۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۲۳

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

حوزه علمیه در برابر دولتها مستقل است/ لزوم هم‌افزایی در رشد حوزه

حوزه علمیه در برابر دولتها مستقل است/ لزوم هم‌افزایی در رشد حوزه

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حوزه علمیه در برابر دولت‌ها و جریان‌ها، مستقل است، بر لزوم هم‌افزایی حوزویان برای توسعه این نهاد تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در مراسم آغاز تحصیلی حوزه‌های علمیه که در مدرسه فیضیه برگزار شد، حوزه علمیه را نهادی برآمده از فلسفه بزرگ تبلیغ دین و دفاع از ارزش‌های والای اسلامی و الهی دانست و اظهار کرد: حوزه علمیه هویت ثابت، پایدار، تاریخی و عظیم دارد و همه ما باید به این هویت افتخار و از آن صیانت کنیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، حفظ سنت‌ها و هویت حوزه‌های علمیه را از توصیه‌های مراجع عظام تقلید برشمرد و گفت: حوزه علمیه نهادی خودبنیاد و متکی بر مرجعیت و علما و نیز همراه و دلداده انقلاب اسلامی است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه سنت‌های حوزه علمیه و آداب این نهاد مورد عنایت همه بزرگان است، تصریح کرد: اگر به توسعه و پیشرفت حوزه علمیه تاکید داریم، به این معنا نیست که حقیقت‌های حوزه و جایگاه علمی حوزه را مورد خدشه قرار دهیم بلکه باید این مسایل را تقویت کنیم.

آیت‌الله اعرافی تهذیب نفس و تزکیه اخلاق را ذات حوزه علمیه دانست و تصریح کرد: دروس ما باید جلوه‌گاه انوار معنویت و عبادت و طهارت باشد.

امام جمعه قم به اساتید حوزه‌های علمیه تاکید کرد که در کنار تدریس علوم حوزوی، به بعد اخلاقی و تهذیبی طلاب هم توجه داشته باشند.

سنت‌های حوزه حفظ شود

به گفته وی، جدیت در تحصیل، زنده نگه داشتن مباحثه و ارتباط شاگرد و استاد می‌تواند عرصه تحقیق و علم و دانش ما را گسترش دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه علمیه ذات بین‌المللی،   اجتماعی و مردمی دارد، تاکید کرد که جایگاه علمی حوزه علمیه باید زنده بماند.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر لزوم رشد و توسعه حوزه‌های علمیه، از حوزویان خواست که با همدلی، وحدت و هم افزایی مسیر تعالی حوزه‌های علمیه را هموار کنند.

وی افزود: برای اینکه قدم‌های جدی برای ارتقای حوزه برداریم، نیاز به هم افزایی و مشارکت جدی در فعالیت‌ها داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود استقلال را یکی از ویژگی‌های برجسته حوزه علمیه برشمرد و تاکید کرد: حوزه علمیه در برابر دولت‌ها و جریان‌ها، آزاد و مستقل بوده و هر جا که لازم باشد ناصح و ناقد است.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه ما تکفیر و اختلافات مذهبی را نمی‌پسندیم، حوزه علمیه قم را نماد تبلیغ معارف الهی و اهل بیتی و جلوه‌گر وحدت امت اسلام و مقابله با استکبار جهانی دانست.

کد خبر 3759909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha