۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۲

جانشین دبیر ستاد امر به معروف گلستان:

امر به معروف و نهی از منکر نباید موجب هتک حرمت شود

امر به معروف و نهی از منکر نباید موجب هتک حرمت شود

گرگان- جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گلستان گفت: امر به معروف و نهی از منکر نباید موجب هتک حرمت افراد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر قزوهی، صبح سه شنبه در جلسه امر به معروف و نهی از منکر اداره کل فنی و حرفه ای در جمع مدیران فنی و حرفه ای شهرستانی اظهار کرد: مدیریت یک سیستم نیاز به ابزاری دارد و زیباترین مدل مدیریتی امر به معروف و نهی از منکر است که در حقیقت کمک کردن به مجموعه است.

وی افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر خیلی استفاده نمی‌شود به این دلیل است که تلاش زیادی شده تا این مدل را از ما بگیرند در حالیکه در غرب این مدل به خوبی اجرا می‌شود.

جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گلستان تصریح کرد: اگر این مدل را سرلوحه کار خود قرار دهیم نخستین دستاورد آن موفقیت است.

قزوهی در تعریف معروف و منکر گفت: معروف همه چیزهای خوب و منکر همه چیزهای بد است، برخی مسائل وارد ادبیات ما شده و روحیه بی تفاوتی را در بین ما رسوخ دادند و جوانان ما امروز دچار بی هویتی شدند.

به گفته وی، دستور دینی و مبنایی ما این است که همه نسبت به هم مسئولیم، در کنار هم زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم به مسائلی مانند پارتی بازی و رشوه بی تفاوت باشیم و اگر دقت نکنیم این مدل ها در بدنه سراسری کشور رسوخ می‌کند.

قزوهی تاکید کرد: اگر جامعه سالم می‌خواهیم باید به سوی امر به معروف و نهی از منکر برویم، اگر هر دینی و حتی هیچ دینی هم نداشته باشیم مکلفیم تا امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: اسلام دین زیبایی است اما ما با آن آشنایی نداریم و آن را اجرا نمی‌کنیم، مدل امر به معروف و نهی از منکر باید سراسری شود و بعد دید که کارمندها با هم پیوند می‌خورند و مانند برادران و خواهران پیوند عمیق و محبت آمیزی بین آن‌ها ایجاد می‌شود.

قزوهی گفت: یک فرد، چه مسلمان و چه غیرمسلمان نمی‌تواند در جامعه هر رفتاری داشته باشد و اکثریت کشور ما مسلمان‌اند و این قانون را پذیرفتند، قوانین ما قوانین جمهوری اسلامی است و برترین قانون باید اجرا شود و اگر بی قانونی باشد هیچ وقت به هیچ جا نمی‌رسیم.

وی با اشاره به روند تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: این ستاد در ادامه ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر است که در سال ۷۲ تشکیل و هدف آن فرهنگسازی بود، اما در این مدت خلاء قانونی داشتیم که در سال گذشته قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر که قانونی مترقی و متقن است تصویب شد.

قزوهی اظهار کرد: در این قانون دو طرف دیده شده و امر به معروف و نهی از منکر نباید موجب هتک حرمت فرد شود و کسی هم نباید جلوی آمر به معروف را در چارچوب درست خود بگیرد، در این صورت نه درگیری و نه مشکلی ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اصول امر به معروف و نهی از منکر خیرخواهی است گفت: انتقاد و انتقاد پذیری هر دو اصول مهمی هستند، اما این هم مهم است که درست و با خیرخواهی انتقاد شده و آبروی فرد برده نشود.

قزوهی خطاب به مدیران شهرستانی فنی و حرفه ای گفت: شما با جوانان و نوجوانان سر و کار دارید، دقت کنید که اگر جوانان ما بی هویت و بی تفاوت شدند به این دلیل است که دارند روی جوانان ما کار می‌کنند تا نسبت به خود و جامعه اطراف خود بی تفاوت شوند، اما شما باید برنامه مدیریتی امر به معروف و نهی از منکر را تسری دهید.

وی در ادامه گفت: شما مربیان زیادی دارید، این مربیان قبل از آموزش فنی، هویت را به هنرجویان یاد بدهند، ما مشکل بی هویتی داریم اگر این مشکل حل شود می‌توان خیلی کارها کرد.

قزوهی افزود: نخستین اتفاق تبیین و تبلیغ درست امر به معروف و نهی از منکر است، اگر خوب تعریف نکنیم برای احیا این فریضتین موفق نمی‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: عفاف و حجاب از موضوعات و شاید کوچک‌ترین موضوعات است، مشکلات بانک‌ها اهمیت بیشتری دارد، اختلاس‌ها، حقوقهای آنچنانی و مواردی از این دست نباشد شاید مسئله حجاب هم درست شود.

قزوهی اظهار کرد: ستاد صیانت در وزارت کشور تعریف شد و بخشنامه‌هایی هم ابلاغ شد که بیشتر عفاف و حجاب را دنبال می‌کند اما ما حتی در مساجد و خانه‌های خود هم مشکل داریم، مصرف بی رویه آب، برق، گاز و تلفن از این دست مشکلات است.

وی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید تبدیل به فرهنگ «همه مسئولیم» شود، یک نفره نمی‌توان پیشرفت کرد اما باید توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر مچ گیری نیست بلکه دستگیری و ارتقاء است و اگر پدرانه و دلسوزانه بیان شود اثر می‌کند.

قزوهی گفت: نباید اجازه دهیم هر کسی به ما حاکم شود، امروز حاکمیت ما اسلامی است و ناظر اصلی بر اساس مدل اسلام مردم هستند، مردم با دادن رای نظر خود را بیان کرده و بعد از رای هم موضوع را رها نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش افراد مهم است، برخی گستاخ شدند که این امر به واسطه ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به وجود آمده است.

قزوهی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید زنده شود، تاکید کرد: در طول تاریخ به این فریضتین ظلم زیادی شده و پس از انقلاب هم مورد بی مهری قرار گرفته است.

کد خبر 3787050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha