۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۹

کمیسر عالی حقوق بشر مدعی شد؛

خلاصی از بحران حلب در گرو محدودیت حق وتوی اعضای شورای امنیت است

خلاصی از بحران حلب در گرو محدودیت حق وتوی اعضای شورای امنیت است

کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن متهم کردن روسیه به استفاده از تسلیحات آتش زا در مناطق مسکونی حلب، خواهان ارائه طرح هایی با هذف ارجاع پرونده سوریه به دیوان بین المللی کیفری شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «زید رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز سه شنبه با طرح این ادعا که جرایم انجام گرفته از سوی یکی از طرفین درگیری، توجیه خوبی برای متوسل شدن به راهکارهای نامشروع از سوی طرف مقابل نیست، روسیه را از استفاده از تسلیحات آتش زا در منطقه تحت اشغال معارضین در شرق حلب منع کرد.

وی همچنین مدعی شد که خلاصی از وضعیت حاکم بر حلب نیازمند طرح های مبتکرانه از جمله ارائه پیشنهاداتی برای اعمال محدودیت بر حق وتوی اعضای دائم شورای امنیت است تا به این ترتیب، دست سازمان ملل برای ارجاع پرونده سوریه به دیوان کیفری باز شود.

زید در ادامه اظهارات خود همه طرفین درگیر در بحران سوریه از جمله روسیه را به اجرای پروتکل شماره ۳ کنوانسیون سلاح های متعارف خاص دعوت کرد و متذکر شد که استفاده از تسلیحات آتش زا در مناطق مسکونی از سوی نیروهای هوایی و زمینی ممنوع است.

اظهارات کمیسرعالی حقوق بشر در ادامه جو سازی آمریکا، فرانسه و انگلستان در مقصر جلوه دادن روسیه به بحرانی کردن وضعیت حلب و با اتهام بمباران هوایی مناطق غیر نظامی این شهر، عنوان می شود.

دیروز دوشنبه، «ژان مارک آیرو» وزیر امور خارجه فرانسه نیز ابراز امیدواری کرده بود که روسیه در شورای امنیت سازمان ملل علیه پیش نویس قطعنامه آتش بس در شهر حلب به حق وتوی خود متوسل نشود.

وی پیشتر در روز بیست و هشتم سپتامبر، از تصمیم پاریس برای ارائه پیش نویس قطعنامه ای به منظور خاتمه بخشیدن به خشونتها در حلب سخن گفته بود.

گفتنی است که روز نهم سپتامبر گذشته، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا یک طرح صلح جدید را برای حل تعارض در سوریه اعلام کردند. اما، طولی نکشید که به واسطه نقض مکرر این آتش بس از سوی تروریست ها که به تشدید درگیریها میان دولت سوریه و گروههای معارض در حلب انجامید، این توافق سقوط کرد.

کد خبر 3787205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha