۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۸

در برنامه گفت‌وگوی سیاسی مطرح شد:

خبری از غیرت دینی در جامعه اسلامی عصریزید نبود

خبری از غیرت دینی در جامعه اسلامی عصریزید نبود

سید مهدی موسوی گفت: برخی عملکردها و سیاست‌های معاویه و یزید، کار را به جایی رسانده بود که در جامعه خبری از غیرت دینی که پیامبر(ص) در جامعه ایجاد کرده بودند، نبود.

برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» با موضوع (روح حماسه و تکلیف‌گرایی حسین بن علی(ع) در صیانت از هویت گفتمان انقلاب اسلامی) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه و نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه با اشاره به هدف امام حسین (ع) از قیام گفت: ۵۰ سال پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) قیام امام حسین(ع) روی داد. باید دید چه اتفاقی در جامعه افتاد که شخصی مانند یزید بن معاویه در جای پیامبر(ص) می‌نشیند و ادعای خلافت جامعه اسلامی دارد؟

وی افزود: از آن طرف می‌بینیم که به جز امام حسین(ع) وعده قلیلی کسی در مقابل یزید نمی‌ایستاد و بیعت نکند. باید گفت به طور کلی آن محتوایی که دین دارد و پیامبر(ص) برای مردم تبیین کرده بودند و سیره‌ای که در عمل به احکام اسلامی و روحیه عمل به عبودیت، اخلاص، توکل، دوری از شهوت، دوری از مسائل دنیوی و روحیه جهاد و امر به معروف و اساسا غیرت دینی که پیامبر(ص) در جامعه ایجاد کرده بودند، برخی عملکردها و سیاست‌های معاویه و یزید، کار را به جایی رسانده بود که در جامعه خبری از آنها نبود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اخلاق و معنویتی که پیامبر(ص) ایجاد کرده بودند دیگر در جامعه وجود نداشت. علت آن به نحوه اداره حکومت حکام خصوصا در دوره خلافت معاویه و یزید برمی‌گشت. در دوره یزید وضعیت به شکلی پیش رفت که امام حسین (ع) دست به قیام زد.

حجت‌الاسلام موسوی اظهار کرد: امام حسین(ع) در سخنرانی‌هایی که داشتند، فرمودند که هدفشان امر به معروف و نهی از منکر است تا جامعه اسلامی آن زمان را اصلاح وبه سیره حضرت رسول و حضرت علی (ع) عمل کنند و نوع حرکت حضرت نیز قیام گونه بود. بنابراین توصیه بیعت با یزید را نپذیرفتند و گفتند اگر فردی مانند یزد بخواهد بر جامعه اسلامی حاکم شود، دیگر فاتحه اسلام خوانده است.

وی بیان کرد: برنامه‌ای که دشمن برای حرکت اسلام و جریان اسلامی داشت در طول پنجاه سال به شکل‌های مختلف اتفاق افتاد. به طوری که در سخنان امیرالمومنین (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به آنها اشاره شده از جمله تغییر در سنت پیامبر(ص) و فسادهایی که در حکومت اسلامی اتفاق افتاد. همچنین اسلام وارونه‌ای که معاویه معرفی کرد.

این نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه عنوان کرد: معاویه تا زمانی که زنده بود، خود را صحابه پیامبر(ص) معرفی می‌کرد و خود را کاتب وحی می‌دانست و به بسیاری از ظواهر دین عمل می‌کرد، هرچند واقعا در محتوا اسلام را تغییر داده بود و اسلام اموی، شاهنشاهی و اشرافی را ایجاد کرده بود. اما شخصی مانند یزید نه تنها ظواهر اسلام را رعایت نمی‌کرد بلکه به مسائلی که در اسلام فسق به شمار می‌آمد، اصرار می‌ورزید.

کد خبر 3791224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha