۲۵ شهریور ۱۳۸۵، ۱۱:۲۶

/ تازه هاي نشر /

" يادمان كوير ، بادرود " به پيشخوان آمد

" يادمان كوير ، بادرود " به پيشخوان آمد

" يادمان كوير ، بادرود " جستاري در تاريخ ، گويش و فرهنگ عامه مردم بهدين (بادرود) به همراه بررسي زبان ، واژه ها و لغات بومي اين منطقه منتشر شد.

 

به گزارش خبرنگار كتاب مهر، بادرود يكي از شهرهاي فلات مركزي ايران واقع در استان اصفهان است كه در حدفاصل سه شهر تاريخي كاشان، اردستان و نطنز قرار دارد.

تحقيقات و اكتشافات باستان شناسان در اين ناحيه نشان مي دهد كه قدمت تاريخي اين منطقه تا پيش از ميلاد مسيح قابل بررسي و اثبات است. گرچه مردم بادرود به دليل واقع شدن در كوير مركزي ايران و قرارگيري در مسير شن هاي روان، همواره در شرايطي دشوار زيسته اند اما آثار بر جاي مانده باستاني حاكي از وجود مدنيت و ويژگي هاي اجتماعي در اين ناحيه از ديرباز تاكنون است.

كشف اخير در منطقه سياه بوم بادرود " سايت اريسمان 1 و 2 " كه مورد استناد مولف نيز واقع شده، تاريخي معادل هفت هزار سال پيش از ميلاد را نشان مي دهد. اين منطقه در جوار شهر بادرود و روستاي اريسمان يكي از اولين زيستگاه هاي جهاني را معرفي مي كند كه در آن كارگاه هاي ذوب فلزات برپا بوده است.

حسين نقدي بادي در اين كتاب با توجه به روايات و اسناد موجود درباره اين شهر، تاريخچه و تصويري از موقعيت جغرافيايي، اقتصادي و هنرهاي سنتي منطقه ارائه كرده و با تكيه بر مصاديقي همچون فرهنگ فولكلوريك، باورهاي عاميانه، اعتقادات ديني، بازي هاي محلي و مراسم هاي آئيني، ضرب المثل ها و لغات و اصطلاحات و ... سيمايي دقيق از ويژگي هاي ديروزين و امروزين منطقه به دست داده است.

نويسنده همچنين به دليل انتساب به اين ناحيه، بخش هايي از تحقيق خود را به بررسي خصلت هاي زباني، گويشي و واژگاني اين محل و پيوند آن با ديگر زبان ها و قواعد دستوري اختصاص داده است.

" يادمان كوير، بادرود " نوشته و پژوهش حسين نقدي بادي به تازگي در 1500 نسخه توسط نشر دانش حامدون روانه پيشخوان شده است.

کد خبر 380712

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha