۱ آذر ۱۳۹۵، ۸:۵۴

شرح دلدادگی روستاییان منطقه نور

روایتی از ارادت خادمان حسینی/از «سلیاکتی» تا کربلا

روایتی از ارادت خادمان حسینی/از «سلیاکتی» تا کربلا

کربلا - « سلیاکتی» روستایی از توابع نور مازندران است که امسال اولین گروه خادمان و بزرگ‌ترین موکب پذیرایی از زائران حسینی را روانه کربلا کرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: عطر اسپند و گلاب، نوای روح‌بخش مداحی یا حسین و خیل زیادی از مشتاقان حسینی که در محوطه سپاه نور جمع شده بودند تا اولین موکب شهرستان و غرب مازندران را به هزار و ۵۰۰ کیلومتر آن‌سوی مرزها و روانه کربلا کنند.

جمعیتی که مشتاقانه از ساعت‌ها قبل حضور رسانده بودند تا خادمان حسینی را بدرقه کنند، دل‌های این جمعیت دور حرم پر می‌زد و به حال خادمان و زائران حسینی که قرار بود به سفر کربلا مشرف شوند، غبطه می‌خوردند.

مراسم بدرقه خادمان حسینی برگزار شد و زائران کربلا که قرار بود از مهمانان حسینی پذیرایی کنند با عطر گلاب و اسپند از دروازه قرآن رد شدند. شور و حال خاصی برپاشده، چشمان اشک‌باری که در آرزوی دیدار حرم خیس شده بود و بر لب نوای یا حسین زمزمه می‌کردند.

آن روز مردم نور، پرشکوه‌ترین بدرقه را از اولین موکب حسینی به عمل آوردند و با هزار امید و خاطره، ۳۵ خادم حسینی را روانه کربلا کردند. رستم عبدی مدیر موکب باب‌الحوائج قمر بنی‌هاشم نور می‌گوید: این اولین و بزرگ‌ترین موکب مازندران است که روزانه از ۱۵ هزار زائر در کربلا در سه وعده صبحانه، ناهار و شام پذیرایی کرده است.

موکب نور، دو هفته قبل از اربعین حسینی در محله جمعیه کربلا حدود یک کیلومتری حرم مطهر اردو زد و خادمان حسینی مهیای آماده‌سازی موکب برای استقبال از زائران حسینی شدند. پیر و جوان موکب، عاشقانه و خالصانه دست‌به‌دست هم دادند، آشپزخانه و نانوایی سیار به پا کردند و همه عشقشان، خدمت به زائرانی بود که از راه می‌رسیدند، چه آشنا، چه غریب، ایرانی یا غیر ایرانی، همه آنان مهمان موکب می‌شدند.

گرمای سوزان روزها و شبهای سرد شهر کربلا، زندگی در چادر با امکانات اولیه، دوری از خانواده و وطن، ذره‌ای از ارادت و عشق خادمان حسینی به زائران را کم نکرد و روزبه‌روز بر ارادتشان به مهمانان کربلا بیشتر و بیشتر می‌شد.

ساعت کار اولین موکب پذیرایی مازندران شهر کربلا از ساعت‌ها قبل از اذان صبح و با پخت نان شروع می‌شد و تا پاسی از شب ادامه می‌یافت، عمو عباس پور علی که نانوایی‌اش را در شهر نور رها کرده بود و به همراه دیگر هم‌سفران برای خدمت به کربلای معلا آمده است، می‌گوید: می‌خواهم چند روزی به عشق امام حسین (ع) برای زائران صلواتی نان پخت کنم.

نوای روح‌بخش صلوات فضای موکب را پرکرده است، اینجا و در شهر کربلا، مقام و مسئول نمی‌شناسد، همه آمده بودند تا به‌نوعی به زائران خدمت کنند، از پزشکان بدون مرزی که صلواتی ویزیت می‌کردند تا ماساژورهای صاحب‌نام با  برند بین‌المللی که روزانه به حدود ۱۰۰ زائر خدمات می‌دادند.

عشق حسین آنان را به اینجا کشانده است

آرام‌آرام، چادرهای اسکان زائران برپا شد و حسینیه موکب پا گرفت و موکب فاطمه الزهرا، شباب علویون و باب‌الحوائج میزبان زائران حسینی در شبهای اربعین شد. خودش را «بهرام» معرفی می‌کند و عشق به امام حسین و ابوالفضل در سینه‌اش ریشه دوانده و این عشق، وی و دیگر هم‌سفرانش را از هزار و ۴۰۰ کیلومتر از شهر نور به مقصد کربلا کشانده‌اند.

به یاد پسر مرحومش که در جوانی فوت کرده است، در کربلای معلا و موکب نور حضور یافته و می‌گوید: پسرم همواره قلبش برای کربلا و امام حسین می‌تپید و هرسال در محرم و اربعین، از زوار محرم پذیرایی می‌کرد. می‌گوید: آماده‌ام تا در این ۲۰ روزبه زائران امام حسین خدمت کنم تا نامم به‌عنوان خادم الحسین ثبت شود.

کربلایی نجف پور که سه‌هفته‌ای است با خوش‌رکابش تجهیزات و اسباب موکب نور را به کربلا آورده است و خود نیز به‌عنوان یک کارگر در آشپزخانه موکب و نانوایی خدمت می‌کند نیز می‌گوید: چنین سفری کمتر نصیب انسان می‌شود و خوشحالم که امسال به‌عنوان خادم حسینی در کربلا خدمت می‌کنم.

 کربلا در آستانه اربعین مملو از جمعیت شده بود و زیرساخت‌های شهر کربلا برای پذیرایی از میزبانان میلیونی کافی نبود و موکب‌های کشورهای مختلف می‌توانست کمک‌کار مردمان خونگرم عراق در خدمات‌دهی به زائران باشد و از مجموع زائران، بیش از سه هزار زائر هر شب در موکب مازندران اقامت می‌کردند.

سیف‌الله امامیان مسئول عملیات ستاد پیاده‌روی اربعین مازندران می‌گوید: بیش از ۲۰ هزار زائر حسینی طی یک هفته در موکب مازندران در شهر کربلا اقامت کردند و روزانه نیز از حدود ۱۵ هزار زائر پذیرایی صورت می‌گرفت.

اربعین حسینی با شور و حال وصف‌ناپذیری به ایستگاه آخر رسید و کربلا نمایش دیگر از وحدت و همدلی بین اقوام و مذاهب مختلف را در اربعین به نظاره نشست.

بازگشت زائران حسینی از روزهای قبل به میهن آغاز شد و مردمان مازندران نیز برای استقبال از خادمان حسینی لحظه‌شماری می‌کنند و اهالی روستای سلیا کتی نور نیز منتظرند تا خادمان حسینی این روزها به محله بازگردند.

نام سلیاکتی و نور با کربلا و نجف پیوند خورده است و خاطره خدمت خادمان حسینی این شهر در تاریخ کربلا ثبت و ضبط‌شده است.

کد خبر 3829547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha