۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۳۵

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان:

هیات امنای غیر بسیجی بقاع متبرکه وجهه قانونی و شرعی ندارند

هیات امنای غیر بسیجی بقاع متبرکه وجهه قانونی و شرعی ندارند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: هیات امنای امامزادگان باید بسیجی و انقلابی باشند و در غیر این صورت وجهه شرعی و قانونی ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام رضا صادقی ظهر شنبه، در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف برگزار شد با اشاره به اینکه اوقاف آمادگی خود را برای همکاری با بسیج سازندگی در راستای اجرای برنامه‌های شاخص فرهنگی و همکاری در ساخت و سازهای امامزادگان در سطح استان اصفهان اعلام می‌کند، اظهار داشت: از این رو در حال حاضر پایگاه‌های بسیج در تمام بقاع متبرکه استان اصفهان راه‌اندازی شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امامزادگان همواره در خدمت انقلاب و پیرو فرمایشان رهبر معظم انقلاب بوده‌اند، اضافه کرد: از این رو هیات امنای امامزادگان نیز باید بسیجی و انقلابی باشند و در غیر این صورت وجهه شرعی و قانونی ندارند.

امامزادگان نباید پایگاه فعالیت حزب و گروهی خاص باشند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: همچنین امامزادگان نباید پایگاه فعالیت حزب و گروهی خاص باشند و از این رو در صورت هر گونه رفتار اینچنینی برخوردهای لازم صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه به لزوم برخورد جدی‌تر نهادهای قضایی برای احقاق حقوق موقوفات اشاره داشت و افزود: از این رو از محاکم قضایی درخواست داریم تا نسبت به برخورد با متصرفین غیر قانونی و موقوفه خواران برخورد جدی‌تری داشته باشد.

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک هزار و ۶۶ سند به نام موقوفات سند خورده است، گفت: تاکنون برای موقوفات استان اصفهان سه هزار و ۵۰۰ سند صادر شده است.

وی با بیان اینکه طی ۳۶ سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ سند برای موقوفات صادر شده است، ابراز داشت: این در حالی است که در سه سال اخیر چهار هزار سند برای موقوفات استان اصفهان صادر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه در این استان ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین مورد اختلاف اوقاف و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر هفت هزار و ۵۰۰ هکتار این زمین‌ها تعیین تکلیف شده است که دو هزار هکتار آن به نام اوقاف سند خورده است.

۳۰ هزار نفر در طرح سراسری حفظ قرآن در استان اصفهان شرکت کردند

وی در ادامه به اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم با حضور ۶۰۰ مربی در امامزادگان استان اصفهان اشاره داشت و افزود: در دوره‌های برگزار شده در اصفهان ۳۰ هزار نفر شرکت داشته‌اند.

حجت‌الاسلام صادقی در ادامه با اشاره به اجرای ۲۰۰ برنامه در سطح شهرستان‌های استان اصفهان برای گرامی‌داشت هفته وقف اظهار داشت: همچنین همایش یاوران وقف در امام زاده سید محمد خمینی‌شهر به مناسبت هفته وقف برگزار و زنگ وقف نیز در مدارس در این هفته به صدا در می‌اید.

وی همچنین به بدهی‌های دستگاه‌های دولتی به موقوفات استان اصفهان اشاره کرد و افزود: در مجموع بیش از هفت میلیارد تومان از دیگر دستگاه‌ها مطالبه داریم که ۳.۵ میلیارد تومان آن مربوط به اداره کل آموزش و پرورش، ۲۵۰ میلیون تومان مربوط به ارشاد در خصوص کتابخانه صائب و مابقی مربوط به اداره ارشاد و دیگر متصرفان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به انجام فعالیت عمرانی در ۷۰ درصد از امامزادگان استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در سال جاری عملیات عمرانی در ۳۸ هزار هکتار از موقوفات استان در دستور کار است.

۳۵۰ پرونده موقوفه در دادگستری استان اصفهان باز است

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵۰ پرونده در حوزه موقوفات در دادگستری استان اصفهان مفتوح است، اضافه کرد: تاکنون ۹۰ درصد از پرونده‌های مطرح شده در مراکز دادگستری استان اصفهان به نفع اوقاف حکم صادر شده است.

حجت‌الاسلام صادقی در خصوص توسعه گردشگری مذهبی در استان اصفهان و ظرفیت‌های بالای موجود در این زمینه در استان اصفهان ابراز داشت: در این راستا می‌توان از ظرفیت‌هایی همچون  کاروانسراها و آب انبارها و امامزادگان میراثی مانند آب گرم ورتون،کاروان سرای عباسی در کوه پایه و ... در حوزه گردشگری مذهبی استفاده کرد.

وی با اشاره به ثبت ۱۴۶ وقف جدید در سال جاری در استان اصفهان اضافه کرد: در این میان شهرستان‌های فریدن و فریدون‌شهر بیشترین تعداد موقوفه را داشته‌اند ضمن اینکه شهرهای نجف‌آباد، کاشان و اصفهان به لحاظ ریالی بیشترین موقوفات را داشته‌اند.

کد خبر 3834719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha