۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۹:۰۱

کاخ سفید در پاسخ به ترامپ؛

سیاست «چین واحد» ابزار چانه‎زنی نیست

سیاست «چین واحد» ابزار چانه‎زنی نیست

کاخ سفید در پاسخ به اظهارات رئیس جمهوری منتخب آمریکا مبنی بر احتمال رویگردانی از سیاست چین واحد، به وی یادآوری کرد که جایی برای چانه زنی در اصول دیرینه حاکم بر رابطه واشنگتن-پکن، وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کاخ سفید در واکنش به اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا مبنی بر عدم لزوم پایبندی به سیاست «چین واحد» که به موجب آن تایوان بخشی از تمامیت ارضی چین و نه یک دولت مستقل تلقی می شود، هشدار داد که نباید از این سیاست به عنوان ابزار «چانه‎زنی» استفاده کرد.

گفتنی است که کشمکش اخیر ناشی از تماس تلفنی «تسای اینگ-ون» رئیس تایوان با ترامپ برای عرض تبریک پیروزی در رقابت ریاست جمهوری آمریکا است- امری که در واقع، زنگ هشدار برای طفره رفتن دولت آینده واشنگتن از تأسی به سیاست چین متحد را به صدا در آورد.

واکنش ها به مصاحبه اخیر ترامپ با شبکه «فاکس نیوز» مبنی بر اینکه چین حق تعیین تکلیف برای رئیس جمهوری منتخب آمریکا را ندارد و اینکه وی تداوم سیاست چین واحد را در گرو به توافق رسیدن با پکن بر سر مسائل دیگر از جمله تجارت می بیند، نه تنها کاخ سفید بلکه هم حزبی های کهنه کار ترامپ را هم غافلگیر کرد.

 در همین راستا، «جان مک کین» رئیس کمیته قدرتمند نیروهای مسلح سنا آمریکا، هشدار داد که اگر ترامپ بیش از این سعی به روگردانی از اصولی داشته باشد که برای بیش از ۴۰ سال بر روابط آمریکا- چین حاکم بوده است، با مقاومت بیشتری از سوی سیاستمداران واشنگتن مواجه خواهد شد.

وی همچنین افزود: من شخصا به سیاست چین واحد پایبند هستم و دیگران هم نباید این برداشت را داشته باشند که ترامپ از این سیاست رویگردان خواهد بود.

مک کین ادامه داد: قرار نیست به هر اظهار نظری از سوی رئیس جمهوری منتخب واکنش نشان دهم چرا که ممکن است تا روز بعد نظرش تغییر کند.

وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به اظهارات ترامپ، هشدار داد که تدوام این روند، رابطه پکن- واشنگتن را به طور جدی به مخاطره خواهد انداخت.

کد خبر 3848885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha