۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۷

علیرغم شکست در همه پرسی تغییر قانون اساسی؛

«مورالس» باز هم در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی شرکت می کند

«مورالس» باز هم در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی شرکت می کند

رئیس جمهوری چپگرای بولیوی که در همه پرسی تغییر قانون اساسی به نفع شرکت دوباره در انتخابات شکست خورد، می گوید اگر مردم بخواهند، برای بقای انقلاب سوسیالیستی تلاش می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «اوو مورالس» رئیس جمهوری چپگرای بولیوی از احتمال شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای چهارمین دوره متوالی سخن گفت حال آنکه در همه پرسی انجام شده در فوریه سال میلادی جاری، ۵۱.۳ درصد از رای دهندگان با تغییر قانون اساسی به نفع حضور دوباره وی در صحنه انتخابات مخالفت کردند.

مورالس در مقام نخستین سرخپوستی که به ریاست جمهوری بولیوی رسیده است، از سال میلادی ۲۰۰۶ برای سه دوره متوالی زمام قدرت در این کشور آمریکای لاتین را به دست گرفت.

وی در جمع شماری از اعضای حزب سوسیالیست گفت: اگر مردم بخواهند، من هم می مانم تا دوام این انقلاب دموکراتیک و فرهنگی را تضمین کنم. ما مستاجر نیستیم. بلکه در قالب یک جنبش اجتماعی به کاخ ریاست جمهوری آمده ایم تا برای همیشه بمانیم.

گفتنی است که طبق قانون اساسی بولیوی، رئیس جمهور می تواند زمام امور را برای دو دوره متوالی به دست بگیرد. البته بنا بر رای دادگاه، دوره اول ریاست جمهوری مورالس در بازه زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ محاسبه نمی شود چراکه قانون اساسی کشور در سال ۲۰۰۹ تغییر کرد.

مورالس ۵۷ ساله، نتیجه همه پرسی تغییر قانون اساسی به نفع شرکت دوباره وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ را پذیرفت اما ناکامی خود را به شعارهای مخرب ستاد انتخاباتی مخالفین راستگرا نسبت داد.

به هر حال اگر قرار باشد وی با نادیده گرفتن نتیجه همه پرسی ماه فوریه، به خواست خود مبنی بر شرکت دوباره در انتخابات جامه عمل بپوشاند، گزینه هایی را پیش رو دارد که عبارتند از برگزاری همه پرسی جدید یا تصویب قانونی مبنی بر برگزاری رفراندوم تغییر قانون اساسی با حمایت دو سوم از آراء و همچنین کناره گیری از قدرت، شش ماه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری.

ناگفته نماند که بولیوی دارای ذخایر غنی گاز طبیعی است و اقتصاد این کشور به شدت به صادرات گاز و منابع معدنی وابسته است.

کد خبر 3853826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha