۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۴

برای دربی به اندازه بلیت بفروشند؛

آخرین وضعیت «سازه» ورزشگاه آزادی/ پلاسکو زنگ خطر را به صدا درآورد

آخرین وضعیت «سازه» ورزشگاه آزادی/ پلاسکو زنگ خطر را به صدا درآورد

مدیرعامل شرکت توسعه و اماکن ورزشی با اشاره برگزاری هشتاد و چهارمین دیدار تیم های استقلال و پرسپولیس گفت: متولیان برگزاری این بازی به اندازه ظرفیت ورزشگاه بلیت بفروشند.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی مدبر  در آستانه دیدار تیم های استقلال و پرسپولیس که روز یکشنبه برگزار می شود بر مشکلات سازه ورزشگاه آزادی تاکید کرد و اینکه با توجه به این مشکلات که باید هر چه زودتر برطرف شود بهتر است مسئولان مربوطه از فروش خارج از طرفیت بلیت برای تماشاگران خودداری کنند.

وی امروز در نشست خبری گفت: در مورد سازه ورزشگاه آزادی با اطمینان می توان گفت که در برابر مسائلی مانند نشست و جمعیت با آسیبی مواجه نمی شویم و قطعا در این سازه لرزش نامانوسی نداشته و نداریم. این سازه پایدار است و این پایداری به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته است اما با همه اینها مشکلاتی در این سازه وجود دارد که باید هر چه زودتر برگزار شود.

مدبر تاکید کرد: متولیان امر و کسانی که مسئولیت فروش بلیت را دارند توجه داشته باشند که خارج از ظرفیت بلیتیی فروخته نشود تا جمعیتی بیش از ظرفیت موجود به ورزشگاه نیایند چرا که بعضا به خاطر همین جمعیت بیش از حد شاهد اتفاقاتی خواهیم بود.

مصطفی مدبر خاطر نشان کرد: امروز یک نشست فنی با کارشناسان داشتیم تا تمام مشکلات مربوط به سازه یکصد هزار نفری ورزشگاه آزادی را بررسی کنیم. نگرانی‌هایی را شاهد بودیم که کاملا به جا بود. به هر حال حادثه پلاسکو یک زنگ خطر بزرگ بود که بر اساس آن باید توجه بیشتری به آزادی داشته باشیم.

وی در این رابطه ادامه داد: باید به این موضوع توجه داشت که برای دیدارهای فوتبال جمعیت زیادی به آزادی می آیند. جمیعیت پرشور که باید به خاطر آنها مراقبت بیشتری از آزادی انجام شود.

مدیر عامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی تاکید کرد: در مورد سازه آزادی با اطمینان می‌­توان گفت که برابر مسائلی مانند نشست و جمعیت مشکلی ندارد و قطعا لرزش نامانوسی در این سازه نداشته و نداریم. این سازه پایدار است و این پایداری به صورت کارشناسی بررسی شده است اما مشکلاتی داریم.

مدبر در این رابطه این گونه گفت: این سازه بیماری دارد که باید برطرف شود. می توان گفت سازه آزادی سرما خوردگی دارد و باید هر چه زودتر درمان شود تا تبدیل به یک بیماری جدی نشده و مجبور به جراحی نشویم. باید برای بروزرسانی سازه آزادی اقداماتی انجام شود و ما در این مورد یک نیاز جدی را حس می‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید در عین بهره‌برداری از سازه آزادی، کار مرمت، بهسازی و بازسازی آن انجام شود، خاطر نشان کرد: با رفع نقایص و مشکلات فعلی سالها می‌توان از ورزشگاه آزادی استفاده کرد. البته باید بگویم در سازه‌ای با عظمت سازه آزادی، نشست یک امر طبیعی است اما باید از مشکلات احتمالی حاصل از آن انجام شود و باید در این مورد هزینه لازم هم صرف شود.

مدیر عامل شرکت توسعه و نگهداری  اماکن ورزشی در ادامه صحبت‌های خود به گزارش‌هایی که طی سالیان مختلف از بررسی کارشناسی وضعیت ورزشگاه آزادی ارائه شده است اشاره کرد و گفت: طی سال‌های ۶۳، ۷۵، ۸۱، ۸۳، ۹۰ و ... گروه‌های مختلفی وضعیت ورزشگاه آزادی و به خصوص سازه آن را به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار دادند. حدود ۳۰۰ جلد کار کارشناسی در این زمینه انجام شده و گمانه‌زنی ‌هایی مطرح شده است. طی این کارهای کارشناسی، معایب سازه آزادی مشخص شده که بر وجود مشکلات در این سازه تاکید دارد.

وی با بیان اینکه باید به این مشکلات رسیدگی شود تا بیشتر نشوند خاطر نشان کرد: امروز نگرانی بابت ناپایداری یا ریزش سازه آزادی نداریم اما امیدواریم بودجه کافی در اختیارمان قرار گیرد تا مشکلات فعلی این سازه را از نظر مقاومت برطرف کنیم در این صورت تا ۵۰ سال آینده می توان بدون دغدغه از این استادیوم استفاده کرد.

مدبر با تاکید دوباره بر اینکه سازه آزادی از نظر ناپایداری و ریزش فعلا مشکلی ندارد اما با مشکلاتی مواجه است که باید برطرف شود، تاکید کرد: تنها موردی که ما را می‌تواند دچار مشکل کند این است که سازه آزادی در برابر لرزش زلزله‌ای آسیب پذیر است اما در برابر حضور جمعیت مشکلی نداریم و این اثبات شده است. جمعیتی که در بازی استقلال با السد قطر و تراکتور سازی با پرسپولیس به آزادی آمد گویای این موضوع بود که مشکلی از این بابت نداریم.

وی به فیلمی که اخیرا در رابطه با استادیوم آزادی در فضای مجازی منتشر شده اشاره کرد و گفت: حرکتی که در این فیلم نمایش داده می شود یک حرکت فردی است نه سازه‌ای. این مسئله به صورت فنی و مهندسی بررسی شده است. تعبیر برخی از این فیلم این بود که سازه در حال حرکت است اما این گونه نیست. اگر سازه فلزی بود شاید تا حدودی این حرکت محسوس بود اما سازه آزادی بتونی است و اصلا چنین حرکتی ندارد.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با بیان اینکه برای مقاوم سازی، بهسازی و بروز رسانی ورزشگاه آزادی ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است گفت: اقدامات لازم برای بهسازی، مقاوم سازی و بروز رسانی آزادی اگر به صورت متوالی انجام شود، طی دو سال می‌توان کار را تمام کرد. باید سالی ۸۰ میلیارد ویژه این کار در اختیارمان قرار بگیرد. صرف این هزینه مسئله‌ای است که در دولت نیز تصویب شده است. اخیرا سازمان برنامه ریزی و بودجه بازدیدی از ورزشگاه آزادی داشت که براساس آن امیدواریم بودجه مورد نظر برای سال ۹۶ در اختیارمان قرار گیرد.

مدبر با یادآوری بازدیدی که اخیرا وزیر ورزش از ورزشگاه آزادی داشت تصریح کرد: سلطانی فر در این بازیدد دستور بازسازی زون به زون را داد و بر این اساس با بودجه خودمان کار را شروع کردیم، در این مورد در بخش‌هایی که فرسایش بیشتری داشته کار بهسازی، بازسازی و بروزرسانی را انجام می دهیم.

وی در مورد اینکه برای بازسازی، بهسازی و بروز رسانی ورزشگاه آزادی چقدر از تکنولوژی به کار رفته در استادیوم‌های بزرگ استفاده خواهد شد توضیح داد و گفت: ما در ساخت ورزشگاه‌ها تجربه خوبی داریم. ناظرین ما به روز هستند  اما در مورد ورزشگاه آزادی باید براساس نوع سازه و ساخت ابتدایی که داشته است، کار بازسازی، بهسازی و بروزسازی را انجام دهیم، اما در بهترین و جدیدترین تکنولوژی‌ها را به کار خواهیم برد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی مدبر در ادامه نشست  خبری خود که امروز شنبه در محل ورزشگاه آزادی برگزار شد با یادآوری اینکه اخیرا ۷۸ هزار و ۱۱۶ صندلی در دو طبقه ورزشگاه آزادی نصب شد، گفت: باید براساس ظرفیت موجود پذیرای تماشاگران بود. اگر بیش از ظرفیت، جمعیت به آزادی بیاید آسیب‌های دیگری به این استادیوم وارد می‌شود. باید به اندازه ظرفیت، پذیرای جمعیت بود تا به سازه آزادی فشاری وارد نشود و یا اینکه در زمان‌های خاص (بروز اتفاقات)، بتوان اقدامات به موقعی انجام داد. به هر حال راهروها برای مواقع اضطرار تعبیه شده­اند.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در این مورد به بلیط فروشی اشاره کرد و گفت: کسانی که مسئولیت فروش بلیط و کنترل ورود تماشاگران را دارند باید به این موضوع توجه داشته و همکاری لازم را با ما داشته باشند. باید به اندازه ظرفیت ورزشگاه آزادی بلیط فروخته شود نه بیشتر از آن، تا جمعیت بیش از حد وارد آزادی نشود. چه بسا بعضا به خاطر جمعیت بیش از حد اتفاقاتی می افتد و نگرانی‌هایی ایجاد می‌شود.

کد خبر 3903839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha