۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۰۸

جاذبه های گردشگری خراسان رضوی را بشناسید؛

تمثیل بهشت در زمین با باغ های انگور کاشمر

تمثیل بهشت در زمین با باغ های انگور کاشمر

کاشمر-سرسبزی کاشمر، آب و هوای مطبوع و لطف خوش مردمان آن در کنار دیگر جاذبه های تاریخی، گردشگری و تفریحی این شهرستان، می تواند آن را به یکی از مقاصد سفر مسافران نوروزی تبدیل کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: شهرستان کاشمر در فاصله ۲۱۷ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. این شهرستان از غرب با شهرستان خلیل آباد و بردسکن، از شمال با نیشابور و سبزوار، از شرق با تربت حیدریه و از جنوب با گناباد همجوار است.

کاشمر به عنوان چهارمین شهر زیارتی کشور مطرح شده است. نام اصلی آن ترشیز است اما طی چند هزار سال قدمت به نام‌های متفاوتی خوانده شده‌است و اکنون با «کاشمر» شناخته می شود. در مناطق مختلف این شهرستان مشاغل سنتی و هنرهای دستی هنوز تا حدودی رواج دارد و دارای مکان ها و جاذبه های متعددی است که می تواند بسیاری از گردشگران را به سمت خود بکشاند. همچنین بخشی از فرآورده های صنایع دستی می توانند جزو سوغات این شهرستان محسوب شوند که از میان آن ها می توان به گیوه های کاشمری، انواع حصیرها و گلیم های الوان اشاره کرد. مهمترین فراورده ها و سوغات کاشمر با توجه به فراوانی باغات انگور در این منطقه کشمش است که به سراسر ایران صادر شده و پس از آن زعفران نیز که کاشت آن در سالیان اخیر متداول گشته جزو سوغات این شهر به شمار می روند.

آرامگاه شهید سید حسن مدرس (ره)

بنای باشکوهی که پیکر شهید مدرس را در میان گرفته در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی به جای مقبره کوچک قبلی و در میان باغ وسیع و محصوری ساخته شده است. سید حسن مدرس از سادات طباطبایی قمشه اصفهان و از رجال روحانی و سیاسی دوره مشروطیت بود. در سال ۱۳۰۷ به خواف و سپس به کاشمر تبعید شد. این عالم ربانی سرانجام در سال ۱۳۱۶ در این شهرستان به شهادت رسید. بنای آرامگاه که از یک گنبد فیروزه ای، گنبد خانه مرکزی و چهار ایوان ساخته شده به اسلوب معماری عصر صفوی بنیان گردیده است.

باغمزار (بقعه امامزاده سید حمزه (ع))

بقعه و بارگاهی که با زیربنای ۲۰۰۰ متر مربع مشتمل بر گنبدخانه، گلدسته، رواق ها و ... در محل باغمزار ساخته شده محل دفن سید حمزه بن موسی بن جعفر (ع) است. بنا بر شواهد این مکان در دوران صفویه ساخته شده است.

بنای امامزاده سید مرتضی (ع) 

در ۵ کیلومتری شمال کاشمر به مزار و بقعه ی سید مرتضی (ع) برادر امامزاده سید حمزه (ع) و امام رضا (ع) منسوب است. به استناد تواریخ کهن، وی در سده دوم هجری توسط امویان در همین مکان شهید و به خاک سپرده شد. این مکان همه روزه پذیرای گروه زیادی از زائرین سید مرتضی (ع) است.

مناظر بدیع مسیر جاده ی کاشمر به کوهسرخ (تنگل سنگ نصوح )

مناظر چشم نواز و کم نظیر مسیر کوهستانی کاشمر به کوهسرخ و کوهسرخ به نیشابور تا روستای عطائیه با چشمه سارها و کلاته های مختلف آن، یکی از دیدنی ترین مناطق کاشمر محسوب می شود. زیبایی های این منطقه که انسان را به یاد ماسوله می اندازد بسیاری از مردم کاشمر و شهرها و آبادی های اطراف را به سوی خود جلب می کند.

قلعه و غار آتشگاه 

قلعه آتشگاه کاشمر در ۱۲ کیلومتری شمال غرب شهرستان (در حدود ۶ کیلومتری شمال روستای کسرینه) واقع شده است. اکنون از این قلعه باستانی، تنها دیواره ای مختصر و آثار غاری باقیمانده است.

آبشار باغدشت (بغ دشت)

در ۳ کیلومتری روستای کریز کوهسرخ کاشمر، آبشار زیبا و دیدنی بغ دشت واقع شده است. مسیر این آبشار، رودخانه ای است که دور تا دور آن را کمربند زیبایی از درختان و درختچه های انبوه فرا گرفته و جلوه های بدیع طبیعت و نسیم خنک و فرح بخش آن، احساس رویایی در انسان به وجود می آورد.

مسجد جامع 

مسجد جامع در مرکز شهر کاشمر قرار گرفته و به استناد کتیبه آن حدود سال ۱۲۱۳ ه.ق روزگار حکمرانی عبدالعلی خان و مصطفی قلی خان، همزمان با سلطنت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. مسجد جامع کاشمر دارای بنایی ساده و با شکوه، صحن، ایوان، شبستان ستون دار و غرفه های پیرامون صحن است.

کاروانسرای حاج کاظم مدرسی 

این کاروانسرا در خیابان مدرس قرار گرفته و بنای آن متعلق به اوایل دوران پهلوی است. 

یخدان فروتقه 

از آثار تاریخی کاشمر یخدانی می باشد به نام فروتقه که در ابتدای راه روستای فروتقه واقع شده است. این اثر به عنوان عظیم ترین یخدان کاشمر محسوب می شود.

آبشار و آبگرم معدنی کریز 

این آبشار و آبگرم طبیعی در حاشیه جاده آسفالته کریز به ریوش در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر ریوش و به فاصله ۳ کیلومتری روستای کریز قرار گرفته و دارای آبگرم معدنی با خاصیت های درمانی است. در حاشیه این مکان نیز دره بسیار با رودخانه ای پر آب، چشمه سارهای آب سرد شیرین و گوارا قرار دارد.(به اعتقاد کارشناسان، این آبگرم معدنی از نظر وجود مواد شیمیایی در رتبه بالاتری از آبگرم فردوس قرار دارد.)

پارک جنگلی سید مرتضی (ع) 

در کنار آستان مقدس سید مرتضی (ع)، پارک جنگلی زیبایی به همین نام ساخته شده که از سال ها پیش و به ویژه از یکی دو دهه  گذشته که طرح توسعه مجموعه سیاحتی – زیارتی سید مرتضی با امکانات مختلفی از قبیل زائرسرا، آشپزخانه، پارک امکانات سرگرم کننده و بازار بهره برداری شده است.

به طور خلاصه مکان های دیدنی و تاریخی کاشمر عبارتند از: آرامگاه مدرس، باغمزار، برج کشمیر، تپه باستانی کندر، سد شاهی در کوهسرخ، سد عضدالدوله در شمال آبادی کاشمر، سید مرتضی (ع)، قلعه آتشگاه، قلعه پسر، قلعه دختر، آبگرم خلیل آباد و مسجد جامع.

کد خبر 3937022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha