۳۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۲۹

«درآمدی بر فهم هرمنوتیک» منتشر شد

«درآمدی بر فهم هرمنوتیک» منتشر شد

کتاب «درآمدی بر فهم هرمنوتیک» نوشته لارنس کی. اشمیت با ترجمه بهنام خداپناه توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «درآمدی بر فهم هرمنوتیک» نوشته لارنس کی. اشمیت با ترجمه بهنام خداپناه به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسیده است.

لارنس کی. اشمیت می‌گوید هنگامی‌که از من معنای هرمنوتیک را می‌پرسند، معمولا تنها به این گفته بسنده می‌کنم که مرمنوتیک یعنی تفسیر. گاهی گفته خود را با افزودن این مطلب تکمیل می‌کنم که هرمنوتیک به نظریه‌هایی راجع به تفسیر درست متون می‌پردازد. «هرمنوتیک» و «تفسیر» از واژه یونانی یکسانی مشتق شده اند. او همچنین یکی از نیاتش برای نوشتن این کتاب را چنین بر می‌شمارد: در صدد فهم این مطلب هستیم که مرمنوتیک در فلسفه قاره ای معاصر به چه معناست. فلسفه تحلیلی معاصر نیز از زبان، معنا و فهم متون بحث می‌کند؛ اما تحلیل آن کتابی مجزا می‌طلبد.

این محقق با اثر پیش رو، با بررسی منظم اندیشه‌های حامیان هرمنوتیک فلسفی درآمدی بر هرمنوتیک مدرن ارائه کرده است.

این کتاب ۷ فصل اصلی دارد که به ترتیب عبارت اند از: هرمنوتیک عام شلایرماخر، فهم هرمنوتیکی دیلتای، هستی شناسی هرمنوتیکی‌هایدگر، هرمنوتیک درهایدگر متاخر، نظریه گادامر در باب تجربه هرمنوتیکی، چرخش هستی شناسانه گادامر به سوی زبان، مناقشات هرمنوتیکی. پیش از این فصول هم کوته نوشت‌ها و ارجاعات و همچنین بخش «درآمد: هرمنوتیک چیست؟» درج شده است.

در خلال این فصول، درباره دور هرمنوتیکی، شلایرماخر و زبان، هرمنوتیک واقع بودگی، ژاک دریدا، پل ریکور، زبان و تجربه هرمنوتیکی، عمل هرمنوتیکی‌هایدگر و... مطالبی چاپ شده است.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

هایدگر با کنار هم نهادن این دو معنا، پدیدارشناسی را این گونه تعریف می‌کند: «اجازه دهیم آنچه خود را نشان می‌دهد از ناحیه خودش دیده شود، مثل این که خود را از ناحیه خودش نشان می‌دهد». این همان «به سوی خود اشیا» است. از آن جا که هستی هستندگان عموما پنهان یا پوشیده مانده است، یا فقط خود را به نحوی کج‌تاب نشان داده است، معنای هستی نیاز به آشکار شدن یا مکشوف شدن دارد. بدین سان‌هایدگر نتیجه می‌گیرد که «هستی شناسی صرفا به مثابه پدیدارشناسی ممکن است».

همان گونه که در بالا مشاهده کردیم، تحقیق در معنای هستی به نحو کلی باید بعد از تحلیل حالت‌های بودن دازاین، یعنی هستی‌شناسی بنیادین، انجام گیرد. «ما از خود این بررسی درخواهیم یافت که معنای روش‌شناسانه توصیف پدیدارشناسانه همان تفسیر است.» بررسی پدیدارشناسانه دازاین عبارت است از تفسیر درک خود دازاین از حالت بودنش به منظور کشف ساختارهای وجودی اش، یعنی ساختارهای اساسی حالت هستی دازاین. «پدیدارشناسی دا_زاین همان هرمنوتیک به معنای اصلی این واژه است، که به کار تفسیر اشاره دارد.»

این کتاب با ۳۱۱ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۱۹۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 3953411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha