۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۰۴

اجلاس هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام/۲؛

مشترکات را فراموش کردیم/خطای گفتمانی از دلایل انحراف از وحدت است

مشترکات را فراموش کردیم/خطای گفتمانی از دلایل انحراف از وحدت است

خلیل افرا، از علمای اهل سنت گفت: متاسفانه امت واحده در جهان امروز بجای پرداختن به مشترکات بیشتر به فروعات جزیی پرداخته است و ما مشترکات خود را فراموش کردیم.

 به گزارش خبرنگار مهر، اولین اجلاس هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام صبح امروز با حضور فعالان عرصه تقریب در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

دومین نشست این اجلاس هم اندیشی به موضوع امت واحده اسلامی اختصاص داشت. رئیس این نشست حجت الاسلام ابوترابی و اعضای مشارکت کننده آن محمد عباسی، عزیزی، شیخ خلیل افرا و طوبا کرمانی بودند.

 شیخ خلیل افرا از علمای اهل سنت گفت: یکی از اوصاف امت واحده در جهان اسلام امت میانه و وسط است ولی متاسفانه امروزه در جهان اسلام مسلمانان روز به روز بیشتر همدیگر را تکفیر می کنند. این در حالی است که در اسلام تکفیر حرام است. یکی دیگر از صفات واحده خیریت است.خوب بودن و شایسته بودن امت از رسول الله گرفته شده است، امت واحده به وسیله توحید به خدای عزوجل نزدیک می شود. متاسفانه امت واحده در جهان امروز بجای پرداختن به مشترکات بیشتر به فروعات جزیی پرداخته است و ما مشترکات خود را فراموش کردیم.

عباسی در ادامه این نشست گفت: در طول تاریخ بشر جنگ های زیادی رخ داده است، خطای گفتمانی در عرصه اجتماعی یکی از دلایل این انحراف است. اگر قرار بر این باشد که یک امت واحده شکل بگیرد باید توجه کنیم میل به تعاون، همکاری و اجتماع تعالی گر تقویت شود. در عرصه وحدت نخبگان و مراجع نقش مهمی دارند و می توانند مقدمات انس و الفت را فراهم کنند.

طوبا کرمانی دیگر سخنران این نشست گفت: شک در اینکه وحدت یکی از آموزه های جهان اسلام است شک در نص اسلام است، امت واحده یک تفکر سیستمی برای استقرار حیات طیبه است. با این حال این سوال مطرح است که چرا در میان این امت تفرقه و نزاع وجود دارد.

وی افزود: ما باید توجه کنیم که فلسفه چیزی غیر از حکمت است آن چنان که امیرالمومنین علی(ع) حکمت را گمشده امروز می داند. پیش نیاز رسیدن به امت واحده اسلامی حکمت است نه فلسفه ا گر امروز داعش ها جان می گیرند بخاطر فلسفه شکاکیت است.

کرمانی در پایان افزود: اتحادیه جهانی زنان مسلمان تاکنون ۲۱ نشست علمی، ۳۲ کارگروه آموزشی و ۴۲ همایش در راستای وحدت داشته است و خبر خوب اینکه زنان اهل سنت به تازگی از ما تقاضا کردند که به آنها آموزه های قرآنی که مطابق با موازین حقوق بشر است را تعلیم دهیم تا آنها بتوانند کمیسیون های حقوق بشر حاضر شوند تا آنها را ارائه دهند.

عزیزی در ادامه این نشست گفت: محور وحدت در امت واحده توحید، نبوت و امامت است. امامت پایه امنیت و آرامش است. اخوت، برادری، عدل، امنیت، صلح و آرامش، اخلاق و تحقق احکام الهی از برکات وحدت و محور و کانون آن هم ولایت فقیه است.

حجت الاسلام ابوترابی در پایان این نشست گفت: اگر جامعه دارای یک رهبر سالم و مردمانی که با آن رهبر در  ارتباط باشند، نباشند دچار تفرقه و تشتت خواهد شد. اگر در اصل اسلام امروزه ایران در جایگاه اقتدار ایستاده است بخاطر حضور رهبری صالح است. همین که همه ما در کنار هم  می ایستیم و اری می دهیم خودش از نشانه های وحدت است. یکی از تاکیدات رهبری برای ایستادگی در مقابل دشمن قدرت دفاعی است چراکه با دارا بودن قدرت دفاعی می توانیم با اقتدار از وحدت دفاع کنیم.

کد خبر 3975469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha