۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۲

با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه ها؛

نشست آینده پژوهی و برنامه ریزی کتابخانه های عمومی برگزار شد

نشست آینده پژوهی و برنامه ریزی کتابخانه های عمومی برگزار شد

نشست آینده پژوهی و برنامه ریزی کتابخانه های عمومی با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه ها و مدیرعامل خانه کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست آینده پژوهی و برنامه ریزی راهبردی کتابخانه های عمومی پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۹ تیر با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه ها، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب، محمدعلی شاه حسینی معاون پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و جمعی از مسئولان نهاد کتابخانه ها در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد جوهرچی مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه ها، گفت: نهاد کتابخانه ها به عنوان مسئول و متولی مدیریت کتابخانه های عمومی کشور، با قید عقلانی و اولویت ملی، ملتزم به مدیریت کتابخانه هاست. اما این کار بدون مشارکت و همفکری نهادهای دیگر محقق نخواهد شد. این جلسه، آغاز راه همفکری و مشارکت نهاد با دیگر دستگاه های فرهنگی است.

وی افزود: اصرار نهاد کتابخانه ها بر برگزاری این جلسه در ساحت دانشگاهی دلایلی دارد؛ از جمله این که با دانشگاه تهران توافقنامه همکاری داریم. به همین دلیل مسئولان نهاد در این جلسه کمتر صحبت می کنند و آماده ایم تا برای همفکری، نظرات دوستان را بشنویم.

در ادامه، سید محمد اعرابی مجری طرح آینده پژوهی گفت: عنوان این طرح، این است: آینده پژوهی، برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی نهاد کتابخانه های عمومی کشور. هدف از اجرای آن هم این است که می خواهیم آینده پژوهی را مبنا قرار دهیم و برنامه ریزی راهبردی را که سابقه طولانی در نهاد کتابخانه ها دارد، مورد بازنگری قرار دهیم.

اعرابی گفت: در حال حاضر در نهاد کتابخانه ها برنامه داریم اما فرد عاقل فکر می کند که پس از برنامه های فعلی چه باید بکند. ما در حال حاضر همین کار را انجام می دهیم یعنی کارهای روزمره مان را براساس راهبردها پیش می بریم تا بتوانیم به آینده وصلش کنیم. حدود ۱۵ سال پیش بود که با تعیین شدن چشم انداز، رویکرد کلی کشور به سمت راهبردها رفت و همه به این نتیجه رسیدند که از این رویکرد تبعیت کنند. به این ترتیب رویکرد برخی سازمان و نهادها تغییر کرد اما برخی سازمان ها هم همچنان طبق همان رویه قبلی ادامه دادند.

مجری طرح آینده پژوهی کتابخانه های عمومی در ادامه گفت: برخی از وزارتخانه ها و سازمان های کشور در حال حاضر می دانند ۱۵ سال آینده قرار است چه بکنند اما برخی دیگر هم نمی دانند. نهاد کتابخانه ها سابقه برنامه ریزی و فعالیت راهبردی داشته و سند راهبردی، گواهی بر این مدعاست. تنها چیزی که در این میان نهاد می خواهد اضافه کند، بازنگری و پس از آن اتصال به برنامه های بعدی است.

وی در پایان گفت: بر مبنای طرح آینده پژوهی، وظیفه ما در حال حاضر ۳ چیز است: برنامه ریزی، اجرا و به روز کردن این دو.

کد خبر 4026736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha