۲۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۹

«خط حزب الله ۹۰» منتشر کرد؛

نقش مرجعیت و جوان های مومن در تغییر معادلات نبرد در عراق

نقش مرجعیت و جوان های مومن در تغییر معادلات نبرد در عراق

خط حزب الله در نودمین شماره خود با انتشار گزارش «رمز پیروزی در موصل» به نقش مرجعیت و جوان های مومن در تغییر معادلات نبرد در عراق پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، خط حزب الله ۹۰ در گزارشی با عنوان «رمز پیروزی در موصل» نوشت: به ۱۲۰۰ نفر از دانشجویان بیگناه پادگان تکریت، تیر خلاص زدند و سر آنها را بریدند و به رودخانه انداختند. بیش از ۲۰۰۰ زن جوان ایزدی را بین خود، دست به دست به فروش رساندند، از دخترهای نوجوان گرفته تا زنان جوان... یک کودک را در حال تفریح و خنده سر بریدند، از این کودک سؤال میکردند که سرت را ببریم یا با تیر تو را بکشیم؟ و در نهایت سر این طفل را بریدند. در دیاله، کودکی را از سینهی مادر گرفتند و روی آتش سرخ کردند و لای پلو گذاشتند و برای مادر فرستادند و...

این گزارش در ادامه آورده است:

چهار روایت هولناک و تکاندهندهای که خواندید، در زمان خوارج صدر اسلام اتفاق نیفتاده است، بلکه روایت حاج قاسم سلیمانی است از جنایات داعش در عراق و سوریه. جنایاتی وحشتناک که در سابقهی تاریخی بشریت کمیاب است. جانیانی که حتی بلافاصله پس از اشغال موصل بیانیه داده بودند که بغداد را هم خواهند گرفت و سرمست از پیروزیهای مستمرشان بودند. اما تنها چند روز بعد از این بیانیه، با ورود به موقع حضرت آیتا... سیستانی و اعلام حکم جهاد، برنامههای تروریستها و اربابانشان در عراق را بهم ریخت.

لبیک طیفهای مختلف مردم اعم از شیعه و سنی و کردها و عشایر به حکم جهاد، پیوستن مردم به ارتش و تشکیل الحشدالشعبی (بسیج مردمی) و آموزشهای نظامی و کمکهای مستشاری ایران، معادلات را در عرصهی عراق تغییر داد. «عقیل حسینی»، رئیس شورای بسیج عراق میگوید: «بسیج مردمی عراق با تجربهی بسیج ایران تشکیل شد.» نوری مالکی، بهعنوان نخستوزیر وقت عراق در زمان اشغال موصل بهدست داعش نیز تصریح کرده بود که: «ما در ساختار بسیج عراق از بسیج ایران الگو گرفتیم.»

اکنون گروهی تروریستی که در عراق، تا همین چندوقت پیش مثل بولدوزر ویران میکرد و سر میبرید، سوراخی برای پنهان شدن ندارد، ابوبکر البغدادی در جهنم است و بسیج مردمی در عراق پرنفوذتر و قدرتمندتر از گذشته شده و موصل  نیز فتح شده است؛ فتحی که به معنای دومینوی سقوط و در سراشیبی قرار گرفتن داعش و از دسترفتن رؤیای خلافت گسترده در منطقه است.

اما هیچوقت یادمان نخواهد رفت که آمریکاییها طی این مدت، چقدر تلاش کردند تا عمر جنگ با داعش را به درازا بکشانند، از کمکهای تسلیحاتی گرفته تا مواد غذایی و دارویی که در میادین جنگ بهطور مستمر برای داعش پرتاب میکردند. حیدر العبادی، نخستوزیر عراق نیز در پیام خود در خصوص آزادی موصل تأکید کرد که آمریکا نقشی در آزادسازی موصل نداشت: «ائتلافهای خودخواندهی مدعی مبارزه با داعش، در این پیروزی نقشی نداشتند»

فتح موصل پیروزی بزرگی است اما به مثابه پایان بحران در عراق نیست، بلکه هر لحظه ممکن است تا فتنهای دیگر در این کشور با کوچکترین اختلافات شعلهور شود. بنابراین دولت عراق، باید نقش مهمی در حفظ وحدت اقوام و مقابله با دشمن بیرونی داشته باشد. «باید در مقابل آمریکاییها هوشیار بود و به هیچوجه به آنها اعتماد نکرد، زیرا آمریکا و اذناب او، مخالف استقلال، هویت و وحدت عراق هستند.»۳۰/۰۳/۹۶

افزون بر این، در حالیکه نیروهای عراقی در حال نبرد سنگین برای آخرین پایگاههای داعش در عراق هستند و آرامش سیاسی و نظامی شرط نخست تمرکز این نیروها بر عملیات است، صداهایی از اقلیم کردستان عراق مبنی بر انجام همهپرسی برای استقلال این منطقه بر خلاف قانون اساسی این کشور به گوش میرسد. اما آنها باید بدانند که «جمهوری اسلامی ایران بهعنوان همسایه، با برخی زمزمهها مبنی بر برگزاری همهپرسی برای جدایی یک بخش از عراق مخالف است و دامنزنندگان به این موضوع را مخالفان استقلال و هویت عراق میداند.» ۳۰/۰۳/۹۶

مقطع پس از آزادی موصل و تلاش برای حفظ انسجام داخلی گروههای سهگانه شیعه، کردها و اهل سنت، آزمون مهمی برای عراق است. آزمونی که جز با حفظ وحدت و سهمخواهی نکردن طرفهای داخلی عراق موفقیتآمیز نخواهد بود. هر چند تا زمانیکه کشورهایی همچون آمریکا از مداخلهگری و نقض حقوق حاکمیتی کشورهای منطقه دست بر ندارند،  بوی ثبات و آرامش در غرب آسیا نخواهد پیچید.

کد خبر 4029954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha