۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۸

مشاور رئیس اجرایی افغانستان در گفتگو با مهر:

راهبرد جدید ترامپ برای افغانستان هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد

راهبرد جدید ترامپ برای افغانستان هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد

مشاور رئیس اجرایی دولت افغانستان معتقد است که افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان طبق استراتژی جدید دولت ترامپ، هیچ مشکلی از افغانستان را حل نمی‌کند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-جواد محمدی: مولوی محمد مختار مفلح، رهبر نهضت اسلامی افغانستان و از مشاورین ریاست اجرایی این کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط به اعلام راهبرد جدید دولت ترامپ نسبت به افغانستان، به‌ویژه افزایش نیروهای نظامی این کشور در افغانستان سخن گفت و از دید خود موضع ریاست اجرایی افغانستان را ابراز داشت.

مفلح تصریح کرد که افزایش نیروهای خارجی نمی‌تواند مشکل افغانستان را حل کند و از سوی دیگر اجازه دادن به غیرمسلمان‌ها برای تسلط بر مؤمنین کاری حرام است.

رهبر نهضت اسلامی افغانستان بیان داشت که حضور آمریکا در افغانستان نمی‌تواند مشکل مردم این کشور را حل کند.

محمد مختار مفلح گفت: دیدگاه من این است که چنانچه حضور چندین ساله آمریکایی‌ها در افغانستان خوشبختی را برای مردم افغانستان به ارمغان نیاورد و حضور روس‌ها نیز در افغانستان تجربه ناکام بود؛ پس حضور بعد از این آمریکایی‌ها نیز در افغانستان به ناکامی می‌انجامد.

مشاور ریاست اجرایی افغانستان با بیان این مطلب که میان باورهای دینی مردم افغانستان و مردم آمریکا زمین تا آسمان فاصله است، اذعان داشت که دولت‌مردان افغانستان نیز با فرصت دادن به آمریکا برای افزایش نیروهای این کشور در افغانستان کار اشتباهی را مرتکب شده‌اند. 

مفلح در ادامه یادآور شد: اشتباه دولت‌مردان و حکومت افغانستان این است که می‌گویند آمریکا در سایر کشورهای جهان نیز حضور نظامی دارد و توانسته در مناطق تحت کنترل خود موفق باشد. 

از دید مولوی مفلح، آمریکایی‌ها از این دیدگاه که به باورهای دینی مردم افغانستان هیچ نزدیکی ندارند، حضور این کشور در افغانستان نمی‌تواند مانند دیگر کشورها در افغانستان مؤثر باشد.

مشاور ریاست اجرایی افغانستان در این‌ارتباط گفت: زمانی که پای یک قضیه دینی به میان می آید و طی آن موضوعی حرام قرار می‌گیرد برای مسلمان‌ها اختیاری باقی نمی‌ماند. مفلح در ادامه بیان داشت: حالا ازنظر دینی گذاشته شدن پای کثیف آمریکایی‌ها در خاک ما که خون شهدای ما در آن ریخته شده؛ حرام نیست؟

مولوی محمد مختار مفلح در ادامه اظهار داشت: حضور نظامی آمریکا در افغانستان باهدف منافع مردم افغانستان سازگاری ندارد و اصل موضوع بحث تسلط آمریکایی‌ها در افغانستان است. مگر خود ترامپ نگفت که ما می‌خواهیم بر معادن افغانستان تسلط داشته باشیم؟ تسلط بر دارایی‌های نهفته مردم افغانستان؛ یکی از اهداف اصلی ترامپ در افغانستان است.

مولوی محمد مختار مفلح در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان عواقبی را در سطح منطقه به دنبال دارد پاسخ داد: از نگاه سیاسی کشورهای رقیب آمریکا در منطقه خاموش نمی‌مانند. وقتی کشورهایی که در سطح منطقه با آمریکا رقابت دارند؛ مداخله این کشور در افغانستان را ببینند خاموش نخواهند نشست.

رهبر نهضت اسلامی افغانستان براین باور است که حکمرانی آمریکا در افغانستان موجب اعتراض کشورهایی خواهد شد که با افغانستان از لحاظ جغرافیایی و سیاسی روابط نزدیکی دارند.

مشاور ریاست اجرایی افغانستان در بخش دیگری از اظهارات خود بیان داشت: افزایش نیروهای خارجی برای سرکوب طالبان نیست.  مفلح پیرامون این موضوع به شواهدی که از طریق رسانه‌ها به نشر رسیده استناد کرد؛ که نشان‌دهنده کمک‌های آمریکایی‌ها به مخالفین دولت افغانستان بوده است.

 مفلح دراین‌ارتباط گفت: ما اطلاع داریم که نیروهای خارجی برای مخالفین دولت افغانستان کمک تسلیحاتی کرده‌اند، پس چگونه می‌تواند حضور این نیروها در افغانستان مخالفین را سرکوب کنند.  یکی از اهداف آمریکایی‌ها برای حضور در افغانستان؛ کشاندن جنگ و ناامنی به شمال افغانستان است. مفلح بر این باور است که آمریکایی‌ها با کشاندن جنگ به شمال افغانستان و خالی کردن این منطقه از مخالفین خود در نظر دارد تا راه خود را به آسیای میانه باز کند.

مشاور ریاست اجرایی افغانستان نسبت به واکنش دکتر عبدالله و تیمش در قبال راهبرد ترامپ و افزایش نظامیان این کشور در افغانستان اظهار داشت: آمریکایی‌ها در افغانستان همه‌کاره هستند؛ آن‌ها نه از ریاست اجرایی و نه هم از رئیس‌جمهور افغانستان بیمی را برای فعالیت در افغانستان به خود راه نمی‌دهند. آمریکا از عملکرد خود در افغانستان نیز ضمانتی به دولت افغانستان نخواهد داد تا به‌موجب آن‌وقتی با حکومت افغانستان پیمانی را بسته می‌کند نسبت به آن پاسخگو باشد.

مفلح تأکید کرد که موضع ریاست اجرایی نسبت به راهبرد ترامپ باید مردمی باشد و به‌صراحت انزجار خود را نسبت به خون‌های بی‌گناهی که توسط بمباران‌های آمریکایی‌ها ریخته شده و جان بی‌گناهان بسیاری ازجمله زنان، کهنسالان و کودکان را گرفته ابلاغ کند.

مولوی مفلح نسبت به واکنش کشورهای همسایه افغانستان نسبت به جوانب اعلام راهبرد رئیس جمهور آمریکا در افغانستان به‌ویژه موضع‌گیری ترامپ در قبال پاکستان اعلام داشت: به دلیل عملکرد برخی کشورهای همسایه هست که پای امریکا در منطقه بازشده است. اگر کشورهای همسایه صادقانه در کنار مردم افغانستان می آمدند مردم افغانستان با این مشکلات مواجه نمی شدند. کشورهای همسایه نتوانستند به یک دیدگاه متحد برسند و در کنار هم بایستند.

مفلح افزود: در بین کشورهای مسلمان تاکنون همسویی منطقه‌ای به وجود نیامده است. از همین رو این کشورها در بعد سیاسی ناکام بودند و منافع کوچک خود از قبیل نژاد، قوم و زبان را مدنظر گرفته‌اند.

مشاور ریاست اجرایی در پایان اظهاراتش گفت: خوب بود که مجموع کشورهای اسلامی، نیرویی همانند ناتو را در بین خود ایجاد می‌کردند تا به‌موجب آن همکاری‌های منطقه‌ای را گسترش دهند.

کد خبر 4067096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha