۴ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۱۰

رئیس اسکودا:

حفظ استقلال وکیل در محاکم به احقاق عدالت کمک می‌کند

حفظ استقلال وکیل در محاکم به احقاق عدالت کمک می‌کند

قزوین- رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری گفت: وکالت مسئولیت خطیری است و جایگاه آن ایجاب می‌کند تا استقلال وکیل حفظ شود و بتوان از حق دیگران به‌خوبی دفاع و به تحقق عدالت کمک کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهمین آئین تحلیف کارآموزان وکالت دادگستری استان قزوین پنجشنبه شب با حضور مرتضی شهبازی نیا رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری کشور، محمد نسخه چی رئیس کانون وکلای دادگستری استان و جمعی از کارآموزان و وکلا در قزوین برگزار شد.

مرتضی شهبازی نیا در این مراسم گفت: وکالت شغل پرافتخاری است که به نحوی متمایز از سایر حرفه هاست و هرچند در شرایط کنونی با برخی ناملایمات همراه شده اما همچنان از جایگاه ویژه ای نزد مردم برخوردار است.

وی بیان کرد: وکیل مسئولیت خطیری دارد و بار سنگین آن ایجاب می کند استقلال آن حفظ شود تا بتوان از حق دیگران بخوبی دفاع کرد.

شهبازی نیا یادآورشد: حکومت قانون ساختاری دارد بنام تفکیک قوا که بیانگر دموکراسی است و هرچند همه قوا برآمده از اراده مردمند اما امکان نظارت بر فعالیتها نیست به همین دلیل یک نهاد وکالت مستقل پیش بینی شده ومردم بادادن نمایندگی به وکیلی که مستقل و قانون مدار است می توانند مطمئن باشند که قانون در مورد آنها اعمال شود.    

رئیس اسکودا تصریح کرد: وکالت یک حرفه معمولی نیست بلکه رسالتی عمومی است و زمانی وکیل میتواند به رسالت حرفه ای خود عمل کند که از مداخله بیرونی در امان باشد و در این میان حتی مداخله از طریق قانون هم ممنوع است.

وی گفت:بایدامور صنفی وکلا توسط خودشان تعیین تکلیف شود و اینکه چه کسانی وارد این حرفه شوند، چه استانداردی داشته باشند و فارغ التحصیلان چه دانشکده هایی وارد این عرصه شوند باید توسط کانون مشخص شود.

شهبازی نیا اظهارداشت: کانون وکالت باید امور مربوط به خود و انتخابات را مدیریت کرده و رئیس نهاد را تعیین کند تا استقلالش حفظ شود.

رئیس اسکودا بیان کرد: شخصیت وکیل در دادگاه نباید با جایگاه موکل یکسان شناخته شود و برای انجام وظیفه تحت تعقیب قرار گیرد و این موارد از مولفه های استقلال وکلاست.

استقلال وکلا در ۴ مولفه وفاداری محقق می شود

وی اضافه کرد: وکلا باید ۴ مولفه را داشته باشندتا استقلال آنها تضمین شود که تعهد به موکل و دادگاه، راست گویی، وفاداری به کشور و تعهد به صنف و حرفه خود در قالب رفتار حرفه ای از جمله آنهاست.

شهبازی نیا یادآورشد: از آنجا که یک طرف در وکالت شکست می خورد همواره یک ذهنیت منفی برای فرد مغلوب وجود دارد به همین دلیل باید با دقت عمل کرد تا این ذهنیت تشدید نشود.

رئیس اسکودا اظهارداشت: رعایت اخلاق حرفه ای در وکالت بسیار مهم است که کمتر به آن توجه شده و شاید بتوان گفت هنوز منشور اخلاق حرفه ای در کشور نداریم.

شهبازی نیا بیان کرد: در سوگند نامه وکلا تعهدات اخلاقی و رسالت حرفه ای گنجانده شده واگر به آن وفادار باشیم زمینه عدالت اجتماعی و جلب رضایت مردم فراهم می شود.

وی اضافه کرد: نهاد وکالت مخالفان و دشمنان زیادی هم دارد که بیشتر آنها افراد قانون گریز هستند به همین دلیل باید مراقب باشیم تا کمترین اشتباهی در این حرفه صورت نگیرد.

رئیس اسکودا تصریح کرد: وکالت وسوسه انگیز است و نقطه آغاز یک انحراف همواره توجیه است که وکلا باید این تهدید را جدی بگیرند و با تعهد به وظیفه حرفه ای خود برای انجام رسالت سنگین خود آماده باشند.

در پایان ۷۰ تن از کارآموزان دادگستری بااجرای مراسم سوگند به عنوان وکیل پایه یک دادگستری وارد حرفه وکالت شدند.

کد خبر 4234606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha