۱۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۲۵

از سد لتیان تا روستاهای «وَردیج» و «واریش»

روز طبیعت در استان تهران کجا برویم؟

روز طبیعت در استان تهران کجا برویم؟

تهران- اماکن زیبا و سر سبز طبیعی و مصنوعی استان تهران در روز طبیعت آماده جضور طبیعت گردانی است، که می توانند، با حضور در این اماکن خاطراتی خوش برای خود و خانواده رقم بزنند.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها- الهه آهنگر- سیزدهم فروردین ماه هر سال، مردم در سراسر ایران در اقدامی جالب توجه به دشت و صحرا، باغ ها و پارک ها و هرجایی که نشانی از سرسبزی دارد می روند و این روز، که روز «طبیعت» نام دارد، را گرامی می دارند.

ایرانیان باستان پس از ۱۲ روز جشن، سیزدهم فروردین را به عنوان پایان جشن بزرگ نوروز، گرامی داشته و از ساعات اولیه صبح سیزده فروردین سفره های هفت سین را جمع کرده و با سبزه ها را با خود به طبیعت برده و با پیشکش کردن سبزی به طبیعت، آرزوی سالی شاد و پر از بارندگی و نیکی می کردند.

پس از ورود دین مقدس اسلام، نیز ایرانیان این فرهنگ مناسب را حفظ کردند و از آن جایی که دین اسلام و پیامبر(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام بر حفظ طبیعت و ارج نهادن بر آن تاکید داشتند، روز طبیعت شکل و شمایل بهتری پیدا کرد و مورد استقبال بیشتری قرار گرفت.

اما این که روز سیزدهم فروردین، برای داشتن روزی پر نشاط و شاد در استان تهران به چه نقاطی می توان رفت، سوالی است که در این گزارش سعی در پاسخ دادن به آن خواهیم داشت.

سد لتیان

اگر در شهر تهران زندگی می کنید، می توانید از طریق جاده «لشگرک» و گردنه «قوچک» یا محور تهران-دماوند به سوی شهر لواسان حرکت کنید، تا به سد «لتیان» برسید، دو پارک جنگلی زیبای «لتیان» و «تلو» دریاچه این سد را در بر گرفته اند و محیطی بسیار زیبا و دل نشین برای حضور طبیعت گردان فراهم آورده اند.

دریاچه مصنوعی «چیتگر»

برای رسیدن به این دریاچه مصنوعی زیبا و رویایی، باید خود را به اتوبان شهید «همت» تهران برسانید و پس از آن اگر از شهرستان های قدس، شهریار، ملارد، بهارستان، رباط کریم و یا اسلامشهر به این اتوبان رسیدید، به سوی شرق و اگر از تهران می آیید به سوی غرب حرکت کنید، تا به اتوبان شهید «خرازی» برسید، در امتداد این اتوبان حرکت کرده و از خروجی دریاچه چیتگر خارج شوید.

در این مجموعه تفریحی پیست پرش در آسمان، چرخ و فلک و وجود دریاچه ای زیبا می تواند برای گذراندن سیزدهی به یاد ماندنی موثر باشد.

روستاهای زیبای «وَردیج» و «واریش» در غربی ترین نقطه تهران

در غربی ترین نقطه شهر تهران، مسیری کوهستانی و پر پیچ و خم وجود دارد، که برای رسیدن به این مسیر باید از بالای «وردآورد» و از طریق اتوبان تهران-کرج استفاده کرد.

زمانی که این مسیر پر پیچ و خم را طی می کنید، به روستایی آرام و خوش آب و هوا به نام « وَردیج» خواهید رسید، بعد از آن نیز روستای سر سبز با باغ هایی زیبا به نام «واریش» قرار دارد، که در ارتفاعی حدود ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارند.

بوستان های زیبا و سرسبز شمال تهران

بوستان جمشیدیه با وسعت ۱۰ هکتاری با آبنماهای سنگی شمیرانات، خیابان «منظریه» منطقه «نیاوران» که بهترین مسیر برای رسیدن به آن از اتوبان«امام علی(ع)» و اتوبان «ارتش» است.

بوستان قیطریه، به عنوان یکی از مشهورترین بوستان های تهران، که در شمال این شهر و در محله «قیطریه» شهرستان شمیرانات واقع شده است.

پارک جنگلی چیتگر در غرب تهران نیز در اتوبان تهران- کرج واقع شده و دارای آلاچیق های مناسب برای حضور طبیعت گردان و نیز محلی مناسب برای گذراندن روز طبیعت است.

قله «توچال» و ارتفاعات «دربند» و «درکه» در شمال تهران

اگر اهل کوهنوردی و حضور در ارتفاعات هستید، می توانید روز طبیعت را در ارتفاعات توچال، دربند و درکه سپری کنید.

برای رفتن به ارتفاعات «دربند» باید به میدان تجریش رفته و از آن جا به سوی  ارتفاعات دربند حرکت کرد.

رسیدن به درکه نیز از طریق اتوبان شهید «چمران» و یا اتوبان شهید «مدرس» و نیز اتوبان «یادگار امام(ره) »میسر است.

اما برای رفتن به قلّه ۳۹۶۲ متری «توچال» که در مجاورت شهر تهران قرار دارد باید از اتوبان شهید «چمران» و یا اتوبان شهید «مدرس» به خیابان «ولنجک» رسیده و این خیابان را تا انتها ادامه دهید.

اگر در شهرستان های استان تهران زندگی می کنید نیز می توانید به اماکن زیر برای لذت بردن از روز طبیعت بروید.

شهرستان بهارستان

در شهر گلستان پارک جنگلی ۱۰۰ هکتاری «ریه» ، پارک «فدک» یا همان «سبزدشت» ، پارک «مادر» که در امتداد رودخانه «شادچای» ، بین ده متری سوم تا چهارم قرار دارد، پارک «ولایت» ، پارک «شهدا» که روبروی الهیه قرار دارد، می تواند انتخاب خوبی برای حضور طبیعت گردان باشد.

شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک

در ورامین نیز می توانید از بوستان های «مسافر» در محله خیرآباد، «کشاورز» در محله خیرآباد، بوستان «لرآباد» ، فضای سبز میدان ولیعصر(عج) در ورودی شهر ورامین، بلوار شهید اصفهانی در محله امرآباد، پارک پانزده خرداد در محله دانشسرا، بوستان جوان پشت مسجدجامع ورامین، پارک خانواده در میدان رازی، پارک شقایق در میدان بسیج، پارک آزادگان در میدان رازی و بسیج، بوستان قبادی در میدان امام حسین(ع) ورامین، پارک زیتون در محله صادقعلی و پارک شهید شقاقی وند در محله کاظم آباد ورامین استفاده کنید.

یا در روستاهای «جعفر آباد جنگل» ، «قلعه خواجه» ، امام زاده عبدالله(ع) ، «ایجدانک» ، «باغ خواص» ، «آب باریک» و ... بسیاری دیگر از روستاهای این شهرستان حضور پیدا کنید.

در شهرستان پیشوا نیز می توانید به پارک جنگلی این شهر، یادمان شهدای گمنام و تپه «سلام» رفته و یا با حضور در روستاهای سرسبز «عسگر آباد» ، «سعدآباد» و روستای «یوسف رضا» ، «چالتاسیان» و «پلنگ دره» روز طبیعت را پر خاطره کنید.

در قرچک نیز علاوه برامکان حضور در پارک جنگلی این شهر و نیز بوستان های موجود، می توانید به روستاهای «قشلاق جیتو»  و یا «ولی‌آباد» و «محمد آباد» و «داوود آباد» بروید.

شهرستان های دماوند، فیروزکوه و پردیس

انتخاب در این ۳ شهرستان خوش آب و هوا راحت تر است، به این دلیل ۷ محل گردشگری شاخص را در این شهرستان ها معرفی کرده و از نام بردن بوستان های محلی خودداری می کنیم.

روستاهای «مزداران» و «زرین دشت» در بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه با فاصله یک کیلومتری از یکدیگر واقع شدند و گزینه های مناسب و سرسبزی برای حضور طبیعت گردان هستند.

چشمه «دریابک» انتخاب خوب دیگری در شهرستان فیروزکوه است، برای رسیدن به این چشمه باید ۲۰ کیلومتر در مسیر فرعی فیروزکوه به زرین دشت حرکت کنیم.

این چشمه زیبا و باغ های چشم نواز اطراف آن در روستای «آتشان» فیروزکوه واقع شده است.

آبشار «جنگلک» ، چشمه «اعلا» و دشت «مشاء» در شهرستان دماوند از بهترین جاذبه های گردشگری است.

برای رسیدن به آبشار ۳۵ متری «جنگلک» می بایست به منطقه «روح افزا» دماوند در دره «گروبار» بروید، تا درختان بید، رودخانه پر آب و زیبایی های طبیعی این منطقه را به خوبی لمس کنید.

چشمه «اعلا» نیز در ۴۵ کیلومتری شرق تهران واقع شده است، که برای رسیدن به آن باید ابتدا از اتوبان شهید «زین‌الدین» به سمت شرق رفته و پس از گذشتن از اتوبان شهید «باقری»، به سمت آزادراه تهران-پردیس و در نهایت به دماوند بروید و سپس از طریق یک راه فرعی به سوی روستای «اعلا» در بخش مرکزی شهرستان دماوند حرکت کنید، که برای رسیدن به این چشمه حدود ۱۰ دقیقه باید در مسیر حرکت و از یک راه سرسبز و باصفا عبور کرد و در انتها به روستای «اعلا» و چشمه زیبای این روستا برسید، مسیر رسیدن به «چشمه اعلا» بسیار آرام، دل نشین و زیبا است، که حرکت به سوی این باغ سرسبز را آسان و لذت بخش می کند.

دشت مشاء هم دشتی پهناور و سر سبز است، که در در ۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند و در مجاورت محور هراز واقع شده است و می تواند انتخاب خوبی برای مسافرانی باشد، که در روز طبیعت از شمال کشور در حال بازگشت به سوی تهران هستند.

آبشار «کمرد»  در شهرستان پردیس و در فاصله ۲۰ کیلومتری تهران و در مسیر منتهی به رودهن واقع شده است.

این آبشار زیبا در انتهای یک دره پوشیده از درختان نارون ، چنار و زرشک کوهی قرار دارد و در هم اکنون آب دارد.

طبیعت گردی در غرب تهران

بهترین انتخاب روز طبیعت در غرب تهران باغ های زیبای شهرستان شهریار است، این باغ ها در روستاهای «اصیل آباد» ، «قجر» ، «نورآباد» ، «اسکمان» ، «امیرآباد» ، «قشلاق» با درختانی کهنسال و سر به فلک کشیده و هوایی مطلوب آماده حضور گردشگران است.

در شهریار می توانید از بادهای موسمی این شهرستان سبز و زیبا لذت ببرید، هرچند که امروزه کم تر از آن بادهای معروف خبری هست.

کد خبر 4260652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha