۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۲۶

یادی از فیلمساز و شعبده‌باز فرانسوی

گوگل یاد ژر ملی‌یس را گرامی داشت/ اجرای فیلم کوتاه ۳۶۰ درجه ای

گوگل یاد ژر ملی‌یس را گرامی داشت/ اجرای فیلم کوتاه ۳۶۰ درجه ای

گوگل یاد فیلمساز پیشگام سینما ژرژ ملی‌یس را گرامی داشت و برای نخستین بار از دودل واقعیت مجازی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، گوگل از واقعیت مجازی برای گرامیداشت یاد ژرژ ملی‌یس استفاده کرد. این دودل واقعیت مجازی انیمیشن جدیدی در قالب یک فیلم کوتاه ۳۶۰ درجه‌ای است که با عنوان «بازگشت به ماه» برای گرامیداشت زندگی و کار پیشگام فرانسوی سینما منتشر شده است.

این دودل از آغاز پنجشنبه در آسیا و اروپا قابل مشاهده است و به وقت نیمه شب در نیمکره شرقی، در آمریکا دیده خواهد شد.

تماشاگران این دودل می‌توانند در یک ویدویوی یوتیوبی برخی از آثار ملی‌یس را در قالب انیمیشن مشاهده کنند. با لمس ماوس یا انگشت حول ۳۶۰ درجه خاصیت واقعیت مجازی این فیلم مشاهده می‌شود.

سازندگان این ویدیو در لندن از ژرژ ملی‌یس به عنوان یکی از قهرمانان قرن بیستم یاد کردند که پیشگام تولیدات بصری در این قرن بود. وی در عین حال با روش‌های خودش چندین بار از همان پلان فیلمبرداری می‌کرد تا بتواند موضوع‌ها را ناپدید و تماشاگر را حیران کند و همه این شیوه‌های به کار گرفته شده توسط وی و استفاده از موسیقی در این دودل نیز نشان داده شده است.

گروه سازنده این دودل از سپتامبر گذشته کار ساخت این فیلم را شروع کردند و ۶ ماه برای تولید آن وقت گذاشتند.    

ژرژ مِلی‌یِس شعبده باز و فیلمساز فرانسوی بود. شهرت او به سبب نوآوری‌هایش هم در شیوه روایت فیلم و هم در تکنیک‌های نوین فیلمسازی در سال‌های اولیه ظهور سینما است. ملی‌یس نوآوری‌های فراوانی در استفاده از جلوه‌های ویژه داشت. در سال ۱۸۹۶ او به صورت اتفاقی استاپ تریک را کشف کرد. ملی‌یس نقش مهمی در ابداع و تکمیل برخی از نخستین نمونه‌های جلوه‌های ویژه داشت؛ نوردهی چندگانه، تصویربرداری زمان‌گریز، دیزالو و فیلم رنگی (رنگ آمیزی دستی فریم به فریم فیلم‌ها) از تکنیک‌هایی بودند که ملی‌یس در فیلم‌هایش استفاده می‌کرد. به سبب توانایی غیرقابل انکار ملی‌یس در دستکاری کردن واقعیت در فیلم‌هایش او را نخستین جادوگر سینما دانسته‌اند.

دو فیلم بسیار مشهور او «سفری به ماه» در سال ۱۹۰۲ و «سفر غیرممکن» در سال ۱۹۰۴ بر محور سفرهای فضایی عجیب و سوررئال شبیه به آثار ژول ورن می‌گردد و از مهم‌ترین فیلم‌های علمی- تخیلی نخستین به شمار می‌روند. فیلم «ملک شیطان» در سال ۱۸۹۶ نیز موجب شده تا ملی‌یس از پیشگامان سینمای وحشت نیز شناخته شود.

کد خبر 4286868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha