۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸

یوسف بالو خبر داد؛

ارسال ۲۲۰ اثر به همایش ملّی «وعده های آخرالزمانی از نگاه قرآن»

ارسال ۲۲۰ اثر به همایش ملّی «وعده های آخرالزمانی از نگاه قرآن»

دبیر همایش وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن از ارسال ۲۲۰ اثر به دبیرخانۀ این فراخوان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین اختتامیۀ فراخوان سراسری «وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه و کانون‌های مهدویت دانشجویی با حضور آیت‌الله سعید شاه‌آبادی رئیس مؤسسۀ غدیرشناسی، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام مرتضی عباسیان مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) تهران و حامد شریعتی‌نیاسر عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن حدیث در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

«یوسف بالو» دبیر چهارمین همایش ملّی مهدویت با محوریت «وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن» در این مراسم با اشاره به آیۀ «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ» به عنوان یکی از اوصاف قرآن کریم گفت: خداوند بیان هر چیزی را درون قرآن آورده است و از اساسی‌ترین مسائلی که قرآن به بیان آن پرداخته، مسأله «مهدویت و امر ظهور» است.

دبیر همایش ملّی وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن افزود: بررسی سیر وقایع و رویدادهای آخرالزمانی از جمله عناوینی‌ است که ذیل بحث مهدویت و آینده‌پژوهی مهدویت قرار دارد تا جایی که خداوند در قرآن وعده تحقق این وقایع و رویدادها را به همگان اعلام کرده است که از آن با تعبیرِ معرفتی «وعده‌های آخرالزمانی» یاد می‌کنیم.

وی دربارۀ ضرورت پرداختن به موضوع وعده‌های آخرالزمانی قرآن کریم گفت: واژۀ «وعد» در قرآن به تعداد ۱۵۱ بار استعمال شده که ۹۱ بار از این تعداد به وعده خدا ـ که در موقعیت‌های متفاوت صادر شده ـ اختصاص یافته است که نشان از اهمیّت این مطلب دارد و به امری اطلاق می‌شود که تحقق آن حتمی و غیر قابل بازگشت باشد؛ چه آن رویداد خیر و چه شرّ باشد. از این رو خداوند در ۱۰ آیه از آیات قرآن پس از ذکر وقایعی، از حق بودن وعده‌های خود صحبت کرده و فرموده است: «إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَق‏».

بالو وعده‌های الهی در قرآن را به سه تقسیم کرد و یادآور شد: در تمام این سه مورد وعده‌های الهی درباره تحقق یک امر در آینده اختصاص دارد: دسته اول، آیاتی که درباره وعده‌های خداوند از بهشت و قیامت است، مثل آیه «مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتی‏ وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فیها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَیْرِ آسِنٍ وَ أَنْهار؛ مَثَلِ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده [چون باغی است که‏] در آن نهرهایی است از آبی که [رنگ و بو و طعمش‏] برنگشته؛ و جوی‌هایی از شیری که مزه‏اش دگرگون نشود...».

دبیر همایش ملّی وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن افزود: دسته دوم، آیاتی که حاکی از تحقق وعده‌های خداوند در گذشته عالم و آدم است؛ این دست آیات برای نمایش حق بودن وعده‌های خداوند است؛ مثل آیه۱۳ قصص که درباره تحقق وعده بازگشت موسی (ع) به آغوش مادرش صحبت می‌کند: «فَرَدَدْناهُ‏ إِلی‏ أُمِّهِ کَیْ تَقَرَّ عَیْنُها وَ لا تَحْزَنَ وَ لِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُون‏؛ پس او را به مادرش بازگردانیدیم تا چشمش [بدو] روشن شود و غم نخورد و بداند که وعده خدا درست است، ولی بیشترشان نمی‏دانند».

وی خاطرنشان کرد: دسته سوم، آیاتی که حاکی از تحقق وعده‌های خداوند در آخرالزمان و ظهور است؛ مثل آیه مشهور ۵۵ سوره نور که می‌فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ‏ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ..خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‏اند، وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد؛ همان گونه که کسانی را که پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد».

بالو با بیان اینکه عدم فهم وعده‌های الهی مورد مذمت خداوند در قرآن قرار گرفته است؛ اظهار کرد: خداوند در آیه۴۵ سوره جاثیه وقتی از مفهوم ساعت به عنوان یک وعده الهی یاد می‌کند، عده‌ای از کفار اظهار بی‌اطلاعی نسبت به امر ساعت می‌کنند: «وَ إِذا قیلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ السَّاعَةُ لا رَیْبَ فیها قُلْتُمْ ما نَدْری‏ مَا السَّاعَةُ إِنْ نَظُنُّ إِلاَّ ظَنًّا وَ ما نَحْنُ بِمُسْتَیْقِنین‏؛ هنگامی که گفته می‏شد وعده الهی حق است و در ساعت هیچ شکی نیست شما می‏گفتید: ما نمی‏دانیم ساعت چیست؟ ما تنها گمانی در این باره داریم و به هیچ وجه یقین نداریم». بر اساس عبارات پایانی این آیه می‌توان دریافت حتی گمانه‌زنی نسبت به وعده‌ها الهی جایگاهی ندارد و باید تا حد یقین نسبت به وعده‌های خداوند در آینده معرفت کسب کرد و به تعبیر حجت‌الاسلام قرائتی در ذیل این آیه: «نشانه‏ی کافر، تشکیک و نشانه‏ مؤمن، سؤال، پیگیری و به یقین رسیدن است».

دبیر همایش ملّی وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن در بخش دیگری از سخنان خود دربارۀ تعداد آثار رسیده به دبیرخانه همایش گفت: در ابتدا آخرین مهلت ارسال آثار ۳۱ فروردین ماه اعلام شد، اما با وجود کمبود زمان و از سوی دیگر، استقبال و درخواست زیاد متقاضیان، این مهلت برای چند روز نیز تمدید شد.

وی افزود: در محور علمی ۸۰ اثر علمی، در محور ادبی که در چهار بخش (شعر، قطعۀ ادبی، داستان و خاطره) بود، ۱۳۰ اثر و در محور هنری این فراخوان نیز ۲۰ اثر به دبیرخانۀ فراخوان ملّی «وعده‌های آخرالزمانی از نگته قرآن» ارسال شد.

کد خبر 4294001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha