۱۸ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۲

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

یک‌سوم راه‌های استان سمنان نیازمند بازسازی هستند

یک‌سوم راه‌های استان سمنان نیازمند بازسازی هستند

شاهرود - یکی از مسائلی که در کاهش تصادفات و ارتقای خدمات‌ اهمیت دارد بهسازی راه‌ها است، راه‌هایی که تعدادشان در استان سمنان از یک سوم نیز می‌گذرد و البته کمبود اعتبارات فصل مشترک آن‌ها است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: بیش از ۶۰ درصد از یک هزار کیلومتر مسیر بین تهران و مشهد در استان سمنان قرار دارد، همچنین این استان سه هزار و ۷۸۴ کیلومتر راه شهری و روستایی دارد که ۲.۱درصد کل راه‌های ایران اسلامی را شامل می‌شود اما نکته قابل‌تأمل در این بخش آن است که یک‌سوم این راه‌ها، نیازمند بازسازی هستند و این امر نیاز به اعتبارات چند ده‌میلیاردی تومانی است.

هزینه ساخت و یا بهسازی هر کیلومتر از جاده‌های استان سمنان باقیمت‌هایی که هرروز رو به افزایش هستند سر به فلک می‌کشد از سوی دیگر به گفته مدیران راه و ترابری استان سمنان نوسازی ماشین‌آلات راهداری نیز نیازمند اعتباراتی میلیاردی است که این دو هزینه کرد عمده در کنار اعتبارات ویژه نگهداری راه‌ها، خود معادله‌ای سه مجهولی را می‌سازد که حل آن به مدیریتی قوی نیازمند است.

در بین تمام مسائل مرتبط با راه و ترابری اما رفع نقاط حادثه‌خیز، کمک‌رسانی به مردم برای بازگشایی راه‌ها در مواقع بروز حوادث و همچنین اجرای امانی پروژه‌ها نیز مزید بر علت می‌شوند تا اداره راه‌های استان سمنان به کاری بس دشوار گرفتار شود از سوی دیگر اما در سال‌های اخیر بسیار پرونده‌های تصادفاتی بوده‌اند که مقصر آن‌ها راه بوده و یا برحسب گزارش پلیس نیمی از قصور بر گردن راه‌ها نهاده شده تا به گفته برخی منابع بسیاری از مدیران راه و ترابری شهرستان در مراجع قضایی به دنبال پاسخگویی باشند.

قرارگیری بخش وسیعی از راه‌های استان سمنان در زیستگاه‌های حیات‌وحش

از سوی دیگر شرایط استان سمنان به دو دلیل در حوزه راه و ترابری دارای اهمیت است، نخست اینکه این استان سالانه میزبان ۲۰ میلیون زائر رضوی است درحالی‌که جمعیت کل هشت شهرستان استان از ۷۰۳ هزار نفر تجاوز نمی‌کند لذا نگهداری راه‌ها، ورودی و خروجی شهرها، خدمات به مسافران و ... در این استان دارای شرایطی خاص و ویژه است.

مقوله دوم اما قرارگیری بخش وسیعی از راه‌های استان سمنان در داخل و یا حاشیه زیستگاه‌های حیات‌وحش است که این مقوله باعث بروز حساسیت‌هایی در درون و بیرون استان شده است، برای مثال میاندشت دارای ۴۲ کیلومتر مسیر در دو بخش تهران-مشهد و بیارجمند-بردسکن سبزوار است که درست از وسط مسیر کوچ یوزپلنگ آسیایی این حیوان نادر درخطر انقراض عبور می‌کند این امر حتی برای جهانیان دارای حساسیت است چراکه از این حیوان کمیاب تنها ۴۰ قلاده موجود است که به گفته برخی کارشناسان یک‌سوم این جمعیت در شاهرود حضور دارند.

اما چرا کلیدواژه تمامی سخنان مدیران راه و ترابری استان سمنان و بعضاً سایر استان‌های کشور، کمبود اعتبارات است؟ آیا چون اعتباراتی در بین نیست و یا اندک هستند، دیگر نباید اقدامی را صورت داد؟ و یا راهکار برای رفع کمبود اعتبارات چیست برای بررسی بیشتر این موضوع با عبدالمجید نژاد صفوی به گفتگو پرداختیم.

*اغلب عنوان می‌شود که یک‌سوم راه‌های استان سمنان نیازمند بهسازی هستند، نظر شما چیست؟

بله؛ ۳۴ درصد از جاده‌های ارتباطی این استان اعم از راه روستایی، شهری و بزرگراه‌ها نیازمند بازسازی است که یکی از دغدغه‌های ما تأمین اعتبار برای این امر است، سه هزار و ۷۸۴ کیلومتر راه در استان سمنان وجود دارد و بازسازی آن‌ها اعتبارات فراوانی می‌خواهد که قطعاً تأمین یکجای آن‌ها مقدور نیست.

بازسازی راه‌های استان سمنان همان‌طور که بیان شد به‌طور یکجا امکان‌پذیر نیست چراکه حجم بالای اعتبارات را می‌طلبد لذا باید برنامه‌ای ۲۰ ساله را برای این امر تدوین کرد که البته با رعایت مسائل کارشناسی این امر امکان‌پذیر می‌شود از سوی دیگر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته برای مثال سال گذشته دو هزار میلیارد ریال در این راستا هزینه شده که نسبتاً کار اجرایی عظیمی را شامل می‌شود.

از سوی دیگر باید گفت از حالا برای سه سال آینده نیز برنامه بازسازی راه‌های‌ ۵۰ روستای استان سمنان در دستور کار قرار دارد اما به‌هرحال باید پذیرفت که بازسازی تمام راه‌های استان نیازمند دو هزار میلیارد تومان اعتبار است که مبلغ قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

*چه میزان بازسازی راه روستایی صورت گرفته است؟

در بازه زمانی چهارساله منتهی به سال۹۷، بازسازی، بهسازی و خط‌کشی و علامت‌گذاری راه‌های ۳۰ روستای استان سمنان صورت گرفته که خوشبختانه در بحث تسهیل تردد توانسته‌ایم رضایتمندی خوبی را شاهد باشیم ما البته نگاه خوبی نیز به روستاهای هدف گردشگری داشته‌ایم به‌نحوی‌که در بازه زمانی سه‌ساله قرار است بهسازی راه‌های ۲۰ روستای استان در دستور کار قرار گیرد.

اما درباره بازسازی و بهسازی راه‌ها که سخن به میان می‌آید باید به بهسازی ادوات و ماشین‌آلات نیز اشاره کرد، نمی‌توان از یک ماشین صنعتی انتظار داشت عملکرد ۳۰ ساله پیش خود را هنوز با همان تداوم اولیه ادامه دهد لذا این ماشین‌آلات مستهلک می‌شوند در این راستا نیز اداره کل راه و ترابری استان سمنان اقدامات خوبی را صورت داده اما کماکان باید گفت ۳۶درصد ماشین‌آلات راه‌سازی ما فرسوده هستند.

*برای بازسازی آن‌ها به چه میزان اعتبار نیاز است؟

منظور از ۳۶درصد ماشین‌آلات راه‌سازی چیزی معادل ۱۲۰ لودر و گریدر و ... را شامل می‌شود که هزینه‌های میلیاردی برای خریداری‌شان نیاز است اما در پاسخ به سؤال شما باید گفت ما هم‌اکنون چهار میلیارد تومان برای بازسازی ماشین‌آلاتمان نیازمند هستیم که در صورت تأمین، قطعاً راندمان کاری ما و همچنین وضعیت جاده‌ها نیز بهتر خواهد شد از سوی دیگر با پیگیری‌های صورت گرفته پنج دستگاه لودر به مجموعه ماشین‌آلات استان افزوده می‌شوند که نشان از پیگیری اداره کل راه و ترابری استان سمنان می‌دهد.

به‌هرحال باید گفت بهسازی راه‌ها و بهسازی ماشین‌آلات همگی در راستای ارتقای خدمت‌رسانی به مردم، زائران رضوی و مسافران تابستانی و نوروزی و ... صورت می‌گیرد که قطعاً در کاهش تصادفات رانندگی نیز نقش دارد.

*شما برنامه‌هایی نیز برای بهسازی مسیر تردد یوز در استان سمنان دارید؟

بله؛ ما معتقد هستیم که نه‌فقط در میاندشت بلکه در جاده ابر و امثال آن نیز باید به‌گونه‌ای سالم‌سازی راه‌ها صورت گیرد و برای این کار نیازمند برنامه جامعی هستیم که کاهش تلفات وحوش را شامل شود، برای مثال در مقوله محور عباس‌آباد و میاندشت یک میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی در نظر گرفته‌شده و همچنین تابلوهای هشداردهنده در این محورها نصب می‌شوند هرچند معتقد هستیم چراغ چشمک‌زن، دوربین نظارتی، تابلو و ... تضمین‌کننده عدم تلفات وحوش نیستند اما به‌هرحال از تلفات خواهند کاست.

* آخرین وضعیت آزادراه حرم تا حرم چگونه است؟

حرم تا حرم یکی از پروژه‌های اولویت‌دار ما در مجموعه راه و ترابری استان سمنان است این محور خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در محدوده قم-گرمسار مورد بهره‌برداری قرارگرفته و بخش دوم آن یعنی از گرمسار تا سمنان نیز در دست احداث است لذا باید گفت این طرح دارای پیشرفت‌های خوبی است که در آینده خبرهای خوشی از آن شنیده می‌شود و از سوی دیگر این طرح می‌تواند حجم عظیمی از مسافران نوروزی و تابستانی و زائران رضوی را در کری دور غرب به شرق پوشش دهد و از این بابت دارای اهمیتی بسزا است.

آئین آغاز غیررسمی پروژه بزرگ آزادراه حرم تا حرم قطعه گرمسار-سرخه نیز با برگزاری مراسم کلنگ زنی احتمالاً در هفته دولت برگزار می‌شود و امیداریم بتوانیم شاهد اجرای کامل این طرح باشیم.

*در مجموع چه میزان هزینه برای حرم تا حرم صرف می‌شود؟

برای این طرح بین حدود یک هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده و با شیوه اجرایی که قرارگاه خاتم در دست پیگیری دارد، احتمالاً این طرح زودتر از موعد مقرر نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

*درباره سایر پروژه‌های راه و ترابری استان سمنان توضیح دهید

اجرای ۱۱ کیلومتر باند دوم محور سمنان-فیروزکوه که یک محور قدیمی و دارای نقطه‌های حادثه‌خیز زیادی بود یکی از طرح‌های اداره کل راه و ترابری استان سمنان است که با ۱۲میلیارد تومان اعتبار ساخته و در هفته دولت افتتاح می‌شود، همچنین یکی دیگر از پروژه‌های اولویت‌دار در استان تقاطع غیر هم‌سطح غرب سمنان واقع در سه‌راهی مؤمن آباد بود که هم نقطه‌ای حادثه‌خیز تلقی و هم در پیک تردد بعضاً باعث ترافیک می‌شد خوشبختانه این پروژه برای افتتاح در هفته دولت سال جاری آماده‌شده و برای ساخت آن ۱۴میلیارد تومان هزینه شده است.

اتمام قطعه اول و کلنگ زنی قطعه دوم محور دامغان –معلمان و خروجی آن به‌طرف یزد و اصفهان که نقطه‌ای حادثه‌خیز نیز محسوب می‌شد از دیگر پروژه‌های مهم راه و ترابری استان سمنان است که در آینده نزدیک شاهد اجرای آن خواهیم بود، همچنین اتمام عملیات نوسازی ۱۲ کیلومتر از مسیر آزادراه شاهرود-آزادشهر طی یک سال اخیر نیز از مهم‌ترین طرح‌های راه و ترابری هستند هرچند این اداره کل طرح‌های بسیار زیادی در دست اجرا دارد که این موارد مهم‌ترین آن‌ها بودند.

کد خبر 4356359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha