۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۵۲

در راستای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی؛

فنس‌کشی محور میاندشت-عباس‌آباد آغاز شد/ توران بهترین زیستگاه یوز

فنس‌کشی محور میاندشت-عباس‌آباد آغاز شد/ توران بهترین زیستگاه یوز

سمنان - مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از آغاز فنس کشی محور میاندشت-عباس آباد به طول هشت کیلومتر در راستای حفاظت از یوزپلنگ خبر داد و گفت: اجرای این طرح ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

عباسعلی دامنگیر در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه محور میاندشت-عباس آباد در استان سمنان یکی از محورهای اصلی کشور و جاده ترانزیتی و مواصلاتی تهران- مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظت‌شده توران شاهرود عبور می‌کند، ابراز داشت: فنس کشی محور میاندشت-عباس آباد به طول هشت کیلومتر( چهار کیلومتر در دو سوی محور) همراه با ایجاد کریدور زیرگذر سبز عبور حیات‌وحش یوزپلنگ آسیای آغاز شد.

وی بابیان اینکه برای اجرای این طرح ۱۵میلیارد ریال اعتبار برآورد می‌شود، افزود: پارک ملی توران شاهرود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی شناخته می‌شود لذا به‌منظور پیشگیری از تلفات حیات‌وحش به‌ویژه این‌گونه ارزشمند برنامه‌ریزی برای فنس کشی محدوده عبور یوز در دستور کار بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه عبور جاده ترانزیت تهران-مشهد از قبل این زیستگاه جمعیت یوزپلنگ آسیایی را به دلیل برخورد با خودروها مورد تهدید قرار می‌دهد، ابراز داشت: با همکاری پلیس‌راه و اداره راه و ترابری اقداماتی نظیر نصب سرعت‌گیر، تابلوهای هشداردهنده و چراغ چشمک‌زن در کریدور مذکور انجام شد اما این اقدامات به‌تنهایی جوابگو نیست.

دامن‌گیر بابیان اینکه در سنوات گذشته نه‌تنها در گونه جانوری یوزپلنگ بلکه حیوانات دیگری را نیز در این مسیر از دست دادیم، تصریح کرد: امیدواریم فنس کشی این محدوده بتواند از بار تلفات جاده‌ای حیات‌وحش پیشگیری کند و در آینده شاهد افزایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی در منطقه باشیم.

وی بابیان حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ضروری است، افزود: با اجرای پروژه زیرگذر سبز برای عبور حیات‌وحش امیدواریم بتوانیم نگرانی فعالان زیست‌محیطی را پیرامون به صفر رساندن تلفات جاده‌ای یوزپلنگ را به‌طور کامل برطرف کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اضافه کرد: علاوه بر فنس کشی در محیط‌زیست تلاش کردیم تا با خرید سامانه‌های عرفی دامداران پارک ملی را از وجود دام پاک‌کنیم و ضمن آن با افزایش گشت و کنترل، تأمین آب و علوفه، افزایش پاسگاه‌ها و فرهنگ‌سازی جوامع بومی و محلی به امینت زیستگاه یوزپلنگ آسیایی کمک کنیم.

کد خبر 4362102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha