۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۴۶

با حضور در بروجرد؛

وزیر آموزش‌وپرورش از دبیرستان امام خمینی(ره) بازدید کرد

وزیر آموزش‌وپرورش از دبیرستان امام خمینی(ره) بازدید کرد

بروجرد- وزیر آموزش‌وپرورش از دبیرستان تاریخی امام خمینی(ره) بروجرد بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز پنجشنبه سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش از دبیرستان تاریخی امام خمینی(ره) بروجرد بازدید کرد.

استاندار لرستان، بروجردی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، فرماندار ویژه بروجرد و جمعی از فرهنگیان نیز در این بازدید وزیر آموزش و پرورش را همراهی کردند.

بطحایی ضمن بازدید از این دبیرستان، از بخش های مختلف این دبیرستان تاریخی دیدن کرد و در جریان عملیات بازسازی و مرمت آن قرار گرفت.

بازسازی و مرمت این دبیرستان تاریخی که به عنوان قدیمی ترین دبیرستان غرب کشور شهرت دارد، توسط «محمدرضا حافظی» انجام شده و کاربری جدید آن پس از بازسازی امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد.

بر اساس این گزارش،  دبیرستان پهلوی که امروز آن را با عنوان دبیرستان امام خمینی(ره) می‌شناسند یکی از مدارس قدیمی شهر بروجرد است، این بنا در دوره پهلوی اول و حکومت رضاشاه ساخته‌شده است و تاریخ بنای این دبیرستان ۱۳۱۵ خورشیدی است و در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طبقه اول این بنا در زمان احداث به‌عنوان دبیرستان و طبقه دوم بنا برای استقرار اولین آموزش‌وپرورش غرب ایران مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

این بنای شکوهمند که تلفیق معماری ایرانی و اروپایی است دارای امکاناتی مانند زمین ورزشی، فضای سبز، سالن آمفی‌تئاتر، سلف غذاخوری، آزمایشگاه و ... است و به لحاظ فضای آموزشی یکی از زیباترین بناهای تاریخی در نوع خودش است.

از سوی دیگر دبیرستان امام خمینی(ره) شهر بروجرد قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور محسوب می‌شود و بی‌شک همانند و حریفی چه ازنظر زیبایی و چه ازنظر قدمت در این منطقه از کشور ندارد.

وسعت این دبیرستان حدود ۱۴ هزار مترمربع است و ایوانی با دوازده ستون آجری رو به حیاط بزرگ دبیرستان در بنای آن تعبیه‌شده است.

ساختمان اصلی آن شبیه حرف H است و دارای دو یال با بیرون‌زدگی نسبت به موقعیت کلاس‌هاست. بیرون‌زدگی‌ها از سمت جنوب حالت نیم‌دایره دارند و دارای دو ایوان مشرف‌به حیاط و باغ روبرو هستند.

سقف زیرزمین آجری و به‌صورت طاق ضربی است. سقف طبقه‌های اول و دوم چوبی است که در طبقه دوم، سقف زیرشیروانی به‌صورت کاذب با گچ پوشیده شده است.

ساختمان دارای یک سالن همایش زیبا با ورودی گنبدی شکل در سمت غرب است و امکانات نمایش و گچ‌بری‌های زیبایی دارد.

کد خبر 4396076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهدی IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
      0 0
      جون مادرت بیا مناطق محروم رو هم ببین که چطور بچه ها درس میخونن که انتطار دارید معدل کتبیشون خوب بشه و با پایتخت نشینان مدارس غیر انتفاعی مقایسشون می کنید.