۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۵۵

در گفتگو با مهر تشریح شد؛

شاهکار تاریخی ملی‌پوشان اینلاین هاکی ایران درآسیا چگونه رقم خورد؟

شاهکار تاریخی ملی‌پوشان اینلاین هاکی ایران درآسیا چگونه رقم خورد؟

سرمربی تیم‌های ملی اینلاین هاکی مردان و زنان ایران پس از کسب اولین مدال طلای مردان و مقام سومی زنان در آسیا به تشریح چگونگی اعزام این تیم و نحوه تامین هزینه‌ها پرداخت.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: تیم ملی اینلاین هاکی مردان ایران برای نخستین بار موفق به کسب عنوان قهرمانی در رقابتهای قهرمانی آسیا شد. عنوانی که با پایان سلطه چینتایپه و ژاپن بر اینلاین هاکی آسیا همراه بود. این قهرمانی از آنجایی برای ایران باارزش است که تیمهای چین و ژاپن از بازیکنان حرفهای هاکی روی یخ خود بهره میبردند.

در بخش بانوان هم تیم ملی زنان کشورمان با نمایشی خوب موفق به قرار گرفتن در رتبه سوم و کسب مدال برنز این مسابقات شد. هدایت این دو تیم برعهده کاوه صدقی بود. وی در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون شرایط این تیم و چگونگی تامین هزینه های سفر توضیح داد.

موفقیت تیمی سخت تر از رشته های انفرادی است
موفقیت در ورزشهای تیمی بدون برنامه‌ریزی، وجود یک سازمان متعهد، همراهی، همدلی و زحمات بسیار امکان‌پذیر نیست. موفقیت تیمی نه تنها دهها بار سخت‌تر از موفقیت در رشتههای انفرادی است؛ بلکه مشکلات پیچیده و مختص به خود را دارد. فراموش هم نشود در رشتههای تیمی شانس کمترین اثر را در بدست آمدن موفقیت دارد.

با یک کار سازمانی ژاپن را شکست دادیم
وقتی در سال ۸۴ برای نخستین بار به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شدیم، در دیدار مقابل ژاپن، بازی را با نتیجه ۱۶ بر صفر واگذار کردیم اما امسال در آخرین دیدار خود ژاپن را با نتیجه ۶ بر یک شکست داده و قهرمان آسیا شدیم. این چیزی جز یک کار تیمی، قرار گرفتن در مسیر درست، یکدلی و یک صدایی نیست. این دقیقا همان کاری سازمانی‎است که به آن اشاره کردم.به همین دلیل بر خود لازم میدانم در ابتدا از تمامی کسانی که ما را در این مسیر پر افتخار یاری کردند، تشکر کنم.

ورزشکاران ایران شاهکار کردند
کاوه صدقی در مورد سطح مسابقات گفت: مسابقات در سطح بسیار بالایی برگزار شد و به عنوان سرمربی دو تیم قاطعانه می‎گویم که بچههای ایران شاهکار کردند. نتایجی که در این مسابقات کسب شد، فراتر از توانایی تیم‎های ما بود. دختران و پسران ایران با بهترین‎های آسیا بازی کردند و در نبردی نابرابر این قهرمانی و عنوان سومی به دست آمد.

بودجه اعزام دو تیم چگونه تامین شد؟
وی با اشاره به نحوه تامین بودجه اعزام تیمهای اینلاین هاکی کشورمان، گفت: ابتدا فدراسیون اسکیت به کمیته اینلاین هاکی اعلام کرد که بودجهای برای اعزام تیم وجود ندارد و اگر این دو تیم قصد حضور در پیکارهای قهرمانی آسیا را دارند، باید از طریق جذب اسپانسر و کمک‌های مردمی اقدام کنند. بر همین اساس با کمک تیم تبلیغاتی«مانا پیام» و کارگردان خوب کشورمان «سام کلانتری» با طراحی کمپین «حمایت از تو – مبارزه از من» تلاش برای جذب اسپانسر و حمایت‌های مردمی از طریق فضای مجازی و شبکههای اجتماعی آغاز شد. لازم به یادآوری است برای این کار تمامی جوازهای لازم را از فدراسیون گرفته بودیم.

فقط ۱۰ درصد بودجه تامین شد
سرمربی دو تیم زنان و مردان اینلاین هاکی ایران ادامه داد: با سروصدای فراوان موفق به جذب اندکی از هزینه‌های سفر (کمتر از ۱۰%) توسط کمک‎های مردمی و اسپانسرها شدیم. به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی مجبور شدیم راهکار دیگری را در پیش بگیریم. سعی کردیم بخشی از بودجه مورد نیاز را از طریق ورزشکاران اعزامی تامین کنیم. در همین راستا قسمت زیادی از بودجه اعزامی مربوطه توسط ورزشکاران تیم تامین شد.

مشکلات ارزی هزینه های سفر را دو برابر کرد
وی افزود: تنها دو هفته به اعزام تیم، مطلع شدیم که ارز دولتی به تیمهای اینلاین هاکی ایران تعلق نمی‌گیرد. همین موضوع باعث شد برآوردهای هزینه سفر ما دوبرابر شود. پس از این موضوع به همت بهمن محمدرضایی، رئیس فدراسیون اسکیت، مابه التفاوت هزیه اعزام، توسط وزارت ورزش و جوانان تامین شد. بدین صورت بود که هزینههای بلیط و اسکان تامین شد. بازهم سایر هزینههای جاری بر عهده خودمان بود.

۴۰ میلیون هزینه تجهیزات می شود
صدقی گفت: ورزشکاران ملی ما هیچ حقوقی از فدراسیون و سایر بخشهای ورزش دریافت نمیکنند و غیر از هزینههای جاری زندگی خود، سالیانه حدود ٤٠ میلیون تومان برای تامین تجهیزات رشته ورزشی خود، هزینه دارند. تمامی این موارد توسط خودشان تامین میشود و تا کنون هیچ تجهیزاتی برای آنها از سوی فدراسیون و سایر بخشهای ورزش کشور تامین نشده است.

کودکی که قهرمان آسیا شد
عضو هیئت رئیسه فدراسیون اسکیت با تشبیه اینکه اینلاین هاکی ایران به مانند کودکی است که به تازگی راه رفتن را فرا گرفته است، تصریح کرد: این کودک برای ادامه حیات خود به کمک و حمایت نیاز دارد. این کودک نشان داد که تواناییهای بالایی برای افتخار آفرینی و بالا بردن پرچم ایران دارد. ما تازه در ابتدای مسیر هستیم و امروز پس از قهرمانی در آسیا برنامه‌های ویژهای خواهیم داشت.

گلایه از شبکه تخصصی ورزش
صدقی افزود: از تمامی رسانههای کشور کمال تشکر و قدردانی را دارم. آنها نهایت لطف خود را به پسران و دختران اینلاین هاکی ایران داشتند. اما جامعه بزرگ اسکیت ایران از مدیران شبکه ورزش، شبکهای که ماهیت اصلی و رسالتشان حمایت از ورزش کشور است، گله دارد. متاسفانه با توجه به اینکه تصاویر مسابقات اینلاین هاکی به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته و امکان ارسال آن نیز به ایران فراهم بود، شبکه ورزش حتی یک ثانیه هم از این مسابقات را  پخش نکرد. واقعا نمیدانم دلیل این بی مهری مسئولان شبکه ورزش چیست. آنها مسابقات لیگهای دسته چندم برخی از رشتههای ورزشی کشورهای مختلف را نشان میدهند؛ اما از نمایش مسابقات ملی فرزندان این کشور دریغ می‎کنند.

کیفیت لیگ‌ها در حال افت است
وی با اشاره به برگزاری لیگ سراسری اینلاین هاکی، یادآور شد: هر سال لیگهای برتر و دسته یک در دو بخش آقایان و بانوان برگزار میشود که متاسفانه به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی، کیفیت این لیگها روبه افول است و ما با چنگ و دندان آنها را سرپا نگه داشتهایم. از همین طریق از تمامی رسانه‌های کشور خصوصا صدا و سیما برای اختصاص پخش تلویزونی تقاضای کمک داریم.  از تمامی کار آفرینان و صاحبان کسب و کار که امکان اسپانسری این لیگ را دارند تقاضا داریم اینلاین هاکی ایران را حمایت کنند.

برنامه ها و اهداف آینده 
سرمربی دو تیم زنان و مردان اینلاین هاکی ایران با اشاره به برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت خود، در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار مهر خاطرنشان کرد: اینلاین هاکی ایران مسابقات جام جهانی بارسلونا را در سال آینده پیش رو دارد. هدف گذاری ما در بخش آقایان کسب مدال دویژن یک(پلیت جام جهانی) و همچنین این پیکارها می‎تواند رویداد خوبی برای آمادگی هر چه بیشتر تیم ملی کشورمان جهت حضور در مسابقات آسیائی ٢٠٢٠ هند باشد. در بخش بانوان هم به دنبال کسب تجربه در این پیکارها هستیم. حضور تیم جوانان زیر ١٩ سال در مسابقات جهانی بارسلونا، شرکت در مسابقات جوانان قهرمانی آسیا به میزبانی هند و همچنین تزریق بازیکنان جوانان در تیم بزرگسالان از سال ٢٠٢٠ به بعد هم از دیگر برنامه‎های ما خواهد بود.

یک متر زمین برای تمرین نداریم
«ملی پوشان اسکیت هاکی ایران حتی یک متر زمین تمرین متعلق به خود ندارند.» صدقی با بیان این جمله اظهارت خود را اینگونه ادامه داد: از تمامی مسئولین ورزش کشور در وزارت ورزش، خواهشمندیم با در اختیار گذاشتن یک زمین برای ساخت مجموعه‌ای متعلق به این قهرمانان امکان توسعه پایدار، ایجاد کسب و کار برای ملی‌پوشان اینلاین هاکی و همچنین راه اندازی کمپ پرورش قهرمانان را بوجود آورند. ما فقط به زمین نیاز داریم و سایر موارد را خودمان انجام خواهیم داد. ورزشکاران ملی یک دل هستند و بر همین اساس در صورت ارائه زمین توسط مسئولین، جوایز مصوب هیئت دولت (تجلیل از قهرمانان و مدال آوران بازیهای آسیایی، جهانی و المپیک) خود را برای ساخت این مجموعه هزینه خواهند کرد.

کد خبر 4405484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha