۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۸:۳۰

نقد برنامه‌های اسپانسرمحور تلویزیون-۸؛

غیرمتخصص‌های کنکوری در سیما برند می‌شوند/ پولدار شدن اسپانسرها

غیرمتخصص‌های کنکوری در سیما برند می‌شوند/ پولدار شدن اسپانسرها

یک روانشناس فرهنگی از رویکرد برنامه‌های تلویزیون با محوریت کنکور انتقاد و بیان کرد که تنها تاثیر این برنامه‌ها پولدارتر شدن خود اسپانسرهاست.

مهدی اسماعیل‌تبار روانشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تبلیغات تلویزیون در حوزه کلاس‌ها و کتاب‌های کنکور گفت: ما تیزرهای تبلیغاتی بسیاری درباره کتاب‌های کنکوری داریم اما تیزر تبلیغاتی برای کتاب‌هایی که مرتبط با رشد اخلاقی و شخصیتی نوجوانان باشد در تلویزیون نداریم.

وی اضافه کرد: وقتی در تلویزیون تعداد زیادی برنامه‌های کنکوری برای نوجوان و جوان داریم، دانش آموزانی پرورش می‌یابند که تک بعدی هستند و مدرسه و خانواده از آن‌ها رتبه برتر کنکور مطالبه می‌کنند و این یک آسیب است.

اسماعیل‌تبار با اشاره به دیگر آسیب‌های افزایش برنامه‌های کنکوری تلویزیون که توسط اسپانسرها تولید می‌شوند، عنوان کرد: در این برنامه‌ها، افرادی آنتن را می‌خرند که صلاحیت و تخصص لازم را ندارند مثلا می‌بینیم کسی که لیسانس هم ندارد به عنوان مشاور در برنامه حضور می‌یابد و درباره دروس تخصصی مشاوره می‌دهد و بعد همین آدم‌ها با حرف زدن مقابل تریبون تلویزیون برند می‌شوند.

این مشاور اظهار کرد: نباید بیش از حد برنامه‌های تلویزیونی را به روش‌های تست زنی و کنکور و کتاب‌های موسسات آموزشی اختصاص داد. باید زمانی را هم برای رشد شخصیت نوجوان بگذاریم به ویژه اینکه بتوانیم آموزش‌هایی بدهیم که نوجوان امروز سراغ بازی‌هایی پوچ یا شبکه‌های مجازی نرود.

وی درباره تاثیر این برنامه‌های کنکوری تصریح کرد: تاثیر این برنامه‌ها در پول‌دار شدن و بیزنس خود این اسپانسرهاست چون هر سال شاهد گسترش این برنامه‌ها هستیم.

اسماعیل‌تبار با اشاره به آسیب دیگر برنامه‌های مشارکتی تلویزیون درباره کنکور تاکید کرد: در این برنامه‌ها تفاوت بین یک کارشناس پولی و کارشناس غیرپولی مشخص نمی‌شود. تلویزیون باید بالای برنامه‌های اسپانسرمحور و رپورتاژی تلویزیون مشخص کند که این برنامه‌ها پولی است اما قوانین رپورتاژ- آگهی در تلویزیون رعایت نمی‌شود.  

این روانشناس فرهنگی با اشاره به معضلاتی که نوجوان امروز با آنها رو به روست بیان کرد: ما هراز گاهی خبرهای تلخی درباره خودکشی نوجوانان و یا اتفاقاتی مثل مدرسه غرب تهران می‌شنویم. نوجوان امروز دچار بلوغ زودرس شده و باید بیشتر از برنامه‌های کنکوری به سلامت روحی و روانی و رشد شخصیتی وی توجه کرد.

وی در پایان با آسیب‌شناسی برنامه‌های اسپانسرمحور تلویزیون برای نوجوانان اظهار کرد: ۹۰ درصد اسپانسرهای برنامه‌ها، اپلیکیشن‌های موبایلی هستند. این اپلیکیشن‌ها نوجوان و جوان را به سمت شبکه‌های اینترنتی پیش می‌برند که خیلی خوب است اما متاسفانه فرهنگ فضای مجازی را آموزش نمی‌دهد.   

کد خبر 4421647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      0 0
      جای تاسف است که سیما برخلاف مسئولین که می خواهند کنکور را بردارند مرتب تبلیغ کنکور می کند