۸ آذر ۱۳۹۷، ۹:۳۳

یک هفته با کتاب؛

از اعلام برنامه حمایتی تازه ارشاد تا آغاز فصل جوایز ادبی

از اعلام برنامه حمایتی تازه ارشاد تا آغاز فصل جوایز ادبی

با رسیدن به روزهای آذرماه و پایان هفته کتاب، حوزه کتاب و کتابخوانی، دوباره با کاهش اخبار مهم و تاثیرگذار روبرو شد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: این هفته همان‌طور که انتظار می‌رفت با پایان بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌های مربوط به آن، از نظر خبرهای حوزه کتاب و کتابخوانی، هفته‌ای آرام و کم‌خبر است. گزارش مرور اخبار حوزه کتابِ هفته گذشته با تیتر «هفته امضای تفاهمنامه‌ها، اختتامیه‌ها و معرفی برگزیده‌های کتاب» و ۲۷ خبر منتشر شد که نشان از ازدیاد خبرهای این حوزه داشت.

اما این هفته، کتاب و نشر از نظر رویدادهای مهم و تاثیرگذار، هفته‌ای آرام را پشت سر گذاشت. گزارش این هفته ۱۳ خبر دارد که ۲ عنوان از آن‌ها مربوط به رویدادهای خارجی و بین‌المللی هستند.

به نظر می‌رسد، هفته‌هایی که از پی خواهند آمد، دوباره مانند چند هفته پیش از هفته کتاب با گزارش‌های مروریِ زیر ۲۰ خبرِ مهم، همراه باشند. مرور خبرها را از برنامه مهمی که تلفیق ۳ برنامه بود و در ساختمان شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، شروع می‌کنیم.

برگزاری ۳ مراسم در یک مراسم مهم

مراسم افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه؛ رونمایی از سامانه نوین مجوز نشر کتاب و تجلیل از کتابفروشان پیشکسوت کشور روز دوشنبه ۵ آذر با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

معرفی نامزدهای بخش نقد ادبی جایزه جلال

نامزدهای بخش «نقد ادبی» یازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد دیروز چهارشنبه توسط دبیرخانه این جایزه معرفی شدند.

رونمایی از چاپ چهلم «دعبل و زلفا»

مراسم رونمایی و جشن امضای چاپ چهلم رمان «دعبل و زلفا» نوشته حجت‌الاسلام مظفر سالاری در قالب سلسله نشست‌های تبلیغی-ترویجی «در پناه کلمات» همزمان با برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد، روز دوشنبه این هفته با حضور مولف اثر، جمعی از نویسندگان و منتقدان ادبی و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب مشهد برگزار شد

چاپ اولین جلد «کارنامه نشر سال ۹۶»

نخستین جلد کتاب «کارنامه نشر ایران؛ فهرست موضوعی کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۶» به عنوان بیست و دومین مجموعه از کتاب‌های کارنامه نشر؛ حاوی اطلاعات کتاب‌های منتشر شده در سال ۱۳۹۶ هم این هفته توسط موسسه خانه کتاب منتشر شد.

اعلام میزان خرید مخاطبان در طرح پاییزه کتاب

خبر دیگر از خانه کتاب که این هفته منتشر شد درباره آمار فروش طرح پاییزه کتاب در کشور بود که به موجب آن، با پایان طرح پاییزه کتاب ۹۷در ۶۵۸ کتابفروشی سراسر کشور، ۳۳۸ هزار و ۹۷ نسخه کتاب به مبلغ ۸۰میلیارد و ۷۶۶میلیون و ۸۴۰ هزار و ۷۱۱ ریال به فروش رسید. طرح پاییزه کتاب با شعار «حال خوش خواندن با پاییزه کتاب» با ۶۷۵ کتابفروشی عضو در سراسر کشور، شامل ۵۲۳ کتابفروشی در مراکز استان و ۱۵۲ کتابفروشی در سایر شهرها و شهرستان‌های استان‌ها از ۲۴ آبان در استان‌ها و از ۲۶ آبان در تهران آغاز به کار کرد.

اعلام حمایت وزارت ارشاد از کسب‌ و کارهای فرهنگی و هنری

این هفته همچنین اعلام شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس شیوه نامه‌ای از حمایت از راه‌اندازی کسب و کارهای فرهنگی و هنری در شهرهای مختلف حمایت می‌کند.

علی اصغر سید آبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه ریزی با اعلام این خبر افزود: بر اساس این شیوه نامه که به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است، این وزارتخانه در قالب طرح گذرهای فرهنگ و هنر و طرح تبدیل فضاهای میراثی، اوقافی و دیگر فضاهای قابل تبدیل به فضاهای فرهنگی و هنری از کسانی که می خواهند کسب و کارهای فرهنگی و هنری راه‌اندازی کنند، حمایت می‌کند.

اعلام آثار برگزیده نخستین جایزه ادبی کوچه

نخستین دوره جایزه ادبی کوچه که به بررسی رمان‌های منتشر نشده نویسندگان جوان اختصاص دارد، این هفته برگزیدگان خود را با انتشار بیانیه‌ای معرفی کرد.

اعلام برگزیدگان هشتمین جشنواره داستان کوتاه «یوسف»

آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس یوسف هم عصر سه‌شنبه در سرسرای اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار شد.

افتتاح چهار کتابخانه جدید در استان تهران

چهار کتابخانه جدید با نام‌های شهید ثانی، شهید چمران، شهید باهنر و پروین اعتصامی دیروز چهارشنبه با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در شهرستان بهارستان استان تهران افتتاح شدند.

درگذشت عباس عبدی

عباس عبدی از داستان‌نویسان پیشکسوت معاصر که در سال‌های اخیر آثار بسیاری با نگاه به منطقه جنوب ایران تألیف کرده بود، جمعه ۲ آذر درگذشت که خبر این رویداد را در اتفاقات این هفته مرور می‌کنیم.

عبدی نویسنده ایرانی متولد سال ۱۳۳۱ بود و صبح جمعه در اصفهان از دنیا رفت.

درگذشت حجت‌الله اصیل

دومین خبر درگذشت هم مربوط به حجت الله اصیل، نویسنده، مترجم و پژوهشگر حوزه‌های تاریخ، ادبیات و فلسفه است که شنبه سوم آذر در بیمارستان ابن سینای تهران درگذشت. او در سال ۱۳۱۶ در ملایر پا به جهان گذاشت و در سال ۱۳۵۳ از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ کرد. علاقه او در حوزه علوم انسانی شاخه‌های متفاوتی را دربر می‌گرفت.

معرفی برگزیدگان جایزه آندره مالرو

اولین خبر بین‌المللی این گزارش درباره یک جایزه جدیدالتاسیس فرانسوی است. به موجب این خبر، جایزه ادبی آندره مالرو که به یاد نویسنده و وزیر اسبق فرهنگ فرانسه تاسیس شده، خاویر سرکاس و ژرژ روک را به عنوان برندگان نخستین دوره خود برگزید.

این جایزه قرار است هر سال در ۲۳ نوامبر که سالگرد درگذشت آندره مالرو نویسنده برجسته فرانسوی است، برندگانش را معرفی کند. در نخستین سال اهدای این جایزه رمان‌نویس برجسته اسپانیایی و فیلسوف فرانسوی برنده این جایزه شدند.

اعلام خبر پیکر موریس ژنو وآ به پانتئون

دومین خبر بین‌المللی و همچنین آخرین خبر گزارش هم درباره مرگ و میر و انتقال یک نویسنده است. به موجب اطلاعات این خبر، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اخیرا اعلام کرد که در نظر دارد طی مراسمی رسمی جسد موریس ژنو وآ (Maurice Genevoix ) را به پانتئون منتقل کند. پانتئون معبد یا مکانی است که پیکر بسیاری از نخبگان و مشاهیر فرانسه که در اعتلای این کشور سهم داشتند، در آن جا نگهداری می‌شود. موریس ژنو وآ یکی از شخصیت‌های ادبی فرانسه و  نویسنده کتاب «آن ۱۴ نفر» است.  موریس ژنو وآ این رمان را با موضوع جنگ جهانی اول به مرحله نگارش درآورد.

کد خبر 4470223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha