۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶

فیروزآبادی:

هدف شبکه‌های هوشمند دیکته کردن شکل جدیدی از حکومت است

هدف شبکه‌های هوشمند دیکته کردن شکل جدیدی از حکومت است

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در آینده نه چندان دور تحت فشار شبکه‌های انسان-شیئی و هوشمند خواهیم بود که شکل جدیدی از حکومت را به ما دیکته می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در دومین کنفرانس «حکمرانی و سیاستگذاری عمومی» گفت: فضای مجازی بر آمده از ارتباطات و شکل‌های جدیدی از اتصالات است و فراتر رفتن از ارتباطات و اتصالات است.

وی افزود: از دوره صنعتی به دوره پساصنعتی و ارتباطات و پست مدرن رسیدیم و نوعی همگرایی فناورانه در دنیا شکل یافته و اینکه چه تکنولوژی‌هایی است، محل تشکیک است و من از آن به تکنولوژی کوانتوم یاد می‌کنم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: این فناوری‌ها وارد اقتصاد می‌شوند و در حکومت از طریق اقتصاد تاثیر دارند و گیگ اکونومی و نظایر آن شکل می‌گیرد. در این فضا، اتصالات شبکه‌ای و شکل اجتماعی شبکه‌ای بر تمام شئون اجتماعی و سیاسی مداخله خواهد داشت و حتی در بحث حکومت دخیل خواهد بود.

فیروز آبادی تصریح کرد: وجه اجتماعی شده حکومت را حکمرانی می‌دانم و هیچ گاه تا کنون اینقدر تکنولوژی‌ها جنبه اجتماعی نداشتند.

وی ادامه داد: اقتصاد پلتفورمی در نهایت یک اقتصاد اجتماعی است و ما با ظهور و بروز قدرت نرم که در دوران صنعتی با قدرت سخت مواجه بودیم، در آینده نه چندان دور تحت فشار شبکه‌های انسان-شیئی و هوشمند خواهیم بود که شکل جدیدی از حکومت را به ما دیکته می‌کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: تا الان ما تحت فشار شدید شبکه های انسانی بودیم و اگر به سمت نظام های هوشمند حرکت کنیم با پدیده های هوشمند مواجه خواهیم شد که در حکومت مداخله دارند.

فیروز آبادی افزود: ظهور و بروز «پلتفرم ها» مثال بارزی است که برای ما تبدیل به هنجارها شده و پدیده سازی می کنند و ارزش هایی را تحمیل می کنند که باید مقرراتی را بر وفق آن هنجارها مقرر کنیم.

وی گفت: ما تعارضی با این پدیده نداریم و باید آنرا مطالعه کنیم و این پدیده می تواند تهدیداتی در بطن خود داشته باشد و در حوزه انسانی مشارکت اجتماعی و جامعه مدنی را داریم ولی به نظر بنده باید بحث قدرت نرم در کنار قدرت سخت را مورد توجه قرار دهیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: باید در مباحثات مدیریت کشور به قدرت نرم توجه کرد؛ چند پدیده در فضای مجازی وجود دارد که باید به عنوان متغیرها به آن توجه کرد که یکی از آنها سرعت تحول بسیار بالا است و این سرعت در فضای مجازی باید مورد توجه قرار گیرد.

فیروز آبادی در همین رابطه اظهار داشت:سرعت تحولات در فضای مجازی بسیار بالاست به نحوی که اگر در حوزه صنعتی تحولات سرعت تغییری به مانند فاصله نسل ها داشتند در فضای مجازی این سرعت در فاصله ۵ تا ۸ ساله است

وی با بیان اینکه بسیاری از تکنولوژی‌ها و مباحث اقتصادی و حکمرانی آنها با عمری پنج ساله ایجاد شده و از بین می روند، اظهارداشت: بنابراین نظام حکومتی و حکمرانی که واحد زمانی آن برای تصویب یک قانون و یا یک مقرره معطوف به موضوعی در فضای مجازی است نمی‌تواند پاسخگوی این عصر باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه در فضای مجازی مسئله، هویت حل نشده است،  تاکیدکرد: در این فضا تمام اتصالات در یک گمنامی صورت می گیرد در حالی که برای این فضا پیش بینی شده بود شفافیت زا باشد نوعی کِدری در شفافیت وجود دارد و موضوع مسئولیت پذیری در فضای مجازی را برجسته می کند و در آینده حکمرانی با توسعه فضای مجازی به طور جدی زیر سوال است.

فیروز آبادی تاکید کرد: ما باید در فضای مجازی مسئله هویت و گمنامی را مد نظر قرار دهیم.

وی، امنیت را موضوع مهم فضای مجازی دانست و گفت: موضوع امنیت در فضای مجازی عمداً حل نشده است همانطور که هویت هم حل نشده باقی مانده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد:حکمرانی فضای مجازی در بیرون از مرزها و به‌صورت حکمرانی جهانی و در بستر اینترنت است و حکمرانی اینترنت در اختیار یک شرکت آمریکایی است به نام «آی کم» و از بُعد اینکه از پروژه های دفاعی آمریکا بوده است میگذریم.

فیروزآبادی یادآور شد: در ادامه جهانی شدن مبتنی بر توسعه حمل و نقل و توسعه ارتباطات وارد دوره جهانی شدن مبتنی بر اتصالات و هوشمندی شدیم و این، هم زمان با پدیده های دیگری بود که در جهان اتفاق افتاد،  مانند سالمند شدن جوامع و تحولاتی که در اقتصاد جهانی رخ داد.

وی گفت: پس از جنگ جهانی دوم به دلیل خرابی های جنگ شاهد رهبری دوره مدرنیزیسازیون در جهان بودیم که در دهه ۷۰ و ۸۰ همچنین در دهه ۹۰ تا سال ۲۰۰۸ رخ داد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه همه این تحولات به سمتی بود که بازارهای جهانی از کالا اشباع شد، افزود:برای بزرگ کردن بازار نیاز به خلق بازارهای جدیدی بود و چه بهتر بازارهای خدماتی در جوامع اشباع شده سالمند که به خدمات میل کرده، اینگونه خدمات مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: نباید نظامی مبتنی بر حکمرانی مشخص در دنیا شکل می گرفت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: ما باید تجدید نظر اساسی در حوزه و اصول فراحکمرانی خود داشته باشیم و در بحث حکمرانی باید تصمیم های بزرگی بگیریم و مشارکت را مورد توجه جدی قرار دهیم.

فیروز آبادی افزود: امکان ندارد در دنیای یکپارچه شده مبتنی بر فضای مجازی که بدون مرز است بتوان حکمرانی ثابت داشت، این فضا قواعد خود را حاکم می کند و قاعده ای بازیگران بین المللی به صورت تهاجمی در حال اعمال حاکمیت هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: ما از یک سو با تحولات اصلی و دوره ای تکنولوژی مواجهیم که باید مدل های چند ذینفعی را پیاده سازی کنیم و مسائل آن را مانند حریم خصوصی و مالکیت فکری و معنوی را حل کنیم.

فیروز آبادی گفت: در فضای مجازی به سرعت به سوی انحصار می رویم و باید به دنبال تعامل و مشارکت نخبگان و جامعه مدنی در مدیریت کشور باشیم و ساختار مدیریت کشور باید از توصیه ها تبعیت کند و نظام ترکیبی با مشارکت ذینفعان داشته باشیم‌.

وی تصریح کرد: ما از دولتِ قوی نفتی برخورداریم و البته نتوانستیم اقتصاد را آزاد کنیم و باید سطوح مداخله ذینفعان را مشخص کنیم و میزان مسئولیت پذیری باید تعیین شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: دانشگاه های ما در تحول ها دچار رکود شدند و باید دانشگاه های میان رشته ای را توسعه دهیم و در حوزه رسانه ای بازی خورده و تسلیم هنجارهای آنها هستیم و آنان می خواهند اینستاگرامی زندگی کنیم، ایستاگرامی زندگی می کنیم؛ می خواهند آلبوم های شخصی را پخش کنیم و ما در حال انتشار آن هستیم.

فیروز آبادی افزود: آنها می خواهند، نظام آموزشی از حاکمیت ملی، شامل همه ذینفعان ملی خارج شود و در اختیار کاپیتالیسم جهانی باشد و به همین صورت نظام سلامت، بانکی و  کشاورزی  از دست مان خارج خواهد شد.

وی در پایان گفت: بحث حکمرانی با توجه به توسعه های فضای مجازی و تحول اصلی بحث اصلی کشور ما است.

کد خبر 4530695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha