۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۰۲

فردا شب در شبکه چهار سیما؛

«علوم شناختی؛ چالش‌ها و ظرفیت‌ها» در زاویه بررسی می شود

«علوم شناختی؛ چالش‌ها و ظرفیت‌ها» در زاویه بررسی می شود

برنامه زاویه این هفته، چهارشنبه هشتم اسفندماه با موضوع «علوم شناختی؛ چالش‌ها و ظرفیت‌ها» روی آنتن می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علوم شناختی در ایران از اواسط دهه ۷۰ با تأسیس پژوهشکده سیستم‌های هوشمند در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی که «مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات» نام داشت بر سر زبان‌ها افتاد. به عقیده منتقدین، ما در ایران آن‌چنان شتاب‌زده و ذوق‌زده به استقبال رویکردهای شناختی رفته‌ایم که از تمهید مقدمات طبیعی و اولیه هم غفلت کرده‌ایم و علوم شناختی ایرانی، در عمل تبدیل به حیاط خلوتی برای توسعه فعالیت‌های زیستی و تکنولوژیک وارداتی شده است، بی‌آن‌که به پرسش‌های بنیادی‌تر درباره انسان و جهان اعتنایی کند و یا مواجهه‌ای پایاپا و منطقی میان این جریانات تازه‌وارد با سنت‌های فکری بومی‌مان شکل دهد. حال‌آن‌که ظهور رویکردهای تازه‌ نسبت به انسان و عوارض و کیفیات کنش های انسانی در اثر پیشرفت‌های علوم شناختی، این ظرفیت را دارد که بنیادهای علوم انسانی را دست‌خوش دگرگونی‌های اساسی کند.

در این راستا مجله «زاویه» قصد دارد با نگاهی کلان و همه جانبه، ماهیت این علوم را از منظر صاحبان اندیشه با حضور محمدتقی جغتایی، معاون ستاد علوم شناختی در امور آموزش و حامد حاجی حیدری، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران مورد بررسی قرار دهد.

برنامه «زاویه» به تهیه‌کنندگی علی خواجه و با اجرای حبیب‌الله رحیم‌پور هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

کد خبر 4553102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha