۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۷

در حاشیه بهارستان؛

پادکست: وقتی ظریف نقل مجلس بود

پادکست: وقتی ظریف نقل مجلس بود

در این پادکست رادیومهر چند تذکر و تبصره مهم جلسات علنی ۴ تا ۸ اسفندماه مجلس شورای اسلامی را دستچین کرده‌ایم. مجلسی که این روزها در سه شیفت بودجه۹۸ را بررسی می کند.

مجله مهرنمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه ۴ اسفند در سه شیفت جزئیات بودجه ۹۸ را بررسی کردند.

شنبه ۴اسفند

حجت الاسلام عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر در مجلس با انتقاد از ارائه پیشنهادات زیاد نمایندگان در جریان بررسی بودجه گفت: «نمایندگان زمان مجلس را برای طرح پیشنهادات مکرر هدر ندهند. طبق تبصره ۱ ماده ۸۲ آئین نامه داخلی مجلس در جلسات علنی، باید صرفاً پیشنهاداتی مطرح شود که توسط نمایندگان و کمیسیون‌ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده باشد و با قانون برنامه مغایرت نداشته باشد. یکی از دوستان حدود ۲۲ دقیقه از زمان مجلس را گرفت و پیشنهادی را مطرح کرد که فقط ۱۶ رأی آورد. کسانی که ادعا می‌کنند هر دقیقه مجلس هزینه زیادی می‌برد، آیا خدا را خوش می‌آید که زمان مجلس را برای طرح پیشنهادات مکرر خود هدر دهند؟  ما باید هر چه سریع‌تر بودجه سال آینده را تعیین تکلیف کنیم تا به بررسی مسائل مهم‌تری چون اقتصاد کشور ورود کنیم.» علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: تذکر شما خیرخواهانه است و دوستان باید رعایت کنند.

یک خبر مهم اینکه نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح رو موظف به پرداخت مالیات کردند. البته سه شنبه مجلس در مصوبه‌ای مقرر کرد این مالیات صرف توسعه عدالت آموزشی، نوسازی، مقاوم‌سازی و خرید تجهیزات برای مدارس روستایی و مناطق محروم خواهد شد.

یکشنبه ۵اسفند

پخش یک برنامه اجتماعی از تلویزیون درباره زن وشوهری که بعد از کشمکش های زیاد باز هم به زندگی مشترک برگشته و حالا زندگی آرامی دارند، موافقان و مخالفان زیادی پیدا کرد؛ که تذکر کتبی بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر به رئیس جمهور، متوجه نظرات مخالف بود:« علت پخش برنامه‌های ضدانسانی، ضدحقوق بشری و ضد بنیان خانواده در سیمای جمهوری اسلامی چیست؟»

دوشنبه ۶اسفند

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت:« قانون بازنشستگی در خود مجلس شورای اسلامی اجرایی نشده است و برخی مدیران بازنشسته هنوز در مجلس هستند.» علی لاریجانی که ریاست جلسه را به عهده داشت در جواب گفت: «ما هیچ مدیر بازنشسته‌ای در مجلس شورای اسلامی نداریم و همه مدیران بازنشسته کنار گذاشته شده‌اند. اگر مدیر بازنشسته‌ای حضور دارد شما یک نمونه بیاورید و سپس پشت تریبون صحبت کنید.»

سه شنبه ۷اسفند:

فرج‌الله رجبی یک عضو فراکسیون امید و نماینده مردم شیراز در مجلس در جریان بررسی بودجه، قبل از طرح پیشنهاد خود گفت:« اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آقای ظریف دفاع می‌کنند و توقع دارند که رییس جمهور هم از این چهره زحمت‌کش و قهرمان ملی حمایت کند.» اما احد آزادی‌خواه عضو فراکسیون ولایی  با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی در اخطاری به صحبت‌های رجبی واکنش نشان داد و گفت:‌ آقای رجبی در صحبت‌های خود از طرف اکثر نمایندگان در موضوع استعفای ظریف اظهارنظر کرد که این خلاف اصل قانون اساسی است چون ایشان تنها می‌تواند به نقل از خود و نه دیگران صحبت کند.»

چهارشنبه ۸ اسفند:

مهم ترین نکته دیروز، جنجال نماینده های مازندران در اعتراض به تصمیم رئیس مجلس بود.

علی ادیانی نماینده مازندران پیشنهادی در خصوص ممنوعیت انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی داشت. اما علی مطهری رئیس مجلس اجازه طرح پیشنهاد را به او نداد و گفت: پیشنهاد شما ماهیت بودجه‌ای ندارد. به دنبال این موضوع نمایندگان مازندران در جایگاه هیأت رئیسه تجمع کردند. با درخواست علی مطهری نمایندگان حاضر نشدند تا به جایگاه‌های خود برگردند و در نهایت مطهری اعلام کرد: «پیشنهاد آقای ادیانی نوعی قانون‌گذاری دائمی است. پیشنهاد بودجه‌ای نباید اینگونه باشد. به عنوان مثال ایشان می‌توانست بگوید ردیف‌های انتقال آب خزر به فلات مرکزی صرف محل‌هایی دیگر شود، اما اینگونه که ایشان مطرح کردند که انتقال آب ممنوع است تصمیمی است که شورای عالی آب می‌گیرد و اصلاً ماهیت بودجه‌ای ندارد.» در ادامه نمایندگان مازندران جایگاه هیأت رئیسه را ترک کرده و قصد ترک جلسه علنی را داشتند. چند عضو هیأت هم رئیسه تلاش کردند تا جلوی آنها را بگیرند. درنهایت با صحبت های چند نفر از اعضای هیئت رئیسه مجلس، نمایندگان به جایگاه خود برگشتند.

کد خبر 4555395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha