۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۲۱

در نشست مبانی نظام مدیریت تکنولوژی مطرح شد

جرایم خلق شده دراثر رشد تکنولوژی،علوم جنایی را به چالش کشانده است

جرایم خلق شده دراثر رشد تکنولوژی،علوم جنایی را به چالش کشانده است

سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم‌شناسی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: جرایم نوین خلق شده در اثر رشد تکنولوژی، شاخه‌های علوم جنایی را به چالش کشانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، فرزاد جلیلیان در دوازدهمین جلسه کمیته علمی ملی پیشگیری از جرایم و آسیب‌های فضای مجازی در نشستی با موضوع مبانی نظام مدیریت تکنولوژی با رویکرد پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی نوپدید که در محل این معاونت برگزار شد، افزود: این جرایم شاخه‌های مختلف علوم جنایی مانند حقوق کیفری‌، جرم‌شناسی و سایر علوم مرتبط را با چالش‌های جدی مواجه نموده است. توسعه متوازن زمانی حاصل می‌شود که رشد همراه با بهبود در کیفیت زندگی و کاهش در جرایم و مسائل اجتماعی توأم باشد. افزایش روند جرایم نه تنها مانعی برای دستیابی به توسعه همه جانبه است، بلکه مانعی در راه ایجاد جامعه‌ای متعادل در آینده خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر جامعه ایران همچون سایر جوامع مدرن از طرفی با زمینه‌های توانایی بخش به منظور تغییر در مؤلفه‌های نامطلوب برخوردار است و از طرف دیگر با جرایم و آسیب‌های نوپدید روبروست که جامعه نسبت به بروز و ظهور آنها حساسیت دارد. لذا تصمیم‌گیری سریع، عقلانی و همه جانبه مسئولان امر می‌تواند کنترل و ترمیم زخم‌های ناشی از آن را در پی داشته باشد. بر این اساس، می‌بایست ضمن ریشه‌یابی این پدیده، با بالا بردن سطح آگاهی عمومی افراد و تنویر اذهان سیاست‌گذاران، پژوهشگران و دانشجویان، زمینه را برای بررسی‌های بعدی آماده ساخت تا شاید از این طریق مجرایی فراهم گردد که بتوان با جلب نظر سیاست‌گذاران، گام‌هایی برای مدیریت جرایم و آسیب‌های اجتماعی در سطح کلان، خرد و میانه برداشته شود.در این راستا، ارائه یک چارچوب جدید مدیریت به نام مدیریت تکنولوژی ضروری است.

سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم‌شناسی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به نقش تکنولوژی در کاهش جرایم خاطر نشان کرد: جرم شناسی هم علم است و هم تکنولوژی؛ پس با استفاده از انواع تکنولوژی روز می‌توان از وقوع بسیاری از جرایم جلوگیری کرد.

وی افزود: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز باعث پایین آمدن میزان ارتکاب جرم شده است‌. همچنین سبب شده که شرایط ارتکاب جرم برای مجرمین سخت‌تر گردد و امکان دستگیر شدن و شناسایی مجرمین بیشتر شود. مجرم هر لحظه قبل و بعد از ارتکاب جرم در هول و هراس شناخته شدن است. از طرفی رشد تکنولوژی و فناوری‌ها، جرایم نوپدید را در پی دارد و همواره منجر به وقوع جرایمی نو و شگفتی ساز می‌شود. ما نیازمند اتخاذ تدابیر و آینده پژوهی و آمادگی در خصوص پیشگیری از جرایم نوپدید و آمادگی مقابله در عرصه فضای مجازی و محیط سایبر در جرایم عادی و سازمان یافته می‌باشیم. همچنین برخورد با جرایم تخصصی نیازمند کشف علمی جرم و استفاده از تکنولوژی نو است و فناوری اطلاعات در کلیه فرایندهای رسیدگی و دادرسی نقش مؤثر و مستقیم دارند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: قوه قضائیه و سایر مجموعه‌هایی که به نحوی در ارتباط با پیشگیری از جرایم و آسیب‌ها فعالیت می‌کنند، باید بتوانند با بهره گیری از تکنولوژی‌های برتر جرایم را شناسایی و به منظور پیشگیری، بهترین سیاست و راهکار را اتخاذ کنند.

در ادامه دکتر امیرناصر اخوان عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ارائه مقاله‌ای با عنوان "مبانی نظام مدیریت تکنولوژی با رویکرد پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی نوپدید" بیان داشت: پیشگیری از وقوع جرم یعنی پیش بینی، شناسایی و ارزیابی خطر وقوع جرم و اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای از بین بردن یا کاهش جرم.

این استاد دانشگاه مدیریت تکنولوژی را حوزه تخصصی میان رشته‌ای عنوان و تصریح کرد: مدیریت تکنولوژی علوم مهندسی، تکنولوژی، دانش و هنر مدیریت را تلفیق و یکپارچه می‌کند.

اخوان با بیان اینکه مدیریت‌های دولتی، صنعتی، بازرگانی و اجرایی اجزای مدیریت کلان متداول هستند، اظهار داشت: سازماندهی و مدیریت، نیروی انسانی متخصص، اطلاعات و دانش فنی، تجهیزات و ابزار و امکانات، اجزای مدیریت تکنولوژی به شمار می‌روند.

ایشان در ادامه تکنولوژی را همه دانش‌ها، محصولات، فرایندها، ابزار، روش‌ها و سیستم‌هایی دانست که در خلق کالاها یا ارائه خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند و یکی از انواع تکنولوژی را شناسایی مجرمین نام برد.

وی ادامه داد: طراحی نوعی سیستم هوشمند تشخیص چهره مانند DNA، هوش مصنوعی، عینک هوشمند، بیومتریک، اثر انگشت و ردیاب‌های مخابراتی و ماهواره‌ای از انواع ابزارهای شناسایی مجرمان محسوب می‌شوند.

به گفته وی، سامانه و شبکه دیده بانی اطلس تکنولوژی روشی نظام مند به منظور گردآوری، تبدیل، تجزیه تحلیل و اکتشاف، و اخذ اطلاعات مفید به منظور اتخاذ تصمیمات راهبردی پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه به شمار می‌رود.

کد خبر 4563438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha