۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۴

گزارش تحلیلی؛

دستاوردهای نیروهای عراقی در «صلاح الدین» / بازی جدید آمریکایی‌ها

دستاوردهای نیروهای عراقی در «صلاح الدین» / بازی جدید آمریکایی‌ها

نیروهای امنیتی عراق در کنار حشد شعبی ضربات مهلکی را بر پیکره بقایای تکفیریها در جزیره صلاح الدین وارد آوردند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: نیروهای ارتش عراق به تازگی عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه تروریست‌های تکفیری در استان «صلاح الدین» ترتیب داده اند. طبق اعلام رسانه‌های عراقی، عملیات نیروهای ارتش عراق در جزیره صلاح الدین و به منظور پاکسازی مناطق مختلف این جزیره از لوث بقایای عناصر تکفیری داعش انجام می‌شود.

در عملیات نیروهای ارتش عراق در جزیره صلاح الدین، نیروهای حشد شعبی، دستگاه مبارزه با تروریسم و پلیس فدرال نیز مشارکت دارند و دوشادوش ارتش عراق برای پاکسازی جزیره مذکور تلاش می‌کنند. درهمین حال، گفته می‌شود که ارتش عراق همزمان عملیات نظامی دیگری را علیه بقایای تکفیریها در استان نینوا ترتیب داده است.

در همین حال، «سعد حربیه» فرمانده عملیات مشترک عراق تأکید کرده است که عملیات امنیتی نیروهای عراقی از چهار محور با هماهنگی فرماندهی عملیات صلاح الدین و با مشارکت نیروهای پلیس آغاز شده است. وی در ادامه افزود: محور شمال در دست نیروهای حشد شعبی و با همکاری نیروی هوایی عراق است. حربیه تاکید کرد: هدف از این عملیات از بین بردن گروهک‌های وابسته به داعش و انهدام مقرهای آنها در منطقه جبال حمرین است.

نیروهای عراقی از زمان آغاز عملیات پاکسازی جزیره صلاح الدین در عراق پیشروی‌های زیادی را محقق ساخته و دستاوردهای بسیاری را به دست آورده اند. درهمین ارتباط، نیروهای عراقی در جریان پیشروی‌های خود در جزیره صلاح الدین موفق شدند ۱۰ روستا در این جزیره را پاکسازی کنند. طبق اعلام مقامات امنیتی، صدها کیلومتر از صحرای صلاح الدین توسط نیروهای حشد شعبی پاکسازی شده است.

واقعیت آن است که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به خوبی به این مسأله پی برد که تحرکات تروریست‌های داعش در جزیره صلاح الدین می‌تواند بار دیگر موجب ثبات زدای امنیت در این کشور شود.

درست به همین دلیل است که نیروهای عراقی از مدت‌ها پیش تاکنون سلسله عملیات‌های گوناگونی را برای پایان دادن به تحرکات و فعالیت‌های تروریست‌های داعش در مناطق مختلف به ویژه در مرزهای خود کلید زدند. اکنون نیز عملیات‌های نیروهای عراقی در جزیره صلاح الدین برای ریشه کن ساختن بقایای عناصر تکفیری، در همین چارچوب تعریف می‌شود.

در این گیر و دار اما به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا بازی جدیدی را در عراق به راه انداخته است. طبق آخرین گزارش‌ها و همچنین اظهارنظر مقامات سیاسی عراق، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا دولت بغداد را از قدرت ساقط سازند؛ هدف اصلی و اساسی ایالات متحده آمریکا از این اقدام، ایجاد بحران سیاسی در عراق است.

در همین ارتباط، «رعد حسین» نماینده ائتلاف «اصلاح و سازندگی» در پارلمان عراق می‌گوید: «خبرهایی در خصوص طرح واشنگتن برای سرنگون کردن دولت عادل عبدالمهدی وجود دارد که البته در نهایت شکست خواهد خورد و به نتیجه نخواهد رسید». وی در ادامه افزود: «هدف اصلی و اساسی آمریکایی‌ها از این اقدام ایجاد بحران سیاسی در عراق است».

از سوی دیگر، ائتلاف «الفتح» نیز ضمن تأیید اخبار مربوط به توطئه جدید ایالات متحده آمریکا برای ساقط کردن دولت عراق که برآمده از یک روند دموکراتیک است، بر لزوم مقابله با تلاش‌های مذبوحانه واشنگتن در این زمینه تأکید کرد. درهمین راستا، «عبدالامیر تعیبان» نماینده ائتلاف الفتح تأکید کرد: «آمریکایی ها تلاش می‌کنند تا از رهگذر تحرکات جدید خود در عراق، این کشور را وارد مرحله جدیدی از بحران سازند».

آمریکایی‌ها و برخی از عناصر دست نشانده آنها در عراق تلاش می‌کنند تا توطئه جدید خود علیه بغداد را در پوشش مشکلاتی که بعضاً در این کشور وجود دارد پیاده کنند. در واقع، آنها با این اقدام، تلاش می‌کنند تا دولت بغداد را در نزد افکار عمومی داخلی در عراق ناکارآمد جلوه دهند.

به عنوان نمونه، مدت زیادی نیست که عراق به لطف مقاومت قهرمانانه ارتش، دولت و ملت آن و همچنین متحدان و همپیمانان آن در منطقه، بر تروریست‌های تکفیری داعش غلبه کرده است و به همین دلیل هم اکنون مرحله پسا داعش را سپری می‌کند. ازهمین روی، اکنون (در مرحله پساداعش) مشکلاتی در عرصه اقتصادی و آبادانی در عراق وجود دارد که آمریکایی‌ها و ایادی آنها تلاش می‌کنند از آنها برای ضربه زدن به دولت بغداد بهره برداری کنند.

این درحالی است که دولت عراق همواره تلاش خود را برای تسریع روند بازسازی نقاط مختلف که توسط تکفیری‌های داعش تخریب شده اند، به کار بسته است. درحال حاضر نیز به نظر می‌رسد که با توجه به سفرهای متعدد نخست وزیر عراق به کشورهای اروپایی و امضای توافقنامه‌های اقتصادی، بهبود وضعیت اقتصادی در دستور کار دولت بغداد قرار گرفته است.

از سوی دیگر، می‌توان به مسأله اصلاحات سیاسی و اقتصادی نیز در عراق نیز اشاره کرد. به عنوان نمونه «آیت الله سیستانی» مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق مدتهاست که بر لزوم تحقق اصلاحات در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در عراق تأکید کرده و نمایندگان وی اعلام کرده اند که دولت باید با سرعت بیشتری در راستای اعمال و تحقق این اصلاحات گام بردارد.

آمریکایی‌ها و متحدان آنها در تلاش هستند تا از طریق فرافکنی خود را حامی این اصلاحات جلوه داده و دولت بغداد را هدف قرار دهند. این درحالی است که برخی نیز نگرانی‌ها از مشکل کمبود برق در عراق در فصل تابستان را مطرح می‌کنند تا آن را دستاویزی برای حملات بی وقفه به دولت قانونی بغداد قرار دهند.

در هر صورت آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که آمریکایی‌ها و ایادی آنها تلاش می‌کنند تا از طریق متوسل شدن به مشکلاتی که پیشتر بدان اشاره شد، زمینه برای ساقط کردن دولت بغداد را فراهم آورند. این درحالی است که دولت و ملت عراق برای حل و فصل مشکلات مذکور که عزم خود را جزم کرده و یکصدا هستند؛ مشکلاتی که البته تحرکات چندساله تکفیریهایِ تحت الحمایهِ آمریکا در عراق در ظهور و بروز آنها بی تأثیر نبوده اند.

ناگفته پیداست که هوشیاری نیروهای امنیتی عراق در نقاط مخلتف این کشور از جمله جزیره صلاح الدین علاوه بر تأثیرگذاری بر روند سیاست خارجی این کشور، تأثیر مهم دیگری نیز خواهد داشت و آن، بهبود خدمات رسانی به مردم در دوره پساداعش است؛ مسأله ای که «آیت الله سیستانی» مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق نیز روی آن تأکید دارد.

باتوجه به آنچه که گفته شد، به نظر می‌رسد که عملیات ضد تروریستی ارتش عراق در صلاح الدین، ایالات متحده آن را بر آن داشته تا توطئه جدیدی را برای این کشور تدارک ببینند؛ توطئه ای که واشنگتن تلاش می‌کند از رهگذر آن، ضربه سیاسی مهلکی را به بغداد وارد کند. بسیاری از کارشناسان و ناظران عرصه سیاسی و همچنین قاطبه ملت عراق بر این باورند که حشد شعبی با مشارکت قدرتمندانه خود در عملیات‌های پاکسازی نقاط مختلف عراق، نقش مهمی در شکست خوردن توطئه‌های واشنگتن ایفا می‌کند.

در هر صورت، بقایای عناصر تکفیری در مناطق مختلف عراق و به ویژه در جزیره صلاح الدین آخرین نفس‌های خود را می کشند و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق دیگر اجازه تبدیل خاک این کشور به جولانگاه تروریست‌های تکفیری را نخواهند داد. این اقدام عراق، توطئه‌های حامیان منطقه‌ای و بین المللی تکفیری‌ها را نیز خنثی خواهد ساخت.

درحال حاضر نیز، قاطبه ملت عراق معتقدند که سلسله اقدامات و عملیات‌های ضد تروریستی ارتش عراق و حشد شعبی در مناطق مختلف این کشور می‌تواند تأثیر بسزایی در شکست خوردن توطئه‌های ایالات متحده آمریکا برای ایجاد خلأ سیاسی و به تبع آن بحران سیاسی در عراق باشد.

کد خبر 4612858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha