۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۹

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خبر داد؛

تدوین سند اجرایی کنترل کانون های فرسایش بادی خراسان رضوی

تدوین سند اجرایی کنترل کانون های فرسایش بادی خراسان رضوی

مشهد-مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: سند اجرایی کنترل کانون‌های ۱۵ گانه فرسایش بادی استان تهیه و به استانداری ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تورج همتی دوشنبه صبح در کارگروه اجرایی آمادگی مقابله با گرد و غبار خراسان رضوی که در محل دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: سال گذشته سند اجرایی کنترل کانون‌های ۱۵ گانه فرسایش بادی از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تهیه و پس از دریافت نظرات دستگاه‌های ذیربط به عنوان برنامه جامع عملیاتی استان به استانداری ارائه شد.

وی افزود: در این سند، توزیع سطح عملیات و برنامه ریزی به گونه‌ای پیش بینی شده که کانون‌های یاد شده طی مدت ۱۵ سال کنترل و تثبیت شود و به منظور اجرایی بودن سند، عملیات در سه فاز کوتاه، میان و بلند مدت تا افق ۱۴۱۰ پیش بینی شده و سه اولویت مکانی در برنامه ریزی در نظر گرفته شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست ادامه داد: شهرستان‌های سرخس، تایباد، تربت جام، سبزوار، نیشابور و مشهد اولویت نخست فاز اجرایی این سند هستند و نکته مهم در تحقق سند اجرایی، نگاه مشارکتی بوده است.

وی تاکید کرد: این اقدام مشارکتی نتایجی از قبیل اجرای عملیات احیایی در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی به روش مردم محور، حضور مردم در بخش‌های مدیریتی و اجرای عملیات احیایی و کنترلی در کانون‌های بحرانی، تغییر و تقویت معیشت‌های سازگار با محیط زیست برای بهره برداران بومی و جوامع محلی را به دنبال خواهد داشت.

همتی بیان کرد: همچنین برنامه پنج ساله مقابله با پدیده گرد و غبار نیز تدوین شده که در بخش نخست این برنامه، احیا چهار منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان شامل رئیسی، درونه، افتخاری و سیرخون در دستور کار است.‌

وی خاطر نشان کرد: بخش دوم این برنامه نیز شامل احیا تالاب‌ها و رودخانه است و مدیریت زیست بومی رودخانه حفاظت شده کشف رود در این راستا وارد فاز عملیاتی شده است.‌

وی تصریح کرد: توانمندسازی جوامع محلی و آموزش همگانی در راستای مقابله با گرد و غبار نیز سومین بخش این برنامه پنج ساله است که از سال گذشته این بخش نیز وارد فاز اجرایی شده است.

کد خبر 4615456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha