در یک کتاب بررسی شد؛

حیات فکری و اجتماعی مانویان در دوره اسلامی

حیات فکری و اجتماعی مانویان در دوره اسلامی

کتاب «حیات فکری و اجتماعی مانویان» در دوره اسلامی (تا قرن سوم هجری) تألیف راحله ضائفی به تازگی از سوی نشر صدف یاب منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «حیات فکری و اجتماعی مانویان» در دوره اسلامی (تا قرن سوم هجری) تألیف راحله ضائفی به تازگی از سوی نشر صدف یاب منتشر شده است.

در این کتاب آمده است: مانی، پیامبر باستانی ایران، در ابتدای تشکیل حکومت ساسانی ظهور کرد. وی با آمیختن ادیان مختلفی چون مسیحیت، یهودی، بودایی و هندو، توانست به آسانی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم هر منطقه نزدیکی یافته و پیروان فراوانی بیابد. اما در مقابله با موبدان زرتشتی شکست خورد و سرانجام با سعایت آنان کشته شد و مانویت نیز در انزوا فرو رفت.

اما فتوح اعراب و ورود اسلام به ایران، مرحله جدیدی برای فعالیت تازۀ مانویان فراهم آورد. درباره این مقطع این سوال مطرح می‌شود که مانویان در دوره حاکمیت اسلامی (دو قرن اول هجری) برای حفظ موجودیت خود، چه راهکارهای فکری سیاسی اتخاذ نمود؟

با توجه به شرایط جدیدی که با سقوط پادشاهی ساسانی به وجود آمد و همچنین برخورد تفکرات مانوی و اسلامی این فرضیه محتمل است که: مانویان در دو قرن اول هجری، برای حفظ موجودیت خود، در شرایط به وجود آمده، به راهکارهایی از جمله: نزدیک شدن به قدرت سیاسی، مهاجرت، انزوا، مخفی کاری، رواج پنهانی افکار و عقاید مانوی و سرانجام نفوذ در آرا اسلامی و تأثیر در تشکیل فرقه‌های جدید اقدام نموده باشند.

نویسنده کتاب حیات فکری و اجتماعی مانویان در دوره اسلامی (تا قرن سوم هجری) در جهت آزمون فرضیه فوق سعی کرده که کلیات شرایط و زمینه‌های سیاسی فرهنگی حکومت اسلامی در دو قرن اول هجری را تبیین کند و سپس به بررسی دو مقوله حیات فکری و تلاش برای تداوم حیات سیاسی مانویان بپردازد.

راحله ضائفی، نویسنده کتاب همچنین به تأثیر فعالیت‌های پیروان مانی در آرا و افکار اسلامی نیز پرداخته و به راه‌هایی را که مانویان از طریق آن توانستند در تشکیل فرقه‌ای چون متصوفه و معتزله نقش داشته باشند، توصیف و تحلیل کرده است و نشان داده که آن‌ها از طریق تلاش‌های فکری و سیاسی خود موفق شدند تا قرن‌های متمادی بقای آئین کهن مانوی را تضمین نمایند.

کتاب «حیات فکری و اجتماعی مانویان در دوره اسلامی (تا قرن سوم هجری)» تألیف «راحله ضائفی» از سوی نشر صدف‌یاب، در ۱۹۲ صفحه به قیمت ۲۰ هزارتومان منتشر شده است.

کد خبر 4626372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha