۱ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۵۵

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی:

دفن غیر اصولی پسماند پای شهرداران را به دادگاه باز کرد

دفن غیر اصولی پسماند پای شهرداران را به دادگاه باز کرد

بیرجند- مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی خراسان جنوبی گفت: برای چهار شهردار در خراسان جنوبی پیرامون دفن غیر اصولی پسماند در دادگاه تشکیل پرونده شده که یک مورد در مرحله رسیدگی است.

حسن اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: خراسان‌جنوبی را از جنبه‌های مختلف آلودگی هوا، میزان گرد و غبار موجود و استعداد موجود در استان برای افزایش گرد و غبار طی سال‌های آتی می‌توان بررسی کرد.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از نظر گرد و غبار در سال ما حدود ۲۰-۲۲ روز ناسالم در استان داریم، بیان کرد: این میزان روز ناسالم آمار بالایی نیست و اکثر استان‌های حوزه خشک ایران مرکزی و شرق این وضعیت را دارند.

اکبری ادامه داد: اما از آنجایی که جز پنج استان ردیف اول از نظر سطح و سطوح فرسایش بادی در کشور هستیم استعداد گرد و غبار خیزی در خراسان‌جنوبی بسیار بالا است که این موضوع منطقه ما را جز استان‌های اولویت‌دار برای مقابله با گرد و غبار می‌کند.

وی افزود: اگر تغییر کاربری‌ها و تخریب و تغییر پوشش گیاهی، افزایش زمین‌های بایر کشاورزی، ایجاد جاده‌های دسترسی متعدد و افت سفره‌های زیرزمینی در خراسان‌جنوبی ادامه داشته باشد ممکن است در آینده از نظر میزان گرد و غبار و روزهای ناسالم نیز وضعیت بحرانی پیدا کنیم.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خوشبختانه بسیاری از پوشش گیاهی استان بکر و دست نخورده باقی مانده است، گفت: سهم اعتبارات استان در حوزه مقابله با گرد و غبار به استثنای ۹۷ بسیار خوب بوده و همین اعتبارات به منابع طبیعی استان برای ایجاد جنگل‌های دست کاشت کمک کرد.

اکبری اظهار کرد: در حوزه دفن زباله و پسماند در شهرستان‌های خراسان‌جنوبی اظهار کرد: دفن زباله و پسماند در زباله گاه‌ها به درستی در بسیاری از شهرستان‌ها صورت نمی‌گیرد و از این منظر اخطارها و حتی تشکیل پرونده در دادگاه برای برخی شهرداران خراسان‌جنوبی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بعد از اخطارهای متعدد به شهرداران در زمینه دفن اصولی پسماندها در صورت اصلاح نشدن به سمت معرفی و تشکیل پرونده در دادگاه می‌رویم، بیان کرد: در حال حاضر برای چهار شهردار شهرستان‌های خراسان‌جنوبی در این زمینه در دادگاه تشکیل پرونده شده که یکی از این پرونده‌ها در مرحله رسیدگی در دادگاه است.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی یادآور شد: البته تنها محیط زیست با این موضوع برخورد نمی‌کند بلکه دستگاه‌ها و نهادهای دیگری چون دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بازرسی و دادستان‌ها نیز به عنوان مدعی العموم در این زمینه نظارت کافی دارند.

کد خبر 4672738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha