۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۹

گزارش مهر از بسته هویتی المپیک؛

از «شیر خدا» و « همه برای ایران» تا انتخاب «جام ارجان»

از «شیر خدا» و « همه برای ایران» تا انتخاب «جام ارجان»

کاروان ورزش ایران درحالی کمتر از یکسال دیگر برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو فرصت دارد که انتخاب «شعار» و «نام» در دستور کار مسئولان است اما اختلاف نظرهایی در این مورد وجود دارد.

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: معمولاً اعزام کاروان‌های ورزشی به رویدادهای بزرگ مانند بازی‌های المپیک و آسیایی با تعیین «نام» و «شعار» انجام می‌شود کما اینکه کاروان اعزامی به المپیک ٢٠١٦ ریو «امام رضا (ع)» نامگذاری شد و یا اینکه «یک صدا، یک ایران» به عنوان شعار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ اندونزی انتخاب شد. برای تشکیل بزرگترین کاروان پیش روی ورزش ایران نیز انتخاب نام و شعار در دستور قرار گرفته است تا در قالب فعالیت‌های فرهنگی برای آن تعیین تکلیف شود.

ستاد فرهنگی المپیک توکیو که با تصمیم رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک مامور به پیش بینی و اجرای برنامه‌های فرهنگی برای این المپیک شده، با تدوین «بسته هویتی المپیک» اقدام به تعیین نام و شعار برای کاروان ایران کرده است. البته در قالب این بسته هویتی در مورد «رنگ» کاروان ایران هم بررسی و تصمیم گیری شده ضمن اینکه برای نخستین بار «نماد» ویژه کاروان هم پیش بینی شده است.

محورهای مورد نظر برای انتخاب نام، شعار، رنگ و نماد
معمولاً انتخاب نام و شعار برای کاروان‌های ورزشی با محوریت «ایران» در کنار تمدن و همدلی برای دستیابی به اهداف آن انجام می‌شود.

کار گروه فنی ستاد فرهنگی المپیک توکیو هم با همکاری نمایندگان وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و همچنین کارشناسان علوم ارتباطات، رسانه و جامعه شناسان با لحاظ کردن مولفه‌های مذهبی، ایرانی، تاریخی، ورزشی و فرهنگی در مورد انتخاب نام، شعار، رنگ و نماد تصمیم گیری کرده است.

نام کاروان
گزینه‌های مورد نظر ستاد فرهنگی المپیک ٢٠٢٠ برای نامگذاری کاروان اعزامی به توکیو عبارتند از:
١- شیر خدا
٢- کاروان غدیر
٣- ستارگان پارسی

در این میان به دلیل همزمانی المپیک با ایام عید غدیر و همچنین استفاده از نام «شیر» به عنوان یکی از نمادهای اصلی قدرت ورزشی و از طرفی با در نظر گرفتن هم آوایی با نام فعالان ورزش پهلوانی در ایران، گزینه «شیر خدا» با استقبال بیشتری همراه بوده است.

شعار کاروان
تمام کاروان‌های ورزشی در المپیک شعاری ویژه خود را دارند؛ مروری بر این شعارها نشان داده که قهرمانی، رشادت، تلاش و روحیه جنگندگی شاکله اصلی آنها را تشکیل داده است.

به عنوان مثال «با هم تاریخ‌سازی می کنیم» شعار منتخب برای کاروان دانمارک است، آلمان‌ها از شعار «بیا با هم تاریخ‌سازی کنیم» بهره می‌برند. «پلنگ های آسیا دنیا را با هم فتح می کنند» شعار کاروان کره جنوبی است، انگلستان هم شعار «پیروزی برای‌مان بفرست» را به عنوان شعار کاروان ورزش کشور خود انتخاب کرده‌اند و...

ستاد فرهنگی المپیک توکیو با بررسی شعار این کشورها و در کل بیست کشور شرکت کننده در المپیک ٢٠٢٠ و همچنین شعار کاروان ایران و دیگر کشورها در ادوار گذشته المپیک، پنج گزینه ارائه کرده که عبارتند از:

١- همه برای ایران
٢- ما هستیم چون می‌توانیم
٣- پهلوانان پارسی، نام آوران آینده
٤- برای رقابت، برای دوستی
٥- با اراده آمده‌ایم

بر اساس بررسی‌های انجام شده در حضور هیات رئیسه و اجرایی کمیته ملی المپیک و نیز ستاد عالی گزینه «همه برای ایران» از شانس بیشتری برای نهایی شدن برخوردار است.

رنگ انتخاب شده توسط میزبان المپیک

رنگ کاروان
رنگ از جمله فاکتورهای تعیین کننده در شناسایی ورزشکاران کشورهای مختلف و معرف فرهنگ و تاریخ آنها است. بر این اساس ستاد فرهنگی المپیک توکیو با همکاری کارگروه رنگ خود، تعیین رنگ برای کاروان ایران را در بسته هویتی المپیکی این کاروان لحاظ کرد.

در این زمینه با در نظر گرفتن اینکه آبیِ نیلی رنگ منتخب میزبان المپیک ٢٠٢٠ است و برنامه ریزی شده تا از این رنگ در لوگوی رسمی بازی‌ها و لباس ملی پوشان ژاپن هم استفاده شود و همچنین لحاظ کردن ۵ رنگ اصلی ایرانی که در دنیا با عنوان رنگ ایرانی نامگذاری شده، اقدام به طراحی رنگ پیشنهادی شده است.

با تصمیم این گروه و با تلفیق دو رنگ آبی ایرانی و سبز ایرانی، رنگ «فیروزه‌ای» به عنوان پیشنهاد اول مطرح شده است.

جام ارجان

نماد کاروان
برای نخستین بار قرار است برای کاروان اعزامی به المپیک نمادی ویژه طراحی شود. در این زمینه نمادهایی با علائم ورزشی که قدمت چندهزارساله دارند، پیشنهاد شده است از جمله:

١- جام ارجان (جام زندگی)؛ جامی سینی شکل از فعالیت‌های ورزشی و گروهی ایرانیان در طول تاریخ که ٣٢٥٥ سال قدمت دارد

٢- جام حسنلو؛ جامی با قدمتی بیش از المپیک یونان باستان، این جام قدمت ٣٢٠٠ ساله داشته و داری علائم ورزشی است

٣- جام مفرغ های لرستان

این نمادها و جام‌ها از آنجا پیشنهاد شده‌اند که یافته‌های تاریخ شناسان نشان می‌دهد سیصد سال پیش از المپیک باستانی (یونان) یعنی ۳۲۵۵ سال پیش، ورزش‌های گروهی در قالب مسابقه در ایران انجام شده است. در این میان اولویت پیشنهادی کارگروه تاریخ ستاد فرهنگی المپیک توکیو استفاده از «جام ارجان» است که قدمتی بیشتر از دو جام دیگر در ورزش ایران دارد.

در انتظار تصمیم نهایی
گزینه‌های مد نظر ستاد فرهنگی المپیک توکیو هر چند در نشست هیات اجرایی مورد بررسی قرار و موافقت ابتدایی نیز با آن صورت گرفت اما تصمیم نهایی در این مورد به بررسی دوباره آنها و ارائه پیشنهادات احتمالی موکول شد. در صورتی که پیشنهاد جدید و بهتری ارائه نشود، گزینه‌های پیشنهادی ستاد فرهنگی نهایی خواهد شد. قرار است طی روزهای آینده تصمیم نهایی در این زمینه صورت گیرد.

کد خبر 4676887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha