۹ مرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۵۱

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان:

ایجاد منطقه اقتصادی مشترک با افغانستان را جدی بگیریم

ایجاد منطقه اقتصادی مشترک با افغانستان را جدی بگیریم

بیرجند-رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: ایجاد منطقه اقتصادی مشترک با افغانستان را جدی بگیریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی جوانمرد عصر چهارشنبه در کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و حمل و نقل اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد:  چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی اقدام و کار خاصی در حوزه بازار افغانستان انجام نداده است.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان بیان کرد: باید قدرت و توانمندی خود را در بازار افغانستان بسنجیم تا به درستی دریابیم در این بازار هدف باید چه اقداماتی را باید انجام دهیم.

جوانمرد با اشاره به اینکه باید اضافه شدن گمرک‌های رسمی را مطالبه کنیم، ادامه داد: باید از ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی و مرز آن برای گسترش توریسم سلامت، توریسم تجاری در راستای افزایش توان و قدرت اقتصادی استان استفاده کنیم.

وی افزود: هر فعال اقتصادی که بخواهد که در زمینه بازاریابی در کشور افغانستان کمک و اطلاعات لازم به او بدهیم اتاق بازرگانی و رایزنی بازرگانی در کنار او خواهد بود.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: اگر می‌خواهیم صادرات با افغانستان را رونق ببخشیم باید گذر محلی و دادن ویزا در مرز را جدی بگیریم چرا که این مهم در تقویت گردشگری سلامت و گردشگری تحصیلی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

 جوانمرد بیان کرد: البته بیش از همه این موارد داشتن منطقه اقتصادی مشترک بین ایران و افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: کشت فرا سرزمینی در زمینه چغندر قند نیاز به یک اعتماد سازی و تبلیغات دارد چرا که متأسفانه طرف افغانستانی به واسطه آنچه در گذشته رخ داده است، ذهنیت خوبی در این زمینه ندارد.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با تبیین موضوع واردات دام مولد، افزود: در این موضوع بحث ثبت آماری از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است.

جوانمرد گفت: تصور ما براین است که اگر نفت صادر نکنیم کشور با اشکالات زیادی در حوزه اقتصادی رو به رو خواهد شد در حالی که رونق دادن گردشگری به راحتی می‌تواند بحث کاهش صادرات نفت را جبران کند.

وی با بیان اینکه به راحتی می‌توان در زمینه گردشگر سلامت ارتباطات با افغانستان داشته باشیم، بیان کرد: البته این امر مستلزم آن است که زیر ساخت‌های حمل و نقل چون پرواز رونق گیرد.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به پتانسیل‌ها و توان فنی و مهندسی خراسان‌جنوبی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از این پتانسیل در بحث ارتباطات با کشور افغانستان استفاده کنیم باید آن را بیش از گذشته معرفی کنیم.

جوانمرد با اشاره به موضوع ساخت مسکن در کشور افغانستان افزود: اگر می خواهیم در حوزه خدمات فنی و مهندسی چون ساخت مسکن ورود پیدا کنیم باید مزیت‌های خود را در این زمینه در قبال دیگران معرفی کنیم.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی در موضوع مبادلات با کشور افغانستان نباید حد خود را ولایت فراه بداند بلکه می‌تواند برای هرات، مزار شریف و کابل برنامه ریزی داشته باشد.

کد خبر 4681829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha