۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۰۲

داریوش مودبیان:

شرکت کنندگان «نوایش» به ایجاز در آثارشان توجه کنند

شرکت کنندگان «نوایش» به ایجاز در آثارشان توجه کنند

داریوش مودبیان هنرمند پیشکسوت با اشاره به ویژگی های نمایش های کوتاه رادیویی از شرکت کنندگان «نوایش» خواست که به ایجاز در آثارشان توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، داریوش مودبیان هنرمند تئاتر، تلویزیون و رادیو با اشاره به اهمیت ایجاز در نمایش های رادیویی در این باره گفت: شرکت کنندگان در سومین جشنواره نمایش های کوتاه رادیویی باید به مقوله «ایجاز»، توجه بسیاری داشته باشند و داستانی را برای نمایش های کوتاه پنج دقیقه ای در نظر بگیرند که آغاز، میانه و پایان درستی داشته باشد.

وی در خصوص داوری جشنواره «نوایش» توصیه کرد: بهتر است در داوری این جشنواره کیفیت آثار مورد نظر مهم باشد نه کمیت و این کیفیت نیز در حد بالا و اعلی باشد.

مودبیان همچنین درباره نگارش نمایش کوتاه رادیویی گفت: ادبیات عرصه بسیار گسترده ای است به خصوص ادبیات نمایشی که جایگاه خودش را دارد و وقتی نمایش کوتاه آن هم از نوع رادیویی مدنظر باشد کار بسیار سخت می شود چرا که فن بسیار پیچیده ای است.

این هنرمند ادامه داد: در رادیو، قدم اول داستان است، توصیه من به جوان هایی که علاقه مند به فضای نمایش رادیویی هستند این است که برای نوشتن نمایشنامه سراغ ادبیات داستانی ایرانی بروند و اگر به آثار بزرگ جهان علاقه مند هستند با مطالعه و ایرانیزه کردن از آن متون، الگوبرداری کنند.

این کارگردان یادآور شد: به خاطر دارم زمانی با مرحوم شجره مجموعه کمدی های بزرگ جهان را در رادیو به شکل حرفه ای کار کردیم که برخی از آنها با تنظیم رادیویی مرحوم شجره و برخی دیگر با ترجمه و تنظیم رادیویی بود که من انجام می دادم و به دلیل همین کارهایی که در گذشته انجام داده ایم تأکید دارم که تنظیم رادیویی مسئله بسیار مهمی در رادیو است. به ویژه اینکه وقتی قرار است نمایش کوتاه باشد در مرحله تنظیم رادیویی کار نویسنده سخت تر می شود.

این هنرمند در پایان توضیح داد: در عبارت «نمایش رادیویی» تضاد وجود دارد چون وقتی می گوییم «نمایش»، جلوه های دیداری مدنظرمان است در صورتی که در نمایش رادیویی ظاهرا جلوه های دیداری وجود ندارد اما در جلوه های شنیداری باید از کدها و رموزی استفاده شود که این تداعی معانی و فضا در ذهن تماشاگر رخ بدهد به گونه ای که شنونده بتواند با شنیدن، شخصیت ها و حتی موقعیت های داستان را ببیند که البته این کار در رادیو بسیار دشوار است .

فرصت ارسال آثار در سومین جشنواره نمایش های کوتاه رادیویی «نوایش» تا ساعت ۲۴ روز سه شنبه ۱۵ مرداد تنها از طریق سایت  www.radionamayesh.ir امکان پذیر است و این زمان به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

کد خبر 4685583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha