۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۵۹

محمدجواد یافتیان با مهر مطرح کرد؛

توجه به نیاز جوانان باید محور برنامه‌های معارفی باشد

توجه به نیاز جوانان باید محور برنامه‌های معارفی باشد

محمدجواد یافتیان، مجری این روزهای برنامه «قرار» که از شبکه چهار سیما پخش می شود در خصوص روند اجرای این برنامه و اهمیت برنامه های معارفی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها برنامه معارفی «قرار» از شبکه چهار سیما در حال پخش شدن است و توانسته رضایت مخاطبان فرهیخته این شبکه را به خودش جلب کند. این برنامه کاری است از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما  که پخش آن از فروردین امسال هر روز از ۴۰ دقیقه مانده به اذان ظهر به افق تهران آغاز شده و تا ۲۰ دقیقه بعد از اذان ادامه دارد.

در بخش اول، مجری برنامه با کارشناس برنامه به گفتگو می‌پردازد و هر جمعه نیز سؤالات مخاطبان برنامه که به سامانه پیامکی ارسال کرده‌اند یا در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند، توسط کارشناس برنامه پاسخ داده می‌شود. سپس بخش بعدی برنامه به نیایش، قرآن و اذان ختم می‌شود و پس از آن یکی از کارشناسان قرآنی به تفسیر مختصری از آیات قرآن کریم می‌پردازد.

محمدجواد یافتیان، درباره حضورش در برنامه «قرار» به عنوان مجری در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری مهر، گفت: تولید قرار از اواخر زمستان ۹۷ شروع شد و با توجه به فرصت زمانی کوتاهی که وجود داشت، تلاش شد تا بدون هیچ کم و کاستی برنامه برای آغاز سال جدید تهیه و تولید شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه قرار از ابتدای سال جاری توانست جای خودش را به خوبی در کنداکتور شبکه چهار باز کند، اظهار کرد: طبق چارچوب کلی سیما همه شبکه ها دارای برنامه های معارفی هستند اما این بار در برنامه قرار تلاش شد برنامه ای تدارک دیده شود که بتواند جذب حداکثری را در دستورکار خودش قرار دهد.
 
برنامه های معارفی باید به نیاز جامعه پاسخ دهند

این مجری رسانه ملی افزود: در واقع تلاش کردیم برنامه قرار را در عین سادگی، پرمحتوا تهیه و تولید کنیم؛ به عنوان مثال موضوعاتی بررسی عرفان اهل ‌بیتی و مباحثی از قبیل چیستی عرفان و کیستی عارف، رابطه عرفان و عارف با تقوی، مراقبت و محاسبت نفس در سلوک اهل بیتی، عرفان اجتماعی، عرفان و سیاست و ... از موضوعاتی است که این روزها خیلی زیاد در فضای مجازی مورد بحث قرار می گیرد اما هیچگاه پاسخ درستی برای رفع شبهات ارائه نشده که تلاش کردیم در این برنامه به آن بپردازیم.

وی در خصوص میزان رضایت مخاطبان از این برنامه، تصریح کرد: عمدتا افکار عمومی شبکه چهار سیما را به عنوان شبکه فرهیختگان و دانایی می شناسند و این امر تهیه برنامه برای این شبکه را کمی سخت می کند. خوشخبتانه با توجه به بازخوردهایی که از طریق سامانه پیامکی و فضای مجازی دریافتم، رضایت نسبی وجود دارد.

مجری برنامه قرار ادامه داد: البته باید یادآور شد وقتی برنامه معارفی تدارک دیده می شود باید ابتدا جامعه هدف را خوب بررسی کرد وگرنه مخاطبان بعد از مشاهده چند برنامه ریزش پیدا می کنند. بنابراین در انتخاب موضوعات فصل های مختلف برنامه قرار خیلی گزینشی حرکت می کنیم.
 
برنامه های معارفی ـ اذان‌گاهی به برند شبکه ها تبدیل می شوند

این مجری شبکه چهار سیما با اشاره به اینکه عموما برنامه های معارفی ـ اذان‌گاهی به برند شبکه ها تبدیل می شوند، گفت: قرار اذان‌گاهی شبکه چهار هم از این قاعده مستثنی نبوده اما به نظرم برای ادامه مسیر باید بر اساس دریافت نظر کارشناسان و مخاطبان خیلی دقیق تر و موشکافانه تر به مسائل مورد بحث بپردازیم و اجازه ندهیم مسائل به صورت کلی طرح شود زیرا مخاطبان سردرگم خواهند شد.

یافتیان یادآور شد: قرار در چند روز ابتدایی دهه اول محرم به صورت ویژه برنامه به بررسی ابعاد و زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قیام کربلا، سپس به بیان سیر حوادث تاریخی تا روز عاشورا و حرکت اسرا به سمت کوفه پرداخته است.

کد خبر 4726746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha