۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۳

انتقاد«خان»از دوران استعماری بریتانیا و خط مرزی پاکستان-افغانستان

انتقاد«خان»از دوران استعماری بریتانیا و خط مرزی پاکستان-افغانستان

«عمران خان» در اظهاراتی از دوران استعمارگری بریتانیا و تاثیری که آن دوران در وضعیت فعلی پاکستان داشته انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان با انتقاد از «خط دیورند» (خط مرزی پاکستان با افغانستان) گفت: این مرز از سوی انگلیس تعیین شده اما حقیقت آن است که هیچ مرزی در این منطقه وجود ندارد.

وی که در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک سخنرانی می کرد در ادامه گفت: ما دو میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی افغان در پاکستان داریم و در کمپ هایی که در خط دیورند وجود دارند ۵۰۰ هزار نفر زندگی می کنند. ما چطور باید متوجه شویم که چه کسی وارد این منطقه شده یا از آن خارج می شود؟ خط مرزی دیورند توسط انگلیسی ها ایجاد شده و مرزی در منطقه وجود ندارد. 

به گزارش مهر،  مرز دیورند، در سال ۱۸۹۳ میلادی در زمان عبدالرحمن خان بین افغانستان و هند تحت سلطه بریتانیا تعیین شد. سال‌های بعد پس از استقلال هند و  تقسیم شدن هند و تأسیس کشور پاکستان، این مناطق واگذار شده به عنوان مناطق خودمختار قبایلی در خاک پاکستان شناخته شدند.

پس از عبدالرحمن خان حاکمان افغانستان اکثراً مخالف به رسمیت شناختن مرز دیورند بودند اما از دیرباز مردم در دو طرف مرز آزادانه و بدون ویزا می‌توانستند به آن طرف مرز بروند.

کد خبر 4727510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha