به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد، رویدادهای جنبی این جشنواره در یزد آغاز شده است.
در این رویداد، فرزاد مؤتمن از نویسندگان و کارگردانان مطرح سینمای ایران با حضور در کارگاه کارگردانی این جشنواره که با عنوان «کارگردان چگونه یک فیلم را تجسم میکند؟» به تشریح چگونگی تجسم فیلم، سینمای تداومی و غیرتداومی، دکوپاژ، تجزیه و تحلیل فیلمنامه، قاببندی، خط فرضی، معماری مدرن و عدم رعایت خط فرضی، کارگردان و فیلمبرداری، کارگردان و تدوین، کارگردان و صدا و موسیقی، میزانسنها، چرخش، حرکت و ایستائی دوربین، مراحل تولید، کار با بازیگران و ... پرداخت.
وی، مهمترین کار کارگردان را تصور و تجسم فیلمنامه دانست و گفت: ساخت فیلم برای کارگردان از همان لحظه خواندن فیلمنامه آغاز میشود و در واقع کارگردان همزمان با خواندن، در ذهن خود شروع به تصویرسازی فیلم میکند.
مؤتمن ادامه داد: کارگردان همراه با تجسم فیلمنامه، دکوپاژ صحنهها را در ذهن خود میسازد و نوع نمای صحنههای مختلف در فیلمبرداری را تصور میکند.
وی با اشاره به مبحث نماهای سینمایی بیان کرد: چشم مهمترین اندام بدن است و تمام احساسات بشری همچون خنده، گریه، غم، شادی، عشق، نفرت، خشم، مهربانی و ... از طریق چشم منتقل میشود بر این اساس نمای کلوزآپ و نزدیک چهره، در انتقال احساسات بازیگر بسیار اهمیت دارد به همین دلیل انتخاب نمای مناسب هر صحنه از مهمترین کارهای یک کارگردان است.
کارگردان «شبهای روشن»، یکی از مشکلات سینمای ایران را کمبود فیلمنامههای دقیق و درست دانست و افزود: برای ساخت یک فیلم، جزئیات فیلمنامه نقش بسزایی دارد که در سینمای ایران بهای زیادی به آن داده نمیشود و گاهی چون نمیتوانیم شخصیت فیلم را بسازیم، فیلم را حادثهمحور میکنیم.
نظر شما