۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱

توسط نشر نو؛

«ساخت واقعیت اجتماعی» به چاپ چهارم رسید

«ساخت واقعیت اجتماعی» به چاپ چهارم رسید

کتاب «ساخت واقعیت اجتماعی» نوشته جان سرل با ترجمه میثم محمدامینی توسط نشر نو به چاپ چهارم رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ساخت واقعیت اجتماعی» نوشته جان ر.سرل با ترجمه میثم محمدامینی به‌تازگی توسط نشر نو به چاپ چهارم رسیده است. چاپ اول این‌ترجمه سال ۹۵ توسط این‌ناشر عرضه شده بود. چاپ سومش نیز آذرماه سال گذشته به کتابفروشی‌ها آمد.

دغدغه اصلی این کتاب به‌این‌ترتیب است: بخش‌هایی از جهان واقعی هست که فقط به‌واسطه توافق انسان‌ها، واقعیت به‌شمار می‌آیند. یعنی بعضی چیزها فقط به این علت وجود دارند که انسان‌ها معتقدند وجود دارند؛ منظور چیزهایی نظیر پول و دارایی و دولت و ازدواج است. این کتاب با پرهیز از مغلق گویی های فلسفی و با زبانی ساده نوشته شده است؛ اما در عین حال به بیان استدلال‌ها و تحلیل‌های فلسفی مهم و اساسی می‌پردازد.

سرل در درآمد کتاب نوشته است: ما بسیار مدیون فیلسوف _ جامعه شناسان بزرگ قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم هستیم _ در این جا به ویژه نام و وبر و زیمل و دورکم به ذهن می‌آید _ اما تا جایی که من با کار آن‌ها آشنایی دارد، به نظرم می آید که در جایگاهی نیستند که بتوانند به پرسش‌هایی که مایه حیرت و سردرگمی ام شده است پاسخ گویند؛ زیرا فاقد ابرازهای لازم اند. یعنی آن‌ها، بدون آن که تقصیری متوجه خودشان باشد، نظریه ای مکفی درباره کنش های گفتاری، درباره جملات انجامگر، درباره حیث التفاتی، درباره حیث التفاتی جمعی یا قصد جمعی، درباره رفتارهای قاعده مند و ... در اختیار نداشتند. این کتاب کوششی است برای پاسخ به دسته ای از پرسش‌های قدیمی با استفاده از منابع و امکاناتی که من و دیگران هنگام کار درباره پرسش های دیگر مرتبط فراهم آورده‌ایم.

فصول این کتاب، پس از درآمد به این ترتیب اند:

سنگ بنایِ واقعیت اجتماعی، ایجاد امور واقع نهادی، زبان و واقعیت اجتماعی، نظریه کلی در باب امور واقع نهادی (بخش نخست: تکرار، میان کنش، ساختار منطقی)، نظریه کلی در باب امور واقع نهادی (بخش دوم: ایجاد، حفظ، و سلسله مراتب واقعیت نهادی)، قابلیت های پس زمینه ای و تبیین پدیده های اجتماعی _ آیا جهان واقعی وجود دارد؟ (بخش نخست: حملات به واقع گرایی)، آیا جهانِ واقعی وجود دارد؟ (بخش دوم: آیا می توان برهانی برای واقع گرایی بیرونی عرضه کرد؟)

چاپ چهارم این‌کتاب با ۳۰۴ صفحه و قیمت ۵۲ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 4773325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha