۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۷:۱۲

مسئول کنترل و هماهنگی عملیات امداد و نجات استان یزد تشریح کرد؛

نجات گمشدگان از میان کلوت‌ها/اقدامات ضروری هنگام گم شدن در کویر

 نجات گمشدگان از میان کلوت‌ها/اقدامات ضروری هنگام گم شدن در کویر

«گم شدن»، یکی از حوادث تکراری در مناطق کویری است، در این مناطق به دلیل وجود تپه ها و کلوت هایی که شباهت بسیار زیادی با هم دارند افراد نمی توانند راهی را که از آنجا آمده اند پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ساعت ۱۹ روز جمعه هشتم آبان ماه، امدادگران پایگاه مرکزی یزد از طریق تماس تلفنی در جریان حادثه گم شدن چند خانواده هنگام بازگشت از یک تفرجگاه کویری در ۲۰ کیلومتری شهرستان قرار گرفتند.

تماس گیرنده مدعی بود که ساعاتی قبل به همراه خانواده اش برای تفریح به یک تفرجگاه کویری رفته اند اما هنگام بازگشت راه اصلی را پیدا نکرده و در کویر سرگردان شده اند. با این تماس از آنجا که امکان داشت افراد گمشده در کویر دچار حادثه ناگواری شوند از آنها درخواست شد که در تاریکی شب از محلی که در آنجا گیر افتاده اند، حرکت نکنند و این در حالی بود که یک تیم از امدادگران که آشنا به منطقه بودند به سرعت به سمت آنها حرکت کردند.

این تیم با توجه به موقعیت جغرافیایی این خودروها موفق به یافتن آنها شده و خودروی ۶ خانواده گیر افتاده در کویر را به مسیر اصلی هدایت کرده و به مکان امنی منتقل کردند.

این حادثه یکی از ده ها حادثه ای است که هر ماه در این منطقه کویری و سایر تفرجگاه های کویری ایران رخ می دهد و در جریان آن افراد گمشده ساعات تلخ و پر از وحشتی را تجربه می کنند و گاهی متاسفانه پایان بسیار تلخی دارند، این در حالی است که با رعایت برخی نکات می توان میزان وقوع این حوادث را تا حد زیادی کاهش دهد.

از محدوده کمپ خارج نشوید

مجید پیروزفر، مسئول EOC مرکز کنترل و هماهنگی عملیات امداد و نجات استان یزد که ماجرای گم شدن خانواده ها در کویر یزد را از نزدیک پیگیری کرده است با اشاره به این حادثه گفت: متاسفانه «گم شدن»، یکی از حوادث تکراری در مناطق کویری است، در این مناطق به دلیل وجود تپه ها و کلوت هایی که شباهت بسیار زیادی با هم دارند افراد نمی توانند راهی را که از آنجا آمده اند یا مسیرهای رفت و برگشت را پیدا کنند و به همین دلیل احتمال زیادی برای گمشدگی و سرگردانی در کویر وجود دارد، در حالی که در مناطق غیرکویری افراد می توانند نشانه هایی را در مسیر رفت برای خود قرار دهند اما در کویر در بسیاری از مواقع چنین کاری ممکن نیست و به همین دلیل است که افراد غیربومی به آسانی گم می شوند.

وی در ادامه افزود: این همه گمشدگی در حالی است که توجه به چند اصل طلایی می توانست جلوی بسیاری از این حوادث را بگیرد و از تلفات انسانی و مالی ناشی از آنها جلوگیری کند.

وی در توضیح این اصول طلایی گفت: اولین اصل این است که یادتان باشد که اگر برای تفریح به کمپ های کویری رفتید واقعا باور کنید که کویر با جنگل و مناطق شهری متفاوت است اینجا به ندرت می توان چیزی را یافت که بتوان به عنوان نشانه از آن حساب کرد، اینجا تنها تپه و کلوت است که همگی هم شباهت بسیار زیادی با هم دارند پس اگر به کمپ های کویری رفتید به هیچوجه بدون راهنما و یا بلد از محدوده کمپ دور نشوید چون در صورت گم شدن، یافتن شما بسیار دشوار است.

تماس بگیرید

دومین اصلی که آقای پیروزفر به آن اشاره می کند این است که اگر خودرویتان در کویر گیر کرد، به سرعت با ۱۱۰ یا ۱۱۲ تماس بگیرید و درخواست کمک کنید، چون گاهی تلاش های افراد برای خارج کردن خودرو، کار را برای امداد رسانان سخت تر می کند، بیرون کشیدن خودرو در مناطق کویری مانند سایر مناطق نیست، در اینجا حتی یدک کش‌های معمولی هم نمی تواند برخی از خودروهای گیر کرده را بیرون بکشند و حتما باید خودرو را با کمک خودروهای آفرود بیرون کشید.

مدیریت سوخت

اصل سومی که باید به خاطر داشته باشید این است که سوخت خودرو را به دقت مدیریت کنید، چنانچه ساعت های طولانی خودرو روشن باشد و بنزین تمام کنید آن وقت نجاتتان بسیار دشوار می شود، پس به عنوان یک قانون یادتان باشد که در صورت گم شدن در کویر به جای تلاش بیهوده برای نجات، به سرعت با نیروهای امدادی تماس بگیرید و درخواست کمک کنید و بعد از آن خودرو را استارت بزنید، علاوه بر این در صورتی که متوجه شدید گم شدید در همان جایی که هستید، بمانید و به سرعت درخواست کمک کنید.

موقعیت جغرافیایی بفرستید

اصل چهارمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ارسال لوکیشن (موقعیت جغرافیایی) برای تسریع در یافتن افراد گمشده تاثیر بسیار زیادی دارد البته این مساله وجود دارد که در برخی مناطق کویری امکان دارد ارسال لوکیشن به دلیل نبودن آنتن دشوار باشد اما در مناطقی که این امکان وجود دارد ارسال لوکیشن کمک بسیار زیادی به امدادگران می کند.

کد خبر 4784874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      0 0
      یک سری علامت بگذارید که دردسر خودتان هم کم شود هم برای پیدا کردنشان هم اینکه خودشان راهشان را گم نکنند