خالد المحجوب:

ارتش خلیفه حفتر در ۵ کیلومتری مقر دولت وفاق ملی لیبی است

ارتش  خلیفه حفتر در ۵ کیلومتری مقر دولت وفاق ملی لیبی است

منابع وابسته به خلیفه حفتر از پیشروی نیروهای ارتش شرق لیبی علیه دولت غرب لیبی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، منابع وابسته به خلیفه حفتر از پیشروی نیروهای ارتش شرق لیبی علیه دولت غرب لیبی خبر دادند.

بر اساس این گزارش، نیروهای ارتش حفتر به نزدیکی مقر ریاست دولت وفاق ملی رسیده اند.

خالد المحجوب از فرماندهان ژنرال خلیفه حفتر گفت: نیروهای ارتش لیبی به ۵ کیلومتری مقر ریاست دولت وفاق لیبی رسیده اند.

وی از پیشروی‌های امروز ارتش حفتر در داخل طرابلس خبر داد و اعلام کرد: شبه نظامیان در طرابلس درهم شکسته اند.

کشور لیبی مدت‌ها است که بعد از سقوط معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ جولانگاه بازیگران منطقه‌ای و بین المللی شده است، ولی برخی محورهای فعال در بحران لیبی از جمله روسیه سیاست دوگانه‌ای در پیش گرفته اند که به نظر می‌رسد همزمان با همه طرف‌های درگیر در ارتباط و تعامل هستند.

پس از سقوط معمر قذافی در لیبی به دنبال دخالت ناتو، یک نزاع دو طرفه بر سر قدرت در این کشور شمال آفریقا در جریان است که در این میان بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه ای از جمله عربستان، امارات، مصر، ترکیه، اروپا و آمریکا هر کدام ظاهراً از یکی از طرف‌های درگیر در این بحران حمایت می‌کنند ولی برخی کشورها نظیر روسیه رفتار خاص و دوگانه‌ای در این میان دارند و رو به میانجیگری بین طرفین آورده اند.

در یک طرف این جنگ دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج قرار دارد که در پایان ۲۰۱۵ براساس توافقی زیر نظر سازمان ملل تشکیل شده و طرف دیگر آن هم مقامات شرق این کشور تحت رهبری عقیله صالح رئیس مجلس نمایندگان لیبی مورد حمایت ارتش ملی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر قرار دارد.

سراج، رقیب و دشمن خود یعنی خلیفه حفتر را متهم به تلاش برای کودتا و نیروهایش را برای مقابله با وی آماده کرده است. ژنرال حفتر نیز رقیبش را اخوان المسلمینی و تروریست می‌داند.

حفتر که مورد حمایت برخی از کشورها از جمله امارات متحده عربی، مصر، عربستان سعودی، روسیه و فرانسه قرار دارد، در تلاش است تا با ورود به طرابلس، دولت سراج را که مورد حمایت سازمان ملل متحد است، سرنگون کند، در مقابل کشورهای دیگری از جمله ترکیه، قطر، آمریکا و بخشی از کشورهای اروپایی نیز تلاش می‌کنند از هیچ گونه حمایتی از دولت مرکزی این کشور دریغ نکنند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز در سخنانی اعلام کرده بود: در پاسخ به آنانی که می‌گویند ترکیه در لیبی دخالت می‌کند، می گویم اگر شما دعوت رسمی دولت لیبی از آنکارا برای اعطای کمک به آن دولت رسمی مورد تأیید سازمان ملل را دخالت تلقی می‌کنید، درباره حضور ۵ هزار سودانی و ۲ هزار مزدور وابسته به شرکت واگنر روسیه در لیبی چه می‌گوئید، حتی از آنها نمی‌پرسید که به چه عنوانی وارد لیبی شده و مأموریت آنها در این کشور چیست؟

کد خبر 4807747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha