۹ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۰۵

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری:

ارگ کلاه فرنگی بیرجند به میراث فرهنگی تحویل شود/آمادگی برای مرمت

ارگ کلاه فرنگی بیرجند به میراث فرهنگی تحویل شود/آمادگی برای مرمت

بیرجند- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستار واگذاری کامل ارگ کلاه فرنگی بیرجند به میراث فرهنگی برای بازگشایی آن شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر مونسان ظهر دوشنبه در بازدید از ارگ کلاه فرنگی بیرجند این بنا را هویت شهر بیرجند دانست گفت: ما محافظ هویت شهرها هستیم و هر کاری می‌کنیم برای حمایت شهرها است.

وی بیان کرد: پیشنهاد اول ما برای بازگشایی ارگ کلاه فرنگی این است که این ساختمان به صورت کامل در اختیار اداره کل میراث فرهنگی قرار گیرد چراکه حوزه میراث فرهنگی حوزه مدیرتی نیست.

وی ادامه داد: در پیشنهاد دوم نیز به محض اینکه ساختمان فرمانداری و ارگ از هم تفکیک شوند و ساختمان ارگ در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد آمادگی داریم اعتبارات مورد نیاز برای مرمت آن را تأمین و مرمت آن هر چه سریع‌تر انجام شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه هر کجا میراث فرهنگی قوی‌تر بوده گردشگری نیز توسعه یافته است، بیان کرد: با صنعت صرف هیچ شهری توسعه نیافته و در دنیا هر شهری توسعه یافته به واسطه گردشگری بوده است.

مونسان، شهرهای اصفهان، یزد و شیراز را از نمونه‌های موفق در این زمینه برشمرد و افزود: اگر می‌خواهیم بیرجند پیشرفته شود موضوع گردشگری یک اصل جدی است که در حاشیه آن گردشگر جذب و ایجاد اشتغال می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این بازدید با اشاره به انتقاد گردشگران از بسته بودن ارگ کلاه فرنگی در برخی از ایام سال، اظهار کرد: باید تمهیداتی برای بازگشایی این بنای تاریخی به روی گردشگران اندیشیده شود.

محمد صادق معتمدیان با اعلام آمادگی استانداری برای تفکیک فرمانداری از بنای ارگ کلاه فرنگی گفت: آمادگی داریم همین امروز صورت جلسه این موضوع را تنظیم و این کار انجام شود.

ارگ کلاه فرنگی یکی از آثار تاریخی شهر بیرجند است که در دوره قاجار و بین سال‌های ۱۲۶۴ تا ۱۳۱۳ هجری قمری ساخته شده‌است و در حال حاضر این ارگ در محل فرمانداری بیرجند واقع است.

این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 4811461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha