۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۴۴

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح کرد؛

فرهنگ، دین و هنر از مؤلفه‌های مهم ایجاد صلح در جهان است

فرهنگ، دین و هنر از مؤلفه‌های مهم ایجاد صلح در جهان است

قربانعلی پورمرجان در مراسم معارفه سرور بختی، رییس جدید مؤسسه فرهنگی اکو تأکید کرد: فرهنگ، دین و هنر از مؤلفه‌های مهم ایجاد صلح در جهان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، قربانعلی پورمرجان، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی این سازمان امروز (۹ دی ۱۳۹۸) در مراسم معارفه سرور بختی، رییس جدید مؤسسه فرهنگی اکو در محل این مؤسسه، گفت: مؤسسه فرهنگی اکو به عنوان نهادی بین‌المللی با هدف تحکیم قرابت‌های فرهنگی، هنری و ادبی امروز شکل گرفت و در عمر چندساله خود تلاش کرد تا با استفاده از نقاط مشترک همچون همسایگی، زبان، دین، مفاخر و مشاهیر ادبی در مناسبت‌های تاریخی و سنتی در جهت معرفی کشورهای عضو به همدیگر توسعه روابط دیپلماتیک مؤثر باشد.

وی ادامه داد: توان مؤسسه اکو در نزدیک سازی کشورها به همدیگر، رفع موانع و استفاه از ظرفیت‌های فرهنگی کشورها با هدف ایجاد همگرایی زبانی و تقویت زمینه‌های مشترک برای همکاری‌های بهتر بسیار بالاست.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: مؤسسه اکو می‌تواند در راستای دیپلماسی عمومی با هدف توسعه روابط دیپلماتیک بسیار تأثیر گذار باشد.

وی اضافه کرد: منطقه اکو با وسعت بیش‌ از ۹ میلیون کیلومتر مربع و با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون نفر، پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و فرهنگی و پیاده کردن اقتصاد در منطقه دارد. منطقه اکو دارای ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی ویژه‌ای است که روابط مفید فرهنگی بین دولت‌ها و ملت‌ها می‌تواند به هم افزایی فزاینده‌ای تبدیل شود که در بلندمدت و با یک برنامه راهبردی، موجب رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شود.

پورمرجان در ادامه به مساله قرابت‌های فرهنگی کشورهای عضو در موسسه اکو، اشاره کرد: ما در قلب جاده ابریشم و با دسترسی به منابع عظیمی قرار داریم که بستر فرهنگی می‌تواند آنها را بالفعل کند. هنر سینما، تئاتر و موسیقی با توجه به قرابت‌های مشترک فرهنگی می‌توانند به راحتی در بین کشورهای عضو مبادله شوند و تجربیات کشورها توسط مؤسسه اکو به یکدیگر متصل گردد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های فرهنگ و هنر، گفت: توان ساخت فیلم در جمهوری اسلامی ایران و وجود گروه‌های فاخر موسیقی و تئاتر گنجینه عظیمی از هنر مدرن و سنتی ایرانی را می‌تواند همسایگان خود که در یک حوزه تمدنی قرار دارند، منتقل کنند و در این راستا وزارت ارشاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

پورمرجان اظهار کرد: آنچه که در دوران گذشته اتفاق افتاده در حوزه‌های پژوهشی، انتشاراتی و هنری توسط این مؤسسه کم نبوده، اما با توجه به گنجینه‌های بسیار بالا در این زمینه‌ها، می‌توانیم بیش از گذشته با هم افزایی بیشتر و خردجمعی در این مؤسسه گام‌های عملیاتی برداریم و ظرفیت‌های هنری و فرهنگی کشورهای عضو را در اختیار یکدیگر قرار دهیم.

وی افزود: در چند سال گذشته قدم‌های مثبتی در حهت آشنایی مؤسسات فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف فرهنگی انجام شد و قراردادهای مختلفی هم با مراکز آکادمیک و علمی به امضا رسید و امیدواریم در دوره جدید و با رشد و شکوفایی به مرحله عملیاتی ساختن این تفاهمنامه‌ها با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در داخل ایران باشیم.

نقش کشورهای عضو اکو فرهنگی در مقابله با دین‌گریزی جوانان

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت فرهنگ برای ایجاد صلح جهانی اشاره کرد: فرهنگ، دین و هنر از مؤلفه‌های مهم ایجاد صلح در جهان بوده است و همواره کلید اصلی برقراری صلح در مناطق است. امروزه منطقه ما و کشورهای عضو اکو با چالش‌های متعددی همچون خطر افراط گرایی و افکار تند سلفی، وهابی، داعشی و... مواجه است و جامعه جوانان کشورهای عضو اکو را تهدید می‌کند و دین‌گریزی به یک پدیده عادی در جوامع تبدیل شده است.

وی ادامه داد: امروزه در برخی از جوامع جوانان در مورد چگونگی انجام عبادت نمی‌پرسند، جوانان از چرایی عبادت می‌پرسند و این تهدید بزرگی در حوزه دینی و فرهنگی محسوب می‌شود. امید است مؤسسه اکو با استفاده از پتانسیل‌ها، روش‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بتواند به این تهدید و مشکل فایق آید.

پورمرجان گفت: منطقه‌ای که اکو در آن واقع شده است، تمدن‌ساز در طول تاریخ واقع بوده و فرهنگ در قلب آن جای دارد که همواره این مهم به عنوان ریل گذاری برای سیستم‌های اقتصادی و حتی سیاسی بوده است و حاکمیت کشورها همواره به عنوان لوکوموتیو ران این جاده بودند؛ اگر در کشورهای خود از دریچه فرهنگ وارد شویم قطعاً حاکمیت کشورهای خود را در راستای حفظ، سواد و تقویت سیستم‌های سیاسی خواهیم داشت.

وی در پایان سخنانش، تأکید کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان یک سازمان حاکمیتی و سازمانی که مسئولیت هماهنگی‌های فرهنگی را در خارج از کشور دارد آمادگی دارد همچون گذشته به عنوان یک دوست و همکار با مدیریت جدید مؤسسه اکو همکاری‌های برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت فرهنگی و هنری داشته باشد و همچنین، نمایندگی های فرهنگی ایران در کشورهای عضو اکو می‌توانند همکاری کنند.

رونق گردشگری، وعده اصلی رییس جدید مؤسسه فرهنگی اکو

سرور بختی، رییس جدید مؤسسه فرهنگی اکو در مراسم معارفه‌اش، گفت: فرهنگ، اساس و بن‌مایه هر جامعه است و عامل مهمی در ساختن جامعه به حساب می‌آید. مؤسسه فرهنگی اکو به عنوان مهم‌ترین نهاد فرهنگی منطقه‌ای نقش مهمی داشته است. این مؤسسه ۲۵ سال عمر دارد و از این طریق کارهای بزرگی در حوزه‌های هم‌اندیشی و تحکیم روابط میان اعضای اکو انجام شده است.

رییس جدید مؤسسه فرهنگی اکو با بیان اینکه این مؤسسه به عنوان هماهنگ‌کننده، تأمین‌کننده و نظارت‌کننده در زمینه ارتقاء و توسعه فرهنگی عمل می‌کند، گفت: این مؤسسه در حوزه‌های تحقیق و پژوهش درباره میراث مشترک کشورهای عضو، تهیه و نشر کتاب‌ها، تقویت هماهنگی بین کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها، برگزاری هفته‌های فرهنگ و... اقدامات جالب توجه و سازنده‌ای انجام داده است.

سرور بختی تأکید کرد: تلاش می‌کنم براساس اساسنامه موسسه فرهنگی اکو عمل کرده و از هیچ تلاشی برای توسعه و ارتقای اقدامات فرهنگی دریغ نورزم. همچنین بنا دارم با کمک و مشورت کشورهای عضو اکو در زمینه تنوع‌بخشیدن به برنامه‌ها اقداماتی انجام دهم. تلاش می‌کنیم سایر اعضای اکو در پیشبرد اقدامات فرهنگی به ما بپیوندند تا بتوانیم حرف‌های نگفته را بگوییم و راه‌های نرفته را بپیماییم زیرا در حوزه فرهنگی کشورهای عضو مؤسسه فرهنگی اکو اشتراکات بسیاری وجود دارد از جمله اینکه در این حوزه ۲۵ هزار شاعر صاحب اثر داریم. بنابراین زمینه‌های مختلف برای همکاری در منطقه وجود دارد تا بتوانیم پیام صلح، آشتی و حسن همجواری را تقویت کنیم و انتقال دهیم.

سرور بختی در ادامه با اشاره به ضرورت فعالیت مؤسسه فرهنگی اکو در حوزه جهانگردی و توریسم گفت: امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز است تا در زمینه توریسم و جهانگردی فعالیت کنیم تا مقدمات لازم را برای شناخت ملت‌ها از هم فراهم کنیم. بدین منظور همایش‌ها و کارگاه‌هایی برگزار خواهد شد تا فرصت شناخت ملت‌های منطقه از هم ایجاد شود.
وی در پایان سخنانش، گفت: مؤسسه فرهنگی اکو خانه دانشمندان، فرهیختگان و پژوهشگران است. از کمک، همکاری و مشورت همه گروه‌ها برای بهبود عملکرد مؤسسه فرهنگی اکو استقبال می‌کنیم.

کد خبر 4812508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha