۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۳

توسط واحد فرهنگ مردم سازمان صدا و سیما

تمبر یادبود پژوهشگر پیشکسوت فرهنگ عامه کرمان منتشر شد

تمبر یادبود پژوهشگر پیشکسوت فرهنگ عامه کرمان منتشر شد

واحد فرهنگ مردم سازمان صدا و سیما تمبر یادبودی را برای زهرا ایزدی، پژوهشگر کهنه کار فرهنگ عامه کرمان منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، واحد فرهنگ مردم، سازمان صدا و سیما به پاس قدردانی از زحمات زهرا ایزدی، پژوهشگر کهنه کار فرهنگ عامه استان کرمان تمبر یادبودی را مزین به تصویر این بانوی پژوهشگر منتشر کرد.

علی آنی زاده، مدیر واحد فرهنگ مردم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به زهرا ایزدی، ضمن اعلام خبر انتشار این تمبر یادبود، نوشته است:

«سرکار خانم زهرا ایزدی

فرهنگیار محترم کرمان

ضمن آرزوی توفیق و سلامتی روزافزون برای حضرتعالی بدین وسیله از همکاری و مساعدت شما عزیز بزرگوار با فرهنگ مردم به منظور گسترش و نشر فرهنگ عامه (کرمان) تشکر می‌کنیم. به منظور پاسداشت تلاش‌های شما تمبر یادبودی را از شما تهیه کرده‌ایم که به رسم ادب تقدیم‌تان می‌کنیم.»

واحد فرهنگ مردم یکی از واحدهای پژوهشی مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیماست که با هدف گرآوری اطلاعات و اسناد مکتوب و صوتی و تصویری فرهنگ عامه از طریق مطالعات اسنادی، میدانی و ارتباط با فرهنگیاران سراسر کشور فعالیت دارد. هسته اولیه واحد فرهنگ مردم با عنوان «مرکز فرهنگ مردم» در ۲۵ فروردین ۱۳۴۱ هجری شمسی به همت مرحوم سیدابوالقاسم انجوی شیرازی (۱۳۷۲-۱۳۰۰ هجری شمسی) با نام مستعار «نجوا» با تهیه و پخش هر ۱۵ روز، نیم‌ساعت برنامه رادیویی با عنوان «فرهنگ مردم» پایه‌گذاری شد.

با شکل‌گیری مرکز تحقیقات صداوسیما، واحد فرهنگ مردم به عنوان قدیمی‌ترین واحد پژوهشی سازمان، به این مرکز پیوست و اینک با تجربه قریب به ۵۰ سال در زمینه تهیه محتوای لازم برای شبکه‌های مختلف صداوسیما فعالیت می‌کند.

مطالعه و پژوهش در موضوعات متفاوت فرهنگ عامه با روش‌های پژوهشی متناسب جهت شناساندن جنبه‌های ارزشمند و مثبت فرهنگ مردم ایران از عمده وظایف این واحد تحقیقاتی است. همچنین انتشار یافته‌های علمی به شکل کتاب، پژوهش، مقاله، نمایشنامه، فیلمنامه و... از جمله محصولات این واحد پژوهشی محسوب می‌شوند. از نظر ساختار و تشکیلات این واحد مشتمل بر قسمت‌های گردآوری و سند شناسی، ارتباطات شامل ارتباط رسانه‌ای و فرهنگیاران، پژوهش با محوریت فرهنگ عامه و قسمت فصلنامه و سایت است.

زهرا ایزدی سال‌هاست که با این واحد همکاری مستمر و پویا دارد. به قلم او همچنین کتاب‌هایی چون «فرهنگ عامه کرمان» نیز منتشر شده است. او در این کتاب به طور کامل به مراسم نوروز در کرمان و اطراف آن، آئین‌های مربوط به بخت گشایی و مراسم ازدواج و همسرگزینی، آئین‌های بخت گشایی و… پرداخته و جزئیات کامل را شرح داده‌ است.

استان کرمان شاید از معدود مناطق کشور باشد که هنوز هم بسیاری از مردم به سنت‌ها وفادارند. به عنوان مثال هنوز هم مراسم عروسی در کرمان به همان سیاق گذشته و همراه با برپایی جزئیات برگزار می‌شود. بیشتر خانواده‌ها در کرمان سنتی مانده و به آئین‌های خود وفادارند. با این اوصاف اما جزییات فرهنگ عامه آنها پیش از کتاب ایزدی در هیچ منبع دیگری ثبت نشده بود.

کد خبر 4816381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha