۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۸:۳۴

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان:

۲۰ طرح آبخیزداری در کردستان در دست اجرا است

۲۰ طرح آبخیزداری در کردستان در دست اجرا است

سنندج - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و مدیریت بوم سازگان زاگرس ۳۴۰ میلیارد ریال برای اجرای ۲۰ طرح‌ آبخیزداری اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، سعدی نقشبندی با بیان اینکه این طرح ها حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اظهار داشت: در ۲۹ سال گذشته حدود هشت هزار و ۵۰۰ سازه مکانیکی آبخیزداری شامل ۶۶۵ هزار و ۳۷۵ مترمکعب در سطح استان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت پروژه پخش سیلاب میهم قروه و ۱۳ بند خاکی با ۵۶۳ هزار و ۹۳۴ مترمکعب نیز انجام شده است، افزود: امسال ۵۸ هزار و ۱۵۴ متر مکعب سازه مکانیکی آبخیزداری و ۱۲۲ هکتار عملیات بیومکانیک آبخیزداری صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: یکی از اقدامات شاخص و کم نظیر معاونت آبخیزداری اداره کل رصد اقدامات انجام شده در سال های گذشته است که در روند رو به رشد پروژه های این حوزه نقش موثری دارد.

نقشبندی یادآور شد: بهترین راهکار برای مقابله با سیل جلوگیری از رسوب‌گذاری و فرسایش خاک، کنترل روان آب و سیلاب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی از طریق اجرای عملیات‌های بیولوژیک آبخیزداری در مراتع مانند کپه کاری، بذرپاشی و بذرکاری است.

وی بیان کرد: کنترل، قرق و توسعه و غنی سازی جنگل با بذر و نهال در سطح جنگل ها، عملیات‌های مکانیکی آبخیزداری مانند احداث سدهای رسوبگیر سنگی ملاتی، سنگی گابیونی و بیومکانیکی آبخیزداری مانند بانکت بندی، اجرای پروژه‌های آبخوانداری و در نهایت تقویت و توسعه پوشش گیاهی نیز در این زمینه بسیار کمک کننده است.

کد خبر 4854701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha