۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۴۷

کنعانی:

تهدید رژیم صهیونیستی، به جغرافیای فلسطین محدود نخواهد ماند

تهدید رژیم صهیونیستی، به جغرافیای فلسطین محدود نخواهد ماند

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر گفت:‌ تهدید رژیم صهیونیستی، به جغرافیای فلسطین محدود نخواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر کنعانی رئیس دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره در نشست همفکری با حضور جمعی از اصحاب رسانه‌های گروهی، روزنامه نگاران و خبرنگاران مصری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسیر جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۱ سال پس از پیروزی انقلاب را پر فراز و نشیب؛ اما رو به جلو و به سمت پیشرفت خواند و گفت: حرکت ایران در زمینه‌های گوناگون به رغم همه سختی‌ها و فشارها و تحریم‌ها، رو به پیشرفت بوده و ایران امروز یک قدرت مؤثر منطقه‌ای و یک بازیگر بین المللی است. چرا که ملت و دولت ایران یادگرفته اند که چگونه تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کنند.

وی ادامه داد: استقلال، یکی از سه شعار اصلی ملت ایران در زمان انقلاب بود. امروز ایران بدون اجازه از هیچ قدرتی، در خصوص مسائل داخلی و خارجی خود بطور مستقل تصمیم می‌گیرد. ایران منتظر اجاره کسی برای به فعلیت رساندن تصمیم‌های ملی خود نمی‌ماند.

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر با اشاره به شعار آزادی به عنوان یکی دیگر از شعارهای ملت در زمان انقلاب اظهار داشت: ملت ایران بیش از چهار دهه است که از قید حکومت موروثی پادشاهی و وابسته به قدرت بیگانه آزاد شده است. آزادی فکر، آزادی بیان در چارچوب قانون اساسی، آزادی فعالیت سیاسی در چارچوب قانون و آزادی انتخاب، آزادی دین و مذهب و عبادت از مصادیق آزادی در ایران است.

کنعانی «جمهوری اسلامی» را بعد از «آزادی» و «استقلال» سومین شعار مردم و اصل سوم در انقلاب ملت ایران دانست و افزود: در راستای حکومت بر مبنای اسلام و براساس رأی مردم، ملت ایران در طول ۴۰ سال گذشته در ۳۷ انتخابات شرکت کرده و با رأی خود سرنوشت سیاسی خود را رقم زده اند و تا چند روز دیگر در یازدهمین انتخابات برای تعیین نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی به صندوق‌های رأی مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به درون زا بودن ایران در حوزه اقتصادی عنوان کرد: ایرانیان با درک شرایط تحریم آمریکا، به سمت اقتصاد غیرنفتی حرکت کرده اند. در بودجه سال جدید ایرانی، وابستگی به درآمد نفتی به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است. بنابراین ایران به تحقق بودجه غیرنفتی بسیار نزدیک شده است.

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر با یادآوری پویایی ایران در حوزه روابط خارجی، مبتنی بر ایجاد روابط توأم با احترام و از موضع برابر با تمام کشورهای دور و نزدیک، اضافه کرد: روابط با همسایگان مرزی و اقلیمی و نیز کشورهای اسلامی از اولویت اصلی سیاست خارجی ایران است و همواره در طول چهار دهه گذشته بر همین مسیر حرکت کرده است. ایران در برقراری و توسعه رابطه سیاسی با هیچ کشوری در دنیا به جز رژیم صهیونیستی، محدودیتی قائل نیست. رژیم صهیونیستی یک استثنا است و دلایل آن نیز روشن است. اسرائیل یک رژیم غاصب و نامشروع و اشغالگر است. اهرم آمریکا و قدرت‌های مستکبر در منطقه و عامل اصلی بی ثباتی در خاورمیانه است.

کنعانی طرح آمریکایی- صهیونیستی موسوم به معامله قرن را در راستای سیاست توسعه طلبی این رژیم و زمینه سازی برای سیطره قطعی بر سرزمین‌های اشغالی و توسعه سرزمینی و جغرافیایی دانست و تاکید کرد: تهدید رژیم صهیونیستی، به جغرافیای فلسطین محدود نخواهند ماند.

وی تصریح کرد: راه حل مورد نظر ایران برای حل مسئله فلسطین، اولاً مقاومت همه جانبه و ثانیاً راه حل دموکراتیک براساس یک رفراندوم با مشارکت همه ساکنان اصلی سرزمین فلسطین است که اصول آن توسط رهبر معظم انقلاب ایران بیان شده است.

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر عنوان کرد: ایران معتقد به گفتگو با همه طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی به جز رژیم صهیونیستی برای حل و فصل مشکلات، رفع اختلافات و یا برطرف کردن سو تفاهمات است. با این حال ایران مایل به گفتگو با دولت آمریکا به ویژه دولت کنونی آن نیست، چرا که آمریکا اثبات کرد که اولاً حاضر نیست از موضع برابر و تساوی با دیگران گفتگو کند، ثانیاً آمریکا اعتقادی به گفتگو ندارد و گفتگو را صرفاً یک تاکتیک می‌داند و ثالثاً آمریکا به نتایج حاصل از گفتگو متعهد نیست و با تغییر شرایط از آن خارج می‌شود.

کنعانی خاطرنشان کرد: نمونه آن نیز عدم پایبندی دولت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران و خروج یکجانبه از این پیمان و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. آمریکا تنها دولتی است که بر دیگر کشورها به دلیل رعایت قطعنامه‌های شورای امنیت فشار وارد می‌کند و آن‌ها را تحریم می‌کند.

وی در خصوص نقش مطبوعات و رسانه در روابط ایران و مصر، همکاری‌های حدود صد ساله دو کشور و چاپ برخی از روزنامه‌های فارسی زبان ایرانی در چاپخانه‌های قاهره و اسکندریه را یادآوری کرد و با بزرگداشت نام مرحوم حسنین هیکل ادامه داد: حسنین هیکل یک نویسنده و روزنامه نگار متفکر، منصف، مستقل و بی طرف بود. او پیشتاز در معرفی ایران به مصر و مصر به ایران و مدافع جدی بازسازی روابط سیاسی ایران و مصر بود.

رئیس دفتر حفاظت منافع کشورمان در خصوص روابط دوجانبه ایران و مصر، اظهار داشت: ایران در توسعه روابط خود با مصر، هیچگونه محدودیتی قائل نیست و در این زمینه کاملاً منعطف است. رکود در روابط دو کشور ایران و مصر به نفع هیچیک از دو کشور نبوده و حتی به ضرر ملت‌ها و دولت‌های منطقه است. مطبوعات و رسانه‌های دو کشور می‌بایست به نقد و تحلیل منصفانه وضعیت حاکم بر روابط دو کشور ایران و مصر بپردازند.

کنعانی افزود: مطبوعات و رسانه‌ها می‌توانند با گشودن افق‌های جدید از طریق نقد و تحلیل منصفانه، امکان تصمیم گیری بهتر و درست تر را برای تصمیم سازان و تصمیم گیران فراهم کنند.

وی ایران و مصر را دو کشور تمدن ساز و پیشتاز در تمدن بشری دانست و گفت: استمرار وضعیت کنونی در رابطه سیاسی ایران و مصر، زمینه ساز واگذاری نقش، برای بازیگران دیگر است.

رئیس دفتر حفاظت منافع کشورمان گفتگو را کلید فهم متقابل دانست و تاکید کرد: تا زمانی که گفتگو نباشد، همکاری شکل نخواهد گرفت و قطع گفتگو می‌تواند سو تفاهم‌ها را عمیق کند و شرایط نامطلوبی میان کشورها ایجاد کند. مطبوعات و رسانه می‌توانند کانال گفتگوی منطقی، وطن دوستانه و دلسوزانه میان دو کشور و دو ملت باشند.

کد خبر 4857315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha