۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

سمپاشی زمستانه سالانه در۳۰ هزار هکتار از باغات قزوین اجرا می‌شود

سمپاشی زمستانه سالانه در۳۰ هزار هکتار از باغات قزوین اجرا می‌شود

قزوین- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: به منظور کنترل و مبارزه با آفات نباتی سمپاشی زمستانه سالانه در بیش از ۳۰ هزار هکتار از باغات این استان انجام می‌شود.

یوسف درخشان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سمپاشی زمستانه با روغن‌ها در کنترل آفاتی مثل کنه‌ها، شپشک ها، سپر دارها، شته‌ها و پسیل در باغات دانه دار سیب، گلابی، به، هلو، شلیل، بادام، زیتون، پسته، انگور مؤثر است.

به گفته وی همچنین این نوع سمپاشی در اختلاط با قارچکش های بردو فیکس و نوردوکس در افزایش کارایی آنها در کنترل بیماری‌های قارچی و باکتریایی نیز مؤثر است.

درخشان گفت: استفاده از محلول روغن پاشی با بستن منافذ تنفسی پوستی در حشرات و لارو ها و تخم‌ها منجر به کاهش جمعیت آفات شده و می‌تواند تعداد دفعات سمپاشی باغات در بهار و تابستان را کاهش و در کل باعث کاهش مصرف آفت کش‌ها و سلامت محصول و محیط زیست شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به باغداران توصیه کرد در هنگام استفاده از سمپاشی زمستانه از روغن‌های استاندارد که در ظروف پلمپ شده و دارای برچسب نشان‌دهنده، مشخصات کامل «نام شرکت یا کارخانه سازنده، تاریخ تولید، شماره پارت و…» استفاده شود و از سموم و روغن‌های تاریخ گذشته و بی نام و نشان خودداری کنند.

وی افزود: با توجه به خنک بودن هوا در زمستان، روغن‌هایی با درجه سولفوناسیون «میزان خلوص روغن از نظر وجود هیدروکربورهای غیراشباع» ۷۵-۶۵ برای سمپاشی زمستانه بکار می‌روند و روغن‌های استاندارد باید از پایه پارافین باشند.

درخشان گفت: روغن‌هایی که از منشأ گازوئیل هستند نه تنها در کنترل آفات مؤثر نیستند بلکه به مرور باعث پیری سریع و خشک شدن درختان می‌شوند.

به گفته وی بهترین دما ی محیط برای سمپاشی زمستانه بین ۵ تا ۲۵ درجه و بعد از رفع یخبندان‌ها و یک هفته پیش از تورم جوانه‌ها و پس از هرس درختان است.

کد خبر 4867759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha