۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۰۲

معاون میراث فرهنگی گلستان:

۵۱ اثر تاریخی و طبیعی گلستان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

۵۱ اثر تاریخی و طبیعی گلستان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

گرگان- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: در سال ۹۸، در مجموع ۵۱ اثر فرهنگی و تاریخی گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سارا اخوت اظهارکرد: در سال ۱۳۹۸ معاونت میراث فرهنگی استان گلستان به همت همکاران در حوزه های مختلف موزه ها و اموال فرهنگی تاریخی، حفظ و احیاء بناها و محوطه ها و اماکن تاریخی، ثبت آثار و تعیین حریم اقداماتی خوب و شاخصی را اجرایی کرد.

وی افزود: حفاظت و مرمت هزار و ۱۴۲ قلم شی فرهنگی تاریخی، ساماندهی دو هزار و ۱۷۷ قلم شی، کارشناسی و تحویل بیش از هزار و ۵۰۰ قلم شی، اخذ پروانه فعالیت دومین مجموعه و موزه خصوصی استان، افزایش ۱۲ درصدی آمار بازدید کنندگان از موزه ها و اماکن فرهنگی- تاریخی استان، اجرای بیش از ۴۰ برنامه فرهنگی و هنری موزه های در سطح استان، اقدامات اجرایی پروژه های موزه میراث روستایی گلستان، موزه بزرگ گلستان، اقدام طرح محتوایی پروژه موزه راه آهن استان و بهسازی و استانداردسازی موزه های فعال سطح استان، اقدامات شاخص حوزه موزه ها، اموال منقول فرهنگی تاریخی در سال گذشته بود.

اخوت ادامه داد: همچنین در حوزه ثبت آثار و تعیین حریم معاونت میراث فرهنگی استان اقدام به ثبت ۱۹ اثر غیرمنقول، ۱۰ اثر ناملموس، ۶ اثر طبیعی و ۱۴ اثر منقول کرده است که در مجموع ۵۱ اثر در سال ۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و یک اثر جهانی (جنگل های هیرکانی) هم در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است و در حوزه تعیین حریم هم ۱۵ اثر استان تعیین حریم شد.

وی گفت: در حوزه حفظ و احیاء بناها و محوطه ها و اماکن فرهنگی تاریخی معاونت میراث فرهنگی استان اقدام به مطالعه، مستندسازی، مرمت و ساماندهی و بهسازی تعداد ۳۰ بنای فرهنگی تاریخی از محل منابع اعتباری ملی و استانی و همچنین کمک های فنی اعتباری کرده است که از مجموع این تعداد بنا، سه بنا مورد مطالعه مستندسازی و ارائه طرح مرمت قرار گرفته است. فاز دوم پروژه مطالعاتی تهیه ضوابط اختصاصی بافت تاریخی گرگان هم از جمله اقدامات حفاظتی طرح های مطالعاتی معاونت میراث فرهنگی استان در حال انجام است.

کد خبر 4928080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha